آیا یک ایران هسته‌ای قابل مهار است؟
جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و سیاستمدار تندرو و منتقد جمهوری خواه طی یادداشتی اختصاصی برای ترایب لایو به نشست هفته جاری باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با سران شش کشور عرب در کاخ سفید و کمپ دیوید پرداخته و مسئله توافق هسته‌ای ایران را در صدر مباحثی می‌داند که در این نشست مطرح خواهد شد.

به نقل از سایت آمریکایی ترایب لایو، بولتون می‌نویسد: مسائل بسیاری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، از جمله جنگ در یمن؛ داعش، القاعده و به طور کلی تروریسم بین المللی؛ و مسائل فلسطین و اسرائیل. اما مهم‌ترین مسئله برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که اوباما و همه شرکت کنندگان در موردش به یک نتیجه واحد رسیده‌اند اما نمی‌خواهند آن را آشکارا بیان کنند.

بولتون، سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی مدعی است که نتیجه نهایی تقریبا مشخص است: تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای متوقف کردن ایران، از جمله تحریم‌های اقتصادی، با شکست روبرو شده؛ ایران در‌‌ همان زمانی که مدنظر خودش بوده به مسیرش برای هسته‌ای شدن ادامه داده و در نتیجه تنها مسئله‌ای که در این میان باقی می‌ماند این است که آیا می‌توان یک ایران هسته‌ای را مهار کرد یا خیر.

وی در ادامه یادداشت خود تاکید می‌کند که سران عربی (عربستان، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات) که با اوباما دیدار خواهند کرد به اندازه اسرائیل نگران دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای هستند. در این میان اوباما عمیقا نگران است که مخالفت آشکار آن‌ها با هرگونه توافقی که در ‌‌نهایت به دست آید، در کنار مخالفت‌های اسرائیل می‌تواند تلاش‌های مملو از امتیازدهی وی را تخریب کند.

بولتون با اشاره به اتحادی که دهه‌ها است میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا وجود داشته، می‌نویسد: خبرهای اخیر در مورد این نشست بیانگر احتمال بالای پیشنهاد ارائه دستگاه‌های پیچیده تسلیحاتی و دفاعی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

با وجود آنکه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ممکن است آغوش آمریکا برای تجارت با این کشور‌ها باز باشد اما سوال اصلی این است که آیا می‌توان یک ایران هسته‌ای را از طریق استراتژی تضمین امنیتی آمریکا، به خصوص با هدایت اوباما محدود کرد؟ تنها «تضمین» بازدارنده در مقابل یک قدرت هسته‌ای، تهدید به یک اقدام تلافی جویانه هسته‌ای است.

جان بولتون با اشاره به اینکه چنین حربه‌ای در مورد ایران جواب نمی‌دهد، ضمن ابراز تاسف از اینکه جمهوری اسلامی از‌‌ همان تحلیل سود-هزینه‌ای که رهبران شوروی در طول جنگ سرد داشتند، پیروی نمی‌کند می‌نویسد: دلیل عمده این مسئله دیدگاه مذهبی آخرالزمانی ایران است که در تناقض با سکولاریسم کمونیستی شوروی سابق است. همانطور که برنارد لوئیس اشاره می‌کند، تهدید تخریب تلافی جویانه برای مقامات ایران یک مشوق است نه یک عامل بازدارنده.

وی در ‌‌نهایت نتیجه می‌گیرد که نشست هفته جاری هر نتیجه‌ای که به دنبال داشته باشد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس احتمالا سیاست مستقل خود از واشنگتن را پیگیری خواهند کرد. شاید برای این رهبران چندان خوشایند نباشد اما طی شش سال فعالیت دولت اوباما ثابت شده که آمریکا در زمان مشکلات، کنار متحدان خود نمی‌ایستد.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:fararu.com