رد اصلاحیه کاتن درباره توافق‌هسته‌ای
این بسته اصلاحی موسوم به «قرص های سمی» شامل استفاده از کلماتی بود که اختیار رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تحریم های ایران و بازرسی ها از تأسیسات هسته ای این کشور در «هر جا» و «هر زمان» را محدودتر می کرد.

این اصلاحیه همچنین الزام ایران در به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را در برداشت که به عقیده هافینگتون پست ایران هرگز آن را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. 

سناتور تام کاتن خواستار رأی گیری درباره اصلاحیه لایحه بازنگری توافق هسته ای احتمالی با ایران شد که مورد پذیرش سنای آمریکا قرار نگرفت.

به گزارش هافینگتون پست، سناتور تام کاتن خواستار رأی گیری درباره اصلاحیه لایحه بازنگری توافق هسته ای احتمالی با ایران شد.

اصلاحیه این سناتور تندرو آرکانزاس مانوری غیر منتظره بود که لایحه اصلی نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران را به خطر می انداخت.

این بسته اصلاحی موسوم به «قرص های سمی» شامل استفاده از کلماتی بود که اختیار رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تحریم های ایران و بازرسی ها از تأسیسات هسته ای این کشور در «هر جا» و «هر زمان» را محدودتر می کرد. این اصلاحیه همچنین الزام ایران در به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را در برداشت که به عقیده هافینگتون پست ایران هرگز آن را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

کاتن با انتقاد شدید از همکاران خود برای ممانعت از مطرح کردن اصلاحیه های مشابه به آنان گفت: نه گفتن به این بسته اشکالی ندارد، ولی ما نیاز به رأی داریم. باید به این اصلاحیه رأی دهید. اگر مایل به رأی دادن نیستید بهتر است سنا را ترک کنید.

تصویب اصلاحیه «قرص سمی» به مثابه به خطر افتادن توافق دوحزب جمهوری خواه و دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره بازنگری در توافق هسته ای احتمالی با ایران بود.

باب کورکر نماینده ایالت تنسی و از طراحان لایحه اصلی بازنگری، از اقدامات ناپخته این سناتور برای برهم زدن روند دو حزبی موجود انتقاد و از آن ابراز تاسف کرد.

لازم به ذکر است که این سناتور جمهوریخواه تنها ۴ ماه پس از روی کار آمدن خود را از سایر همکارانش متمایز می داند.

مسولین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ۲۵ فروردین ماه سال جاری درباره بازنگری هرگونه توافق هسته ای با ایران در یک بازه زمانی ۵۲ روزه به توافق رسیده بودند.

یکی از دستیاران سنا درخصوص این توافق دوحزبی گفته بود: این ۵۲ روز شامل دوره ۳۰ روزه برای بازبینی توافق، ۱۲ روز برای وتوی احتمالی اعلام نظر کنگره توسط باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و ۱۰ روز برای رأی مخالف است.

لایحه اصلی را باب کورکر نماینده تنسی و بن کاردین نماینده مریلند در کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد کرده بودند و بر اساس آن اختیارات لازم به کنگره برای بررسی هرگونه توافق هسته ای با ایران پس از حصول توافق هسته ای با ایران به سنا داده می شد.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع :mehrnews.com