نماینده کمونیست مجلس فرانسه در ادعایی عجیب گفت: مایو ی پوشیده یک لباس مضحک است و زنانی که قصد استفاده از این نوع مایو را دارند قصد تحریک دارند!!

 
ظاهرا فرانسوی ها به آن اندازه از آزادی اندیشه نرسیده اند که حضور بانوان محجبه را در عرصه های ورزشی تحمل کنند.

به گزارش ایرنا، سالها است که به بهانه ایجاد محیط همگون و عاری از علائم مذهبی برای همه یا با گفتن اینکه افراد فقط می توانند بعد از 18 سالگی در مورد نحوه پوشیدن لباس خود تصمیم بگیرند ، حجاب در مدارس فرانسه ممنوع شده و بسیاری از دختران مسلمان فرانسوی از درس خواندن در این کشور مدعی تمدن بازمانده اند.

در هفته های اخیر نیز جنجال هایی بر سر قانونی کردن ممنوعیت نوعی حجاب با پوشیه در معابر عمومی، در گرفته است.

میزان استفاده از این نوع پوشش که برخی از زنان عرب و یا افغان از آن استفاده می کنند مطابق آمار منتشر شده انقدر نبود که نیازمند ارایه یک طرح به مجلس و موضعگیری در عالیترین رده های مسئولان فرانسه باشد.

ولی موضعگیری شخص رییس جمهوری برای موضوعی به این اندازه معمولی نشان از نوعی نگرانی داشت. نگرانی از ورود نشانه های دینی به جامعه فرانسه و به فکر واداشتن فرانسویان در مورد مزایای حجاب و شکستن جو لاییسیته ای و مذهب زدایی که سیاستمداران فرانسوی چند نسل تلاش کرده اند آن را جا بیندازند.

همه اینها در شرایطی است که مقامات دولتی فرانسه بر آزادی پوشش تبلیغ می کنند و پیدا است که منظور انها از آزادی پوشش چیزی نیست جز رهاشدگی و بی بندو باری که اگر چنین نبود پیرو هر دین و مرامی می توانست پوشش خود را داشته باشد و فرانسوی ها هم می توانستند از تحمل پذیری و آزادی خواهی خود حرف بزنند. بدون اینکه در این مورد زیر سوال بروند.

اما شواهد زیادی هر روز به دست می آید که فرانسوی ها کوچکترین آزادی را در انتخاب نوع پوشش بویژه برای بانوان مسلمان برنمی تابند.

تازه ترین رویداد در این زمینه واکنش فرانسوی های مدعی آزادی به یک بانوی تازه مسلمان است که در حرکتی نو تلاش کرده از حجاب مخصوص شنا استفاده کند.

ماجرا از این قرار است که خانم کارول 35 ساله ، سال گذشته در سفری به یک کشور عربی هنگام خرید متوجه نوعی لباس شبیه به مایو برای شنا می شود که به وی توضیح داده می شود این نوع مایو ضمن حفظ حدود شرعی طوری ساخته شده است که با آن می توان به راحتی شنا کرد.

این لباس مخصوص را یک استرالیائی لبنانی الاصل در سال 2007 طراحی و به بازار عرضه کرده است و در کشورهای شمالی اروپا همچون هلند و دانمارک بطور وسیعی مورد استفاده بخشی از زنان مسلمان این منطقه قرار می گیرد و از طرف مسئولین ایمنی استخرها هم بلا مانع اعلام شده است.

این خانم تازه مسلمان در یک مصاحبه رسانه ای در فرانسه جریان استفاده از این نوع مایو را چنین شرح می دهد : با چند استخر در محل تماس گرفتم و در مورد شنا با این نوع پوشش پرسیدم. یکی از ماموران نجات غریق خواست که قبلا این تن پوش را ببیند. بعد از بررسی ، او ورود به استخر با این تن پوش را بلامانع دانست و من هم با پرداخت حق عضویت ماهانه چندین نوبت با فرزندانم در این استخر شنا کردیم تا اینکه یکروز ماموران استخر گفتند که ریاست استخر با شناکردن با این نوع مایو مخالفت کرده و از ورود من و فرزندانم به استخر جلوگیری کرد.

کارول در واکنش به این دستور ضمن شکایت به دادستان شهر در منطقه "مارن لا واله" به خبرنگاران گفت : اینکه بعضی ها با دیدن این نوع لباس کمی تعجب کنند یک امر عادی می باشد ولی این تصمیم یک تصمیم سیاسی و یک نوع تبعیض آشکار است.

در این میان، ناگهان سرو کله "آندره گرند" نماینده کمونیست مجلس فرانسه که قانون منع حجاب با پوشیه در معابر عمومی را نیز پیشنهاد داده پیدا شده است.

او با دفاع از تصمیم رییس استخر به خبرنگاران گفت: به رغم عدم وجود پوشیه، این نوع مایو یک لباس مضحک است و زنانی که قصد استفاده از این نوع مایو را دارند قصد تحریک دارند.

ممنوعیت بسیاری از جلوه ها و نشانه های پوشش زنان مسلمان که امری سیاسی است در میان کشورهای اروپایی بیش از همه در فرانسه که اتفاقا بیش از دیگر کشورها نیز مدعی ازادی است دیده می شود.

این ممنوعیت ها نتوانسته مانع رعایت حجاب که بر اعتقادات مسلمانان استوار است بشود اما هربار افکار عمومی را در برابر ابهاماتی در خصوص ادعاهای آزادی در غرب قرار می دهد.

 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news  
منبع:.irna.ir