چرخش 180 درجه ای اوباما علیه ایران!
اوباما تاکید کرده است ایالات متحده آمریکا حتی در صورت توافق هسته ای با ایران همچنان مراقب دیگر رفتارهای به ادعای او "غیر مسئولانه" ایران در منطقه خواهد بود و به حضور نظامی خود در منطقه ادامه داده و به امنیت کشورهای عربی متعهد خواهد بود.

 باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نشست کمپ دیوید با سران و نمایندگان عالی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با نگارش مقاله ای در یک روزنامه فرامنطقه ای عربی به دغدغه ها و نگرانی های کشورهای عربی از توافق هسته ای احتمالی با ایران، پاسخ گفت.اوباما: آمریکا رویکرد سرسختانه خود در قبال ایران را ادامه می دهد. اوباما با نگارش مقاله ای در روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط نگرانی های کشورهای عربی از سیاست های ایران را طبیعی و منطقی دانست و مدعی شد:" ایران به سرپا نگهداشتن حکومت بشار اسد در سوریه کمک می کند و از گروه های حزب الله و حماس در لبنان و غزه حمایت کرده و از حوثی های یمن پشتیبانی می کند. بنابراین کشورهای عربی منطقه حق دارند از فعالیت های ایران در منطقه به ویژه حمایت این کشور از برخی گروه ها در دیگر کشورهای منطقه نگران باشند."

اوباما در این مقاله نوشته است دیدار تمام وقت روز پنج شنبه با سران و نمایندگان شش کشور عربی منطقه در کمپ دیوید بر تقویت همکاری های آمریکا با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه متمرکز خواهد بود. رییس جمهور آمریکا به جزییات این همکاری ها اشاره ای نکرد.

اوباما در این مطلب تاکید کرده است ایالات متحده آمریکا حتی در صورت توافق هسته ای با ایران همچنان مراقب دیگر رفتارهای به ادعای او "غیر مسئولانه" ایران در منطقه خواهد بود و به حضور نظامی خود در منطقه ادامه داده و به امنیت کشورهای عربی متعهد خواهد بود.

او نوشت:" ما تحریم های خود علیه ایران در زمینه حمایت این کشور از تروریسم و توسعه برنامه های موشکی این کشور را ادامه خواهیم داد و حتی ممکن است این تحریم ها را به رغم توافق هسته ای با ایران توسعه دهیم."

اوباما گفت یکی از موضوعات مطرح در دیدار کمپ دیوید نحوه مقابله با بحران های منطقه ای از جمله راه های مقابله با افراط گرایی و فرقه گرایی در منطقه خواهد بود.

اوباما ماه گذشته و پس از اعلام تفاهم لوزان بین ایران و گروه 1+5 از رهبران عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد در روزهای 13 و 14 می به واشنگتن و کمپ دیوید بروند تا درباره موضوعات و بحران های جاری منطقه به ویژه مساله توافق احتمالی هسته ای با ایران با آنها دیدار و رایزنی کند.

با وجود این دعوت اما 4 رهبر از 6 رهبر عضو شورای همکاری خلیج فارس در این نشست حضور ندارند و معاونان و ولیعهد های خود را به این نشست می فرستند.

عدم حضور ملک سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان به عنوان مهم ترین کشور عضو شورای همکاری حرف و حدیث های زیادی به همراه داشته و بسیاری از رسانه ها و محافل سیاسی این عدم حضور را به ناراحتی سعودی ها از سیاست های واشنگتن در قبال ایران و سوریه نسبت می دهند.

با این وجود واشنگتن و ریاض این ادعاها را رد کرده اند و اوباما و ملک سلمان روز دوشنبه در یک گفت و گوی تلفنی درباره موضوعات منطقه ای و همکاری های آمریکا و عربستان در منطقه گفت و گو کرده اند.

نشست سران و نمایندگان عالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با اوباما از امروز (چهارشنبه) در واشنگتن آغاز و فردا در استراحتگاه تابستانی رییس جمهور آمریکا در کمپ دیوید ادامه خواهد یافت.

انتظار می رود پس از این نشست یک بیانیه مشترک بین آمریکا و این کشورها منتشر شود.

 

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com