تعدادی از کامپیوترهای محل مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو به بدافزار جاسوسی آلوده شده بودند!
به نقل از روزنامه گاردین، دادستان سوییس اعلام کرد که چند کامپیوتر هتل پنج ستاره در ژنو که میزبان مذاکرات حساسی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران بوده به نوعی بدافزار مجهز شده بودند که هدف از این بدافزارها جاسوسی بوده است.

توقف بررسی جاسوسی از هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران

دادستان دولتی سوییس با اعلام این که تعدادی از کامپیوترهای محل مذاکرات هسته‌ای ایران به بدافزار جاسوسی آلوده شده بودند گفت به دلیل شناسایی نشدن هویت عاملان آن، روند اجرای این پرونده متوقف شده است.

به نقل از روزنامه گاردین، دادستان سوییس اعلام کرد که چند کامپیوتر هتل پنج ستاره در ژنو که میزبان مذاکرات حساسی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران بوده به نوعی بدافزار مجهز شده بودند که هدف از این بدافزارها جاسوسی بوده است.

این درحالی است که دفتر دادستان دولتی سوییس اعلام کرده است به دلیل شناسایی نشدن هویت عامل یا عاملان این حمله سایبری، مجبور به توقف روند این پرونده شده است.

دادستان دولتی سوییس گفت: بازرسی‌ها نشان داده است که تعداد قابل توجهی از کامپیوترها در هتلی در ژنو به یک بدافزار آلوده شده بودند.

او افزود: این بدافزار با  هدف جاسوسی طراحی شده است و اساسا برای جمع‌آوری اطلاعات از کامپیوترهای آلوده شده استفاده می‌شود.

با این حال، آندره مارتی، سخنگوی دفتر دادستان سوییس در این باره به روزنامه زیتونگ گفت: در صورتی که شواهد جدیدی دیده شود، تحقیقات از سرگرفته خواهد شد.

در وین نیز جایی که مذاکرات هسته‌ای ایران در جولای 2015 به نتیجه رسید دادستان دولت سوییس دو تحقیقات جداگانه را در مورد جاسوسی‌های احتمالی انجام داده است.

یک سخنگوی وزارت دادگستری سویس در این باره به گاردین گفت که این دو تحقیقات بر روی جاسوسی‌های احتمالی در هتل کوبورگ متمرکز بوده است.

مذاکرات هسته‌ای طولانی مدت ایران برای آژانس‌های اطلاعاتی مختلف جهان جذاب محسوب  می‌شد و طرف‌های زیادی به دنبال پی‌بردن به جزییات برنامه هسته‌ای ایران و موضع کشورهای گروه 1+5 بودند.

زمانی که گفت‌وگوها به هتل لوکس کوبورگ در وین منتقل شد، سطح انتشار امواج الکترومغناطیسی به دلیل تلاش برای نظارت‌های مخفیانه در آن مکان به قدری بالا بوده است که دیپلمات‌ها برای آنتن‌دهی بهتر تلفن‌های خود باید از هتل خارج می‌شدند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی او نیز به همین دلیل در محوطه بیرونی هتل‌های محل اقامت خود با یکدیگر قدم می‌زدند تا از هرگونه شنود و نظارت‌های مخفیانه بر گفت‌وگوهای خود به دور باشند. در مذاکرات لوزان، دیپلمات‌ها نیز برای برقراری تماس با کشورهای خود از هتل خارج می‌شدند.

رژیم صهیونیستی که به شدت با مذاکرات هسته‌ای مخالف بود سال گذشته هرگونه اتهامات مبنی بر جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران را رد کرد.

این اتهامات به دنبال آن مطرح شد که یک مرکز امنیتی در مسکو اعلام کرده بود ویروس‌های یافته شده در کامپیوترهای محل مذاکرات از سوی جاسوسان اسراییلی برای شنود مذاکرات به کار گرفته شده بود.


منبع:isna.ir