اندر احوالات آخوندی پرحاشیه
گرچه وزیر راه نسبت به سئوال درباره مرجوعی بودن هواپیما حساسیت دارد، اما جا دارد از وی در خصوص افتتاح فرودگاه معین برای تهران در آمل و اراضی ملی گاودشت آمل سئوال شود. این سئوال که دیگر راجع به مرجوع بودن هواپیماها و شکافنده جامعه که نیست.

روزهای پرحاشیه عباس آخوندی

 عباس آخوندی، وزیر محترم راه که این روزها همانند شاه پریام افسانه تروا، مغرور و مستانه از پیروزی برجامی خویش، مغرورانه تر از همیشه، خود را فاتح نبرد برجام دانسته و با همین تکبر، رفتاری از خود بروز می‌دهد که در هیچ کجای الفبای سیاسی کشوریافت نمی‌شود.

در آخرین شاهکار خویش، بجای عذرخواهی از رفتار دور از شان خویش با یک خبرنگار، به توجیه رفتار خویش و منطقی بودن این رفتار پرداخته و اعلام کرد: پرسشگری جدلی شکاف اجتماعی را عمیق تر می کند.

وی در بخشی از افاضات خویش با بیان این که حواشی ایجاد شده اخیر به دلیل شکاف اجتماعی در کشور است و پرسش‌های جدلی عمق این شکاف اجتماعی را افزایش می‌دهند، گفت: مفهوم هواپیمای مرجوعی اساسا در جهان وجود خارجی ندارد، اما برخی‌ها هنوز بر آن اصرار دارند.

اما جناب آقای دکتر، ابتدا پاسخ دهید شکاف در جامعه امروز یعنی چه؟ چه کسی این شکاف را به وجود آورده است؟ چه کسانی و با چه رفتاری این شکاف را بوجود آورده اند که امروز شما به شکاف اجتماعی موجود درجامعه اشاره کرده و هرگونه پرسشگری یا به‌قول خویش پرسش های جدلی را عاملی خطرناک می‌دانید؟ حال به فرض باور، این فرضیه شما و با این شکاف بوجود آمده شما در کدام قسمت قرار دارید و به‌عنوان یک وزیر چه قدمی برای پرکردن و یا عمیق تر کردن این شکاف برداشته اید؟

و سئوال اساسی تر اگر شکافی به این عمق در یک جامعه وجود دارد که طرح یک سوال ساده و به قول خودتان بی مفهوم، باعث شکستگی و ایجاد دره ای عمیق در جامعه میشود پس شما در دولت چه می‌کنید؟

بحث بازسازی خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی بحثی استراتژیک است اما چه کسی یا چه کسانی آنرا به میان این مردم آورده و در هر کوی بزمی و محفلی بعنوان سند افتخار بیان می‌کنید؟

چه کسانی آنرا سند افتخار دولت خود می‌دانند؟ چه کسانی هزاران مشکل مسکن و راه آهن و دریانوردی و راهداری و..... را پشت خرید چند هواپیمای مرجوعی!!! من بشما می‌گویم مرجوعی و باز تکرار می‌کنم مرجوعی مخفی کرده و به همه دلواپس می‌گویند و با توهین به همه مردم و متخصصان همه را متحجر و واپس گرا می دانند؟

شما این هواپیماها را با پول پدرتان نخریدید که حالا منتش را سر این مردم می‌گذارید یا مکارانه تمام اطلاعات آنرا از همین مردم مخفی می‌کنید.

شما به چه حقی بحث خرید هواپیما و نوسازی ناوگان را که جزو وظایف ذاتی و ماموریت سازمانتان است را از مردمی که با پول آنان، این هواپیماهارا خریده اید و همین مردم از همه جا بی خبر باید سالیان دراز اقساط این دست گل شما را بدهند را از دانستن محروم کرده و هر گونه پرسشی را شکاف در جامعه می دانید.

کجای دنیا این گونه خرید کرده اند و کجای دنیا دولتش از خرید چند هواپیمای مرجوعی، از شدت ذوق، دولتمردانش از پلکان هواپیما کله پا می‌شوند و جشن چنده ده هزار نفری برگزار می‌کنند؟

 

آقای آخوندی حواشی را که ایجاد می‌کند؟ مردم یا شما؟

آقای آخوندی شما به‌عنوان یک تحصیل کرده خارج از کشور که همزمان با وزارت خویش با پول این ملت در بهترین دانشگاه‌های دنیا درس خوانده اید می توانید بفرمائید این شکاف عمیق که بارها در مصاحبه خود به آن اشاره کرده اید از کجا نشات گرفته است؟

شما خواستار ایجار نظامات حرفه ای در بخش رسانه شده اید اما به من پاسخ بدهید آیا شما در بخش صنعت هوانوردی خویش دارای این نظامات هستید؟ آیا در بخش فرودگاهی شما اصلا دارای تشکیلات سازمانی و ساختار هستید؟ در سازمان هواپیمائی کشوری خود چطور؟ در سایر بخش‌ها چطور؟ همه را متهم به سیاسی کاری می کنید حال آنکه خود سیاس ترین وزیر کابینه اعتدالیون و حتی تاریخ انقلاب هستید.

به‌قول دوستی، شما امور رسانه و ساختن ساختار اداری و ایجاد نظامات حرفه ای در آن را به متولیان رسانه بسپار و خود به امور صنعت خویش بپرداز: صنعتی که هنوز ساختار حقوقیمانند نظامات پزشکی و مهندسی ندارد، ساختار ایمنی ندارد، ساختار بازرگانی ندارد، ساختار تشکیلاتی ندارد، استراتژی ندارد، هیچگونه چشم انداز و یا افقی برای آینده ندارد و ...

به قول خودتان دولت قبلی با پروژه مسکن مهر خزانه را خالی کرد و شما را میراث دار بدهی کلانی کرد که همه مشکلات کشور را به خاطر آن میدانید ولی شما هم کشور را بدتر از آن دولت میراث دار بدهی کلان تری کردی که خود بهتر میدانی چه کرده ای.

شما در همین مصاحبه فرموده اید:" اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات برای کشور باید وجود داشته باشد و معتقدم این موضوع اصل توسعه است." آیا واقعا این چنین است؟ شما قبل از هر اقدامی با طرف‌های خارجی موافقت نامه ای را امضاء کردید که افشای هرگونه اطلاعات ممنوع است حال دم از دانستن و توسعه ناشی از دانایی می زنید؟ آقای وزیر شما که به همچنین اصل مهمی اعتقاد داری پس چرا در مقابل یک سئوال یک خبرنگار بانو، اینچنین عنان از کف می‌دهید؟

شما خود در این مصاحبه همه را متهم کرده و خواستار سانسور پاستوریزه در سوالات و باب میل شما شده و همه را با سیاست همیشگی خویش بسمت جنجال سوق میدهید آنگاه با رندی می پرسید " آیا سوال اصلی مرجوعی بودن هواپیما ها است."

آقای وزیر، شما چنان رانت اطلاعاتی درست کرده اید و چنان همه را به اشتباه انداخته اید که خود در گفتارتان نیز گرفتار چندگانگی گفتار گشته اید و فکر می‌کنید کسی توجه نیست چند جوان جویای نام را به عنوان خبرنگار در کنار خود قرار داده و هرچه باب میل است را می‌فرمایید اما دوست دارید سئوالات اساسی را ما بپرسیم و آنگاه نظاره گر باشیم پاسخگو هستید یا نه؟

می‌خواهید به جای سئوال در خصوص مرجوع بودن هواپیما ها از چگونگی ترک تشریفات قانونی، چگونگی انتقال ارز، چگونگی و استراتژی انتخاب هواپیماها، نقشه راه شما برای انتخاب این هواپیماها، چگونگی فاینانس ها و صده‌ها سئوال تخصصی در صحن پاستور از شما بپرسیم وشاهد پاسخگویی شما باشیم؟

به‌عنوان مثال می‌خواهم از شما بپرسم در حالی که شما همچنان در خصوص پرواز به آمریکا (بحث Over Atlantic) تحریم هستند و در هیچ کجا (حتی برجام) نیز صحبتی در این خصوص نداشته اید چگونه هواپیمای با برد پروازی بالا انتخاب کرده اید؟ (ایرباس 330) این در حالی است که در آمار خود دائم از ارقام درآمدی صحبت می‌کنید که مسافران ایرانی برای پرواز های دور برد پرداخت می‌کنند که با جذب این پول می‌تواند سهم خود را از بازار جهانی گرفته و اقساط خود را هم بدهید.

حال آنکه این امر در شرایط فعلی محال است. حال فهمیدید چرا می‌گوییم شما هواپیمای مرجوعی خریده اید؟

آقای آخوندی چرا حواشی بی شمار اطراف خود را به دولت محبوب گره می زنید؟ نگاهی اجمالی به حواشی این دولت نمایانگر یک نکته مشترک در همه این حواشی است: و آن حضور عباس آخوندی و تیمش در این حواشی است. از مسکن مهرتان که اولین حاشیه دولت را رقم زد تا این آخرین شان.

حتی دوبار استیضاح شما بزرگترین ضربه را به حیثیت دولت زده و بدترین هزینه را به آن تحمیل کرده است هرچند که شما با افتخار از پیروزی .... آن حرف می‌زنید. راستی صحبت از استیضاح شد یاد افتتاح فرودگاه معین برای تهران آنهم در آمل و اراضی ملی گاودشت آمل افتادم، از این پروژه چه خبر؟ این سئوال که دیگر راجع به مرجوع بودن هواپیماها و شکافنده جامعه که نیست.

 

آقای آخوندی شما یک فرد رسانه ای نیستید بلکه راه های استفاده ابزاری از رسانه را به خوبی بلدید و به خوبی می دانید با قدرت و معجزه رسانه، چگونه می توان سرپوش بر همه مشکلات لاینحلی بگذارید که به قول خودتان در بین جامعه شکافی عمیق ایجاد کرده است.

و در آخر آقای وزیر این پیروزی نیست که این چنین سرمست آن هستید و آن چیزی که به شما دادند هواپیما نیست، اسب چوبی ترواست.

 

منبع: دانشجو