پایان دور نخست مذاکره ایران و آمریکا بر سر نگارش متن توافق
هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا به ریاست محمد جواد ظریف و جان کری به نخستین دور گفت و گو های خود در ژنو برای رفع موانع نگارش متن توافق جامع پایان دادند.
قرار است ساعت 15 به وقت محلی - 17 و 30 به وقت تهران - دور بعدی این مذاکرات آغاز شود.

در این مذاکرات سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم در جمع مذاکره کنندگان آمریکایی است.

عراقچی که به همراه روانچی طی یک ماه گذشته پنج دور برای نگارش متن توافق جامع با هلگا اشمید مذاکره کرده نحوه اجرای پروتکل الحاقی را یکی از موارد اختلافی ایران و 1+5 عنوان کرد و گفت: امیدواریم در گفت و گوی یک روزه ژنو راه حلی برای اختلافات پیدا شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران پیش از آغاز مذاکره ایران و آمریکا بر سر روند نگارش متن توافق جامع گفت: نشست دو جانبه امروزگفتگویی درباره موضوعات محتوایی و مسایلی است که هنوز برای آن ها راه حلی پیدا نشده است. موضوعات و مسائلی هست که همچنان برای آنها دنبال راهکار هستیم و امیداریم نشست امروز به یافتن راهکارها کمک کند.

وی تاکید کرد که بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به طور کامل منتفی است ولی در چارچوب رویه هایی که پروتکل الحاقی پیش بینی کرده گفتگوهای ایران و 1+5 ادامه دارد.

عراقچی گفت: هنوز هیچ توافقی نه قبلا به دست امده بود و نه الان به دست امده ، گفتگو ها و بحث ها ادامه دارد. نحوه اجرای پروتکل الحاقی از موارد مورد اختلاف است که در حال صحبت درباره ان هستیم.

منبع: ایرنا