روحانی و نجفی پیوندتان مبارک!
چهارشنبه دیروز، جلسه هیات دولت با حضور محمدعلی نجفی یکی از باسابقه‌ترین دولتمردان جمهوری اسلامی به ریاست حسن روحانی تشکیل شد.

نجفی در هیئت دولت

محمدجواد حق‌شناس در روزنامه آرمان نوشت: چهارشنبه دیروز، جلسه هیات دولت با حضور محمدعلی نجفی یکی از باسابقه‌ترین دولتمردان جمهوری اسلامی به ریاست حسن روحانی تشکیل شد.
 
اما به‌رغم حضور محمدعلی نجفی در کابینه‌های متعددی همچون شهید باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی به عنوان وزیر فرهنگ وآموزش عالی و در کابینه هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و در کابینه اصلاحات به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در کابینه حسن روحانی ابتدائا به عنوان وزیر معرفی شده آموزش و پرورش و بعد هم به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین مشاور اقتصادی و هماهنگ کننده تیم اقتصادی و در دوره احمدی‌نژاد نیز به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر به مدت 6 سال حضور داشت.
 
اما این بار در قامت شهردار تهران حضورى متفاوت را نشان داد. این دولتمرد باسابقه، آرام و کم حاشیه در اولین روز شهریور ماه امسال توسط پنجمین شورای شهر تهران به اتفاق آراء برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران انتخاب و در همان روز به وزارت کشور برای صدور حکم معرفی شد و پس از يك هفته توسط وزیر کشور به این سمت منصوب شد.
 
مساله حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت در دو دهه اخیر به یکی از چالش‌های مطرح میان شهرداری و دولت تبدیل شده بود. چالشی که به نظر می‌رسید برای شهروندان تهرانی بيش از ديگر هموطنان موضوعیت داشت.
 
آخرین حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت به دوره‌ای برمی‌گردد که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ریاست دولت را در سال 68 در اختیار گرفت و عبدا... نوری را به عنوان وزیر کشور به مجلس سوم معرفی کرد و پس از حضور نوری در وزارت کشور، تهران شاهد حضور غلامحسین کرباسچی، استاندار وقت اصفهان در قامت شهردار تهران شد.
 
شهرداری که در اولین روزهای حضورش در خیابان بهشت این پیام را به مردم تهران منعکس کرد که شهرداری متفاوت با شهرداران پیشین پایتخت در این جایگاه قرار گرفته و پس از گذشت مدتی از حضور غلامحسین کرباسچی، عبدا... نوری به دولت پیشنهاد داد که شهردار تهران در جلسات هیات دولت امکان حضور پیدا کند و اين نظر با استقبال آیت‌ا...‌هاشمی روبه‌رو شده وتا پایان دوره دوم در سال 76 اين سياست تداوم یافت.
 
اما با تغییر دولت و ظهور دولت اصلاحات و موضوع دادگاه‌هاى شهرداری و بعد از رفتن کرباسچی از شهرداری تهران، دولت دیگر شاهد هيچ شهرداری در جلسات خود نشد.
 
حتی زمانی که احمدی‌نژاد پس از آغاز به کار شورای دوم رسما متقاضی حضور در جلسات هیات دولت بود، این فرصت را هرگز نیافت و هنگامی که خود به پاستور رفت در هشت سالی که در قامت رئیس‌جمهور ظاهر شد، این فرصت را به محمدباقر قالیباف نیز نداد و این روند در چهارساله اول دولت حسن روحانی نیز تداوم یافت و عملا شاهد تداوم اختلافات مدیران شهری در تهران با دولت‌های وقت بودیم كه دود آن بیشتر به چشم همشهريان تهرانى مى‌رفت.
 
اما یکی از معجزات انتخابات شگفت‌انگیزی که در بیست و نهمین روز از اردیبهشت امسال خود را به رخ کشاند، رای شگفت آوری بود که نزدیک به 24 میلیون ایرانی به حسن روحانی دادند و شهروندان تهرانی با ساعت‌ها حضور در صف طولانی رای‌گیری رای خود را به به فهرست امید در تهران دادند و 21 نفر اعضای لیست امید را براى شوراى شهر برگزيدند و یکی از نتايج اين حماسه، انتخاب شهرداری بود که با سوابق ممتد مديريتى و حضور در کابینه، می‌توانست پیوند دهنده مدیریت شهری تهران با دولت تدبير و اميد باشد.
 
اتفاقی که نزدیک 18 سال شهروندان تهرانی در انتظار آن بودند. به نظر می‌رسد این تصمیم حسن روحانی فرصت مشترکی را به‌طور همزمان برای دولت و شهرداری تهران فراهم آورد تا بتواند به 14 سال ناهماهنگی و اختلاف پايان دهد از این رو باید این تصمیم را به فال نیک گرفت و از فرصتی که فراهم شده، برای افزایش همکاری بین دولت و شهرداری و شورای شهر، در جهت بهبود معیشت و افزایش آرامش و آسایش در میان شهروندان بهره بیشتری گرفت؛ اين اتفاق را به فال نيك مي‌گيريم.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir