روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات ، اقتصاد و وزارت خارجه را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد بررسی صلاحیت سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات شد. حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی 63 ساله و دارای دکترای فقه و مبانی‌حقوق‌ اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، نماینده ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس‌ سازمان عقیدتی‌ سیاسی‌ ارتش را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

عثمانی: شأن بسیاری از نیروهای وزارت اطلاعات، وزیر شدن است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که شأن بسیاری از آنها وزارت است.

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: از اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با گروهک‌های تروریستی، اشراف وزارتخانه در داخل و خارج، تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای موفق، مبارزه با فساد اقتصادی و ریشه‌یابی آنها تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که امنیت با وزارت اطلاعات است، گفت: اما وزارت اطلاعات سرساز نیروهای متعهد و توانمندی است که شأن بسیاری از آن ها تصدی وزارت است و این ظرفیت در داخل وزارتخانه وجود دارد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اظهار داشت: انتظار این بود که وزیر خود یکی از معاونین این وزارتخانه را برای عهده‌داری مسئولیت در وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد.

دلخوش: امروز مسئولان و مردم در فضای مجازی در مظان اتهام هستند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه قرار گیرد اما امروز هم مسوولان و مردم در مظان اتهام در این فضا هستند.

 سیدکاظم دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی با بیان اینکه آقای علوی در ایجاد امنیت برای کشور همواره تلاش کرده‌اند، گفت: نقدهایی هم به عملکرد وی وارد است و این نقدها برای این است که به هر حال کشور ما به سمت توسعه می‌رود و باید بتوانیم در این حوزه گام‌های موثری برداریم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با مورد خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه ملت قرار بگیرد بلکه امیدواریم همه بتوانند از آن به درستی استفاده کنند.

دلخوش در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات به ویژه درخصوص صیانت اطلاعاتی از مردم گفت: احساس می‌کنیم که این صیانت انجام نمی‌شود. امروز این مفسده دامن همه را گرفته است. ما حرفمان این است که چرا باید به مسوولینی که خدمت‌گزار هستند توهین شود و هیچ احضاری هم صورت نگیرد.

دلخوش تصریح کرد: متاسفانه مدیرانی که وارد عرصه‌های مدیریتی می‌شوند، مدام تحت مراقبت قرار می‌گیرند و باید تذکر به آنها داده شود.

مطهری: وزیر اطلاعات اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت انتخاب فردی با صراحت و صلابت در راس وزارت اطلاعات تاکید کرد که وزیر اطلاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد.

علی مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

مطهری یادآور شد: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند سوال می کنیم وزیر جوابی ندارد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

اکبریان: در دوران وزارت علوی ۱۲۰ گروه تروریستی شناسایی شدند/احساس ناامنی پایین آمده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دستگیری ۲۰۰ نفر از قاچاقچیان کالا و ارز، کشف بیش از ۳۰۰ تن مواد مخدر صنعتی و سنتی و شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم عنوان کرد و گفت که عملکرد علوی در چهار سال گذشته باعث افزایش شاخصهای امنیتی و کاهش احساس ناامنی در کشور شده است.

عزیز اکبریان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، وزارت اطلاعات را یکی از ارکان‌های مهم امنیتی کشور دانست و گفت: برتری اطلاعاتی وزارت اطلاعات در مقابله با جریان‌های جاسوسی، نفوذ امنیتی خوبی را به وجود آورده است.

اکبریان در ادامه کشف بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی با قصد انفجار در کشور را از دیگر اقدامات علوی دانست و گفت که امروز وزارت اطلاعات با همکاری سپاه و نیروی قدس چتر اطلاعاتی رابه وجود آورده که هر گروه تروریستی که قصد ایجاد مزاحت در کشور را داشته باشد قبل از ورود به کشور شناسایی و متلاشی می‌شود چون این اعتقاد وجود دارد که دشمن باید خارج از مرزها شناسایی شده و به داخل خانه نیاید.


بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روز اول/ وزیر آموزش و پرورش ، وزیر ارتباطات

 

پاسخ علوی به مطهری: کسی به اختیارات قانونی ما تعدی نکرده است

وزیر پیشنهادی اطلاعات:
وزارت اطلاعات وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی قانونمدار هستیم و از اختیارات خودمان نیز صیانت می‌کنیم.

ایشان به گونه‌ای فرمودند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما تعدی کرده است در حالی که چنین چیزی نیست.

اختیاراتی که به  نهادها واگذار می‌شود یا مرجع ولایت دارد یا مرجع مجلس دارد.

به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیارات‌مان از این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم.

اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند دست ادب به سینه می‌زنیم.

 

/موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی ودارایی/

ملکی، مخالف: با شعار نمی‌شود به اهداف اقتصادی رسید

اولادقباد،موافق: شفافیت اقتصادی از برنامه‌های خوب کرباسیان است/در سال 91 رشد اقتصادی ایران 7- درصد بوده و در سال 95، به 12+ رسیده است و تورم هم تک رقمی شده است

بهادری،مخالف: کرباسیان با تشکیل تیم اقتصادی هماهنگ ضعف‌ها را برطرف کند

شهریاری،موافق: کرباسیان دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کرد

خضری، مخالف:اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است، پس لازم است وزیر اقتصاد فکری برای رفع رکود کند

خدری،موافق: ایجاد شفافیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های کرباسیان است

 کرباسیان: تمام تجربه و دانشم را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم به کار می‌گیرم

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:

در چهار سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضاییه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتا بهتری قرار دهد.

ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد.

چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد بزنیم. این کاری بزرگ و خطیر است

باید بهره‌وری میانگین سالانه 2.8 و سرمایه‌گذاری 24.1 درصد رشد داشته باشد

باید «رقابت مثبت» را گسترش دهیم تا اقتصاد سالمی و مردمی داشته باشیم.

فقط حرف نمی‌زنم و اهل اجرا و عمل هستم. متعهد می شوم برنامه های پیشنهادی‌ام را اجرایی می‌کنم.

با فرار مالیاتی قاطعانامه مقابله خواهم کرد.

وضعیت موسسات مالی و اعتباری و نگرانی سپرده‌گذاران آنان، برنامه‌های عملیاتی تدوین شده است.

برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم.

قانون اصلاح نظام بانکی را سریعتر به مجلس دهیم.

برنامه‌هایم را با همکاری تیم اقتصادی دولت اجرایی می‌کنم.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روز اول/ وزیر آموزش و پرورش ، وزیر ارتباطات

/موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه/

پورمختار،مخالف: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه نیازمند تدبیر ویژه‌تری است

پورابراهیمی،مخالف: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است

رضازاده، موافق: گزینه‌ای بهتر از ظریف برای اداره دستگاه دیپلماسی کشور وجود ندارد

وزیر پیشنهادی امور خارجه:


در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد

امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خدا وجود ندارد و تمامی قدرتهای جهان ناگزیرند در برابر اراده مردم سر تسلیم فرود آورند.

بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و سیاست و عقلانیت رابطه‌ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

امروز انحصار بازی از دست قدرت‌های غربی خارج شده است.

منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را می‌گذراند و برخی بازیگران با اتکای فزاینده به قدرت ‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط از همکاری پیش گرفته است.

جمهوری اسلامی مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگترین ذحایر قدرت کشور است.

به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌هایی بلند و تاریخی برداشته شد که مهمترینش گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بر قدرت‌های جهانی بود.

بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی شد و شرایط بین‌المللی دگرگون شد.

بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله سازمان ملل بوده است.

مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای دفاع از منافع و حقوق مردم ایجاد کرد.

ما با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها باید این باور را در نخبگان سیاسی ایالات متحده ایجاد کنیم که ایران‌هراسی از رونق افتاده است. این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک‌سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با جهان از سوی دیگر دست‌یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم.

برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جرعه جرعه برجام نشان‌دهنده بی‌ا‌عتمادی جدی ما به آمریکا بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این مهم است.

اکنون نه‌تنها به عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آن خواهد شد و دست ایران برای اقدامات خود باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده است.

بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع‌رسانی برای تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ضروری است.

 

/موافقان و مخالفان ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی/

جعفرزاده، موافق: ربیعی در صورت رای اعتماد نظام جامع تامین اجتماعی را اجرا کند/ نمی‌توانیم وزیر اتوکشیده‌ای را برای وزارت رفاه انتخاب کنیم. آقای ربیعی کارنامه موفق و قابل دفاعی دارد

خجسته، مخالف: در حال حاضر صندوق های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند و بازنشستگان بعد از بازنشستگی با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شود/ آقای ربیعی شما چه برنامه ای برای بهبود کمی و کیفی کارگران و معیشت آن‌ها دارید؟

لاهوتی، مخالف: حجتی در حوزه کشاورزی موفق نبود/آیا در گندم واقعا به خودکفایی رسیده‌ایم؟اگر قرار بر خودکفایی در گندم بود، سیلوهای بنادر امیرآباد، امام‌خمینی و آستارا که در حال ساخت است برای چیست؟


بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روز اول/ وزیر آموزش و پرورش ، وزیر ارتباطات

 

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس:

در چهار سال گذشته اشکال فقر را بررسی کردیم و 11 میلیون حاشیه نشین شهری ، بیمه شده اند

امروز دفترچه بیمه به دفترچه هویت تبدیل شده است و حقوق بازنشستگان را افزایش داده ایم

  170 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که در حال پیگیری وضعیت آنان هستیم ، فردی که دارای فرزند معلول بود و درخانه معلم خصوصی داشت به من گفت از اینکه از وزارت رفاه تماس گرفته اند و گفته اند چرا فرزند شما به مدرسه نمی رود؟ به ایرانی بودن خود افتخار کرده ام

من بهترین افراد را از دانشگاه ها در خصوص افزایش اشتغال کنار هم جمع کرده ام

27 درصد حوادث مشاغل کارگری کاهش پیدا کرده است

یک و نیم میلیون نفر در مدت چهار سال گذشته  بازنشسته شده اند، برای خنده نمی گویم فردی رفت خواستگاری گفتند، داماد چه کاره است ، گفتند داماد بازنشسته است

حل مسائلی مثل یارانه، فقر، اشتغال و صندوق ها اجماع ملی می خواهد و همه باید یک حرف را بزنیم، صندوق ها یکی از این مسائل است که باید در خصوص آنها گفت وگوی ملی کنیم

امروز اگر وامی می گیریم برای توسعه بنگاه ها می گیریم قبلا  برای امور دیگری می گرفتند

دولت پول مناسب برای دادن بدهی های خود ندارد و این واقعیت صندوق ها است

ما سیستم اطلاعاتی درست کرده ایم تا در دفتر رئیس جمهوری هم صندوق ها قابل کنترل باشند  این نشانگر عملکرد شفاف ما است

تعامل من با مجلس ضعیف بوده است که حتما جبران خواهم کرد

 

موافقان و مخالفان «قاضی زاده هاشمی»، وزیر پیشنهادی بهداشت

«بهادری» مخالف: تامین مالی طرح تحول سلامت دچار ابهام است و بیمه‌ها وضعیت خوبی ندارند

«عثمانی» مخالف: نمی دانیم وزیر می خواهد با بیمه‌ها چه کار کند همواره تضادها باعث می شود ارایه خدمات با تاخیر مواجه شود که امیدواریم هاشمی در برنامه های خود این مشکل را برطرف کند

«خاتمی» موافق: زیرساختهای بهداشتی درمانی در دوران وزارت آقای هاشمی اصلاح شد


قاضی‌زاده هاشمی ،وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس:

دولت یازدهم را می‌توان با وجود تمام کاستی‌ها٬ دولت بهداشت و سلامت نامید.

در منطقه رتبه اول تولید علم پزشکی را داریم٬ در چهار سال گذشته ۳۰درصد به تعداد مقالات علمی تولید شده در کشور اضافه کردیم.

تعداد داروهای کمیاب را از ۳۵۰ قلم در سال ۹۲ به تنها ۳۰ قلم در سال جاری رسانده‌ایم.

هر کس شک و شبهه‌ای در مورد سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی  دارد مدارکش را به قوه قضاییه ارائه کند.

حقوقی که می‌گیرم ۳ میلیون و ۲۷۰هزار تومان است٬ به هیچ کاری غیر از حرفه خودم نپرداخته‌ام٬ بچه هایم راه وزارتخانه را نمی‌دانند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir