خبر خوش آمریکا درباره توافق با ایران
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود با به اشتراک گذاشتن پستی از حمایت 3 سناتور دیگر از برجام و رسیدن حامیان توافق به 41 نفر خبر داد.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود با به اشتراک گذاشتن پستی از حمایت 3 سناتور دیگر از برجام و رسیدن حامیان توافق به 41 نفر خبر داد.با آغاز دوباره بررسی برجام در کنگره آمریکا سه سناتور دیگر هم از توافق هسته ای ایران حمایت کردند. در حالی که طی روزهای اخیر ۳۸ سناتور دموکرات و مستقل حمایت خود را از توافق با ایران علنی کرده بودند، سه سناتور دیگر هم به جمع موافقان پیوستند.

ریچارد بلومنتال، ران وایدن و گری پترز سه سناتوری هستند که امروز از برجام حمایت کردند.

در صورتیکه همه این 41 نفر حامی قطعنامه خواستار عدم رأی گیری در کنگره باشند، می توانند با استفاده از قانون فیلی باستر یا اطاله دادرسی اجازه ندهند که رأی گیری انجام شود.

فیلی باستر به این معنی است که اگر سناتور یا نماینده‌ای مخالف رأی‌گیری در خصوص یک موضوع باشد، به جایگاه می‌رود و تا پایان وقت مقرر جلسه صحبت می‌کند و چون کسی اجازه قانونی قطع کلام وی را ندارد، عملاً رأی‌گیری ناکام می‌ماند.

اکنون دموکرات ها می‌توانند در روز رأی‌گیری در خصوص برجام در صحن سنا، تا آخرین دقیقه جلسه در جایگاه سخنرانی کنند و اجازه رأی‌گیری به رئیس جلسه ندهند که در این صورت، حاصل جلسه به صورت تصویب نشده برای رئیس‌جمهور آمریکا می‌رود و اوباما هم، توافق را تصویب و ابلاغ می‌کند.

با رسیدن طرفداران توافق به عدد 41، دیگر مخالفان فیلی باستر ، اکثریت 60 نفری را ندارند که بتوانند به اطاله بررسی اعتراض کنند.

بر مبنای آیین نامه داخلی سنا، اگر بیش از 60 قانون‌گذار، مخالف ادامه صحبت‌های یکی از اعضا باشند، از نظر قانونی می‌توان جلوی فیلی‌باستر را گرفت و رأی‌گیری کرد.

منبع:خبرآنلاین