یه‌ آمریکا درباره اجرای برجام
وزارت امور خارجه آمریکا درباره اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد: تمام طرف‌های این توافق به تعهدات‌شان در مسیر اجرایی شدن پایبند هستند.

تعهد کشورها به اجرای برجام

وزارت امور خارجه آمریکا درباره اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد: تمام طرف‌های این توافق به تعهدات‌شان در مسیر اجرایی شدن پایبند هستند.در این بیانیه آمده است: تام شانون مشاور وزیر امور خارجه هدایت تیم آمریکا در نخستین جلسه کمیسیون مشترک درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در روز 19 اکتبر در وین اتریش برعهده داشت که وظیفه نظارت بر روند اجرای این توافق را دارد. در این نشست استفان مول، هماهنگ کننده وزارت امور خارجه نیز به تام شانون ملحق شد.

تمامی کشورهای مرتبط با برجام، یعنی اعضای گروه 1+5، ایران و یک مقام بلند پایه اتحادیه اروپا در این نشست حضور داشتند و شرکت کنندگان روی سازماندهی اقدامات ضروری، انجام رایزنی‌ها و فعالیت‌های مرتبط در کمیسیون برای روز اجرایی سازی برجام تمرکز کردند. شرکت کنندگان در این جلسه آخرین اطلاعات ضروری از ایران را درباره برنامه‌هایش برای عمل به تعهدات اتمی اش ، شنیدند. همچنین در این نشست، آقایان شانون و مول، دیگر اعضای کمیسیون را در جریان آخرین اقدامات آمریکا در روز تصویب طرح جامع اقدام مشترک و تلاش برای عمل به تعهدات‌مان قرار دادند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: در حاشیه نشست این کمیسیون، کارشناسان هسته‌ای و تحریمی با همتایان خود از دیگر طرف‌های برجام و همچنین کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کردند تا این موضوع تضمین شود که تمامی طرف‌ها به تعداتشان در راه اجرایی شدن پایبند هستند.

شانون در دیداری دو جانبه و جداگانه با همتایان ایرانی خود بر روی این نکته تاکید کرد، اینکه ایران به تمامی تعهداتش بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک به طور شفاف عمل کند از اهمیت زیادی برخوردار است. وی همچنین موضوع شهروندان بازداشتی و مفقود شده آمریکایی در ایران را نیز در این دیدار مطرح کرد.

منبع: ایسنا