"مهدی كروبی" به واكنشهای صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان و شخصیتهای سیاسی كشور در باره نامه جنجالی اش مبنی بر بدرفتاری با برخی از بازداشت شدگان و تجاوز به آنها پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پاسخ داد...

 

 به گزارش جام جم، "مهدی كروبی" دبیركل حزب اعتماد ملی به واكنشهای صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان و شخصیتهای سیاسی كشور در باره نامه جنجالی اش مبنی بر بدرفتاری با برخی از بازداشت شدگان و تجاوز به آنها پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پاسخ داد و ضمن دفاع از اقدام خود گفت كه برای نوشتن این نامه خطاب به آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی هم "دلایل بسیاری" داشته است.

 كروبی در گفت وگویی با سایت سحام نیوز – ارگان خبری حزب اعتماد ملی - در پاسخ به كسانی كه در باره علت نگارش نامه اش به هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان می پرسند، گفت:" من برای نگارش این نامه به آقای هاشمی دلایل بسیاری داشتم. نخست اینکه ایشان از ارتباط نزدیکی با رهبری برخوردار هستند و بنابراین مطمئن هستم که این مسائل را به ایشان منتقل می کنند ."

وی افزود:" از طرف دیگر خود آقای هاشمی رفسنجانی نیز انتقاداتی را به حوادث اخیر داشت و در نماز جمعه نیز تا حدودی گلایه های خود را مطرح کرد و حتی درخواست کرد تا زندانیان را آزاد کنند ."

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سومین دلیل نگارش نامه خطاب به هاشمی رفسنجانی را چنین بیان كرد:" من طی هفته های گذشته نامه ای را به وزیر اطلاعات و رییس قوه قضائیه نوشته بودم و بنابراین تصمیم گرفتم که این نامه را به ریاست مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بنویسم ."

اما اینها، همه دلایل كروبی نیست. وی گفت:" در عین حال بنده از قبل از آغاز حرکت نهضت انقلاب با آقای هاشمی آشنا بودم و همواره از قبل و پس از انقلاب با ایشان همکاری و رفاقت داشته ام و من از این حق برخودارم که به ایشان نامه ای را بنویسم."

كروبی در عین حال تایید كرد كه همچنان با هاشمی رفسنجانی اختلاف نظر دارد:" البته این ارتباطی به اختلاف سلیقه من با آقای هاشمی ندارد چرا که هرچند ما با هم اختلاف دیدگاه داریم ولی من معتقدم که ایشان از جایگاه خاصی برخوردار است که شاید بتواند کاری کند ."

وی در این زمینه به انتقاد از مخالفان هاشمی رفسنجانی پرداخت و اظهارداشت:" همین آقایانی که امروز به آقای هاشمی رفسنجانی هتاکی و انتقاد می کنند شاید از یاد برده اند که ایشان از نزدیک ترین یاران امام بوده اند و حتی زمانی که قرار بود حکم مهندس بازرگان خوانده شود در مراسمی که همه ما حضور داشتیم ایشان کنارامام نشستند و متن حکم را قرائت کردند . "

دبیركل حزب اعتماد ملی كه پیش از این گفته بود به این علت نامه جنجالی خود در باره وجود شایعاتی مبنی بر تجاوز جنسی به دختران و پسران در بازداشتگاهها را منتشر می كند كه ظرف ده روز از ارسال آن به هاشمی رفسنجانی پاسخی از وی دریافت نكرده است، در مصاحبه تازه خود این سخنش را پس گرفت و گفت:" آقای هاشمی رفسنجانی نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ایشان نیز دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته است با من تماس بگیرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد و نقطه نظرات مرا دریافت کنند تا به مسئولان منعکس شود ."

اما نكته تازه دیگر مصاحبه كروبی آن است كه گفته است" آزار جنسی بازداشت شدگان در كهریزك بوده است." همان بازداشتگاهی كه پس از مرگ سه تن از افراد محبوس در آن به دلیل بدرفتاریها و فقدان امكانات بهداشتی و پزشكی به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تعطیل شده و به گفته فرمانده نیروی انتظامی، مسئول و چند تن از دست اندركاران آن، از مقام خود عزل و زندانی شده اند.

 

انتشار زودهنگام نامه؟!

 كروبی در واكنش به كسانی كه می گویند او نامه را زودتر از موعدی که قرار بوده منتشر کرده است، گفت:" من هنگامی که به آقای هاشمی رفسنجانی نامه نوشتم انتظارم این بود که با توجه به ابعاد فاجعه آمیز این مسائل در مدت زمان کوتاهی ایشان پاسخ این نامه را بدهند. البته از نامه دو نسخه تهیه شد که یکی نزد ایشان و دیگر نزد بنده بود . ولیکن بیش از ده روز طول کشید که آقای هاشمی به این نامه پاسخی ندادند ."

وی افزود:"البته این به معنای گلایه از آقای هاشمی رفسنجانی نیست بلکه من احساس کردم که ایشان نخواسته به این نامه پاسخ دهد و یا اینکه بنابر شرایط فعلی و وضعیتی که خود ایشان در آن قرار دارد نمی خواسته که وارد این معرکه شود و من هم بنابر نگرانی نسبت به اخباری که مدام به من می رسید این نامه را منتشر کردم . "


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد:" البته بعدا متوجه شدم که ایشان نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ایشان نیز دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگیرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد تا نقطه نظرات مرا دریافت کنند و به انها منعکس شود . "

 می خواهند جرات را از دیگران بگیرند
کروبی در باره واكنشهایی كه به نامه اش صورت گرفته است، گفت : " هنگامی که این نامه منتشر شد برخوردهای متفاوتی صورت گرفت برخی از استقبال کردند ، چرا که می گفتند این باعث شد تا فضا به گونه ای شود کسانی که در این باره مطالبی داشتند آن را مطرح کنند مانند خبری که یک خانم سنندجی آن را مطرح کرد که من از ذکر نام ایشان خوداری می کنم و آقایان می توانند به سایت ها مراجعه و در این باره آگاهی بیشتری کسب کسب کنند . "

وی افزود :" در همین میان کسانی هم بودند که از انتشار آن برآشقتند و قصد دارند تا فضایی را ایجاد کنند که کسی جرات بیان مطالبی در این باره را نداشته باشد . یعنی فضایی ایجاد شود که اگر بچه های مردم را می کشند و یا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می دهند ، خانواده هایشان را در مقابل در زندان تهدید کرده و کتک می زنند ، به خانه های مردم می ریزند و به اموال آنها خساراتی وارد می کنند کسی جرات طرح این مطالب را نداشته باشد . "

 دبیركل حزب اعتماد ملی تصریح كرد: " چرا به جای اینکه چنین فضای رعب و وحشت را ایجاد کنند تا مردم را به سکوت بکشانند فضایی را ایجاد نمی کنند تا اگر مسائلی در این باره وجود دارد و کسانی هستند که شکایاتی دارند آن را در فضای آزاد و امن مطرح کنند"

  وی خطاب به مسئولان گفت : " بهتر نیست به جای آنکه برخی در برابر انتشار این نامه چنین موضعگیری و فحاشی کنند به بررسی اصل ماجرا بپردازند نه اینکه هنوز کمیته پیگری مجلس تشکل نشده است بگویند که محتوی این نامه بررسی و کذب محض است . به نظر من باید مسئولان با شنیدن چنین مسائلی ناراحت باشند ."

 كروبی در این زمینه بطور مشخص به لاریجانی و بروجردی پاسخ داد و اظهارداشت:"من ضمن احترام به ریاست مجلس هشتم جناب آقای دکتر لاریجانی که نسبت به ایشان و پدرشان و پدر خانم ایشان ارادت ویژه ای دارم و آقای علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم می گویم که قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذیب کنید حداقل با بنده تماسی می گرفتید یا از من می خواستید که نفراتی را نزد شما بفرستم شاید من اطلاعاتی در این رابطه داشتم . آخر چطور می شود که بدون آنکه تحقیقی صورت گیرد و جلسه ای تشکیل شود می گویید این ماجرا کذب محض بوده است . شما حداقل تحقیق می کردید تا ببینید این کسی که این حرف ها را زده از روی هوی و هوس چنین گفته و یا چون اینکه رای او را در انتخابات نادیده گرفته و تقلب کرده اند می خواهد برای عقده گشایی چنین حرف هایی را بزند و یا اینکه مطلبی دارد و بر اساس مستنداتی این حرف ها را زده و بعدا موضعگیری می کردید . "

 دبیركل حزب اعتماد ملی در واكنش به برخی اظهارات گفت:" ... به این آقایان می گویم که مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که یا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و یا اینکه شاهد بوده و یا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند. پس من آدمی نیستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر یک تلفن و یا اینکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنین نامه ای را بنویسم . "

هیات مستقل تشكیل دهید

 كروبی كه از سوی منتقدان بخاطر نوشتن این نامه، به جوسازی و جنجال آفرینی متهم شده است، خطاب به آنان گفت:" کسانی که این روزها به دنبال جوسازی ها هستند فضایی امن و آرام را ایجاد کنند و هیاتی مستقل و بی طرف را هم مسئول رسیدگی به این ماجرا کنند تا آنگاه شاهد باشند افرادی که این مسائل را به بنده منتقل کرده اند می آیند و شکایت خود را مطرح می کنند."

 وی افزود: افرادی باید در این هیات باشند که کسانی که مورد آزار قرار گرفته و شکایتی دارند نسبت به آنها اعتماد داشته باشند و مسایلی که برایشان روی داده را با آنها در میان بگذارند و اطمینان داشته باشند که این هیات تا آخر از حقوق آنها دفاع می کند.

  دبیركل حزب اعتماد ملی تاکید کرد که باید فضای امنی در جامعه ایجاد شود تا همه آزادانه حرف بزنند.
كروبی با تاكید بر اینكه خود را مدافع راستین جمهوری اسلامی و آرمانهای امام خمینی (ره) بنیانگذار آن می داند، تصریح كرد:" من 20 سال است که برای دفاع از حقوق شهروندی و حقوق مردم به عنوان عضو کوچک این نظام تلاش کرده ام و اکنون هم بار دیگر تاکید می کنم که این تهمت و افتراها مرا از راهی که بدان اعتقاد دارم جدا نخواهد کرد . "

وی در مصاحبه مفصل همچنین با طرح برخی موضوعات تازه به اظهارات اخیر آیت الله مصباح یزدی كه گفته است اطاعت از رییس جمهور، اطاعت از خدا است، هم واكنش نشان داده و تاكید كرده است:"... هیچ رییس جمهوری نه آقای احمدی نژاد و نه روسای جمهوری قبلی و یا حتی بعدی نماینده خدا بر روی زمین نیستند و نمی دانم این چه حرف هایی است که زده می شود."


 گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir