خودزنی احمدی نژاد و یارانش
طیف سیاسی محمود احمدی نژاد که پیش از این دولت حسن روحانی و مجلس را در آماج حملات خود قرار داده بود، حالا تیزترین سخنانش را متوجه قوه قضاییه و رئیس آن کرده است. شخصیت های نظام روز به روز بیشتر از دایره تفکر احمدی نژاد حذف می شوند.

آمده اند که سنت فراموش شده بست نشینی را زنده کنند

کیاوش حافظی: آمده اند که سنت فراموش شده بست نشینی را زنده کنند، سنتی قدیمی و رفتاری سیاسی که باید ریشه آن را نه در امروز و دیروز که در چند دهه قبل خاصه در دوران قاجار و مبارزات مشروطه دنبال کرد،  یاران غار احمدی نژاد که این روزها رفت و آمدشان به دادگاه بخاطر پرونده هایی که برایشان باز است یا احضاریه های جدید، زیاد شده است، حال در حربه ای متفاوت به این سنت قدیمی روی آورده اند. سنتی که البته بعد از انقلاب به خاطر آنکه مطالبات و اعتراضات به صورت مدنی پیگیری می شد کمرنگ شد تا آنکه دیروز حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد همراه با جوانفکر و حبیب الله خراسانی اعلام کردند می خواهند در حرم حضرت عبدالعظیم بست بنشیند؛ یک بست نشینی نمایشی بعد از ماجرای رفتن به دادگاه با زنبیل قرمز!

 فرار ممنوع

«هیچ کس قادر به فرار از مسولیت های خود در قبال آنچه که امروز بر سر ملت ایران آمده است نیست و همه باید پاسخگوی رفتار ، اظهارات و تصمیماتی باشند که منجر به شرایط سخت تحمیل شده بر ملت ایران شده است.» این آخرین جملات یادداشت دو روز پیش علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه ای رئیس دولت دهم است. جوانفکر دو روز پیش یادداشتی در ارتباط با گفتگوی ویدئویی رئیس دولت مطبوعش نوشت و عنوانش را گذاشت: «فرار ممنوع!»

به دادگاه نمی رویم

در همان روز عادل حیدری وکیل حمید بقایی نامه ای سرگشاده به قاضی حیدری، قاضی پرونده موکلش نوشت و ضمن ادعاهایی اعلام کرد موکلش تا زمانی که ایرادات پرونده رفع نشود در دادگاه حاضر نخواهد شد. علی اصغر حسینی وکیل دیگر بقایی هم بعد از آن جلسه دادگاه اعلام کرده بود که احتمالا در جلسات بعدی دادگاه حاضر نشوند. بقایی نیز در نامه ای از وکیلش حیدری خواست که در جلسه دادگاه روز چهارشنبه حاضر نشود.

آماده سازی برای یک بست نشینی

پیش از این ها، سایت دولت بهار، از رسانه های نزدیک به محمود احمدی نژاد مطلبی در ارتباط با بست نشینی روی خروجی سایت خود قرار داد. آن روز کسانی که این مطلب را می  خواندند خیلی متوجه نیت انتشار این مطلب نمی شدند تا آنکه روز گذشته بهانه انتشار این مطلب مشخص شد. درست در زمانی که آحاد جامعه چشمانشان را به امدادرسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه دوخته بودند، خبری منتشر شد که حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد شال و کلاه کرده که در حرم حضرت عبدالعظیم بست بنشیند. او که متهم به تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی است دیروز باید در دادگاه حاضر می شد اما با بدرقه احمدی نژاد به همراه علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه ای دولت قبل و حبیب الله جزء خراسانی از دیگر متهمان پرونده به سمت شهر ری رفت. چند ساعت بعد هم احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی به حرم حضرت عبدالعظیم رفتند و برای لحظاتی هم که شده توجه  ها را از وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه به خود بازگرداندند. احمدی نژاد می گفت به این سه نفر یارش ظلم شده و در ادامه اتهاماتی را متوجه قوه قضاییه کرد.  رفتار تند و تیزی که به نظر می رسد در نتیجه احضار مشایی از سوی رئیس دولت سابق صورت گرفت؛ روز دوشنبه بود که اعلام شد مشایی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شده است. در احضاریه دادسرای فرهنگ و رسانه آمده بود «نتیجه عدم حضور جلب است.»

احمدی نژادی ها علیه قوه قضاییه

البته نیازی به بیان احمدی نژاد نبود؛ تقریبا همه می دانستند که او و یاران غارش با خانواده لاریجانی مشکل دارند. او و دوستانش بارها مواضعی نسبت به روسای قوای مقننه و قضاییه گرفته اند. اولین باری که احمدی نژاد از عبارت برادران لاریجانی استفاده کرد روز یکشنبه سیاه مجلس بود. اوج موضع گیری ها با خانواده لاریجانی هم اخیرا از سوی او و یارانش نمایش داده می شود. او در طی هشت سال ریاست جمهوری اش مدعی بود لیست مفسدان اقتصادی را می داند و روزی آنها را معرفی خواهد کرد. اما لیست کذایی نه تنها بعد از چهار سال گذشت از ریاست او بر دولت معرفی نشد بلکه مسئولان قضایی هم می گفتند رئیس دولت آن را در اختیار این دستگاه قرار نداده است. احمدی نژاد، بقایی و مشایی در این اواخر بارها به قوه قضاییه اتهاماتی را نسبت دادند و با لحنی زننده سخن گفتند. اولین نمونه این اظهارات تند به زمانی بازمی گردد که بقایی از بازداشت آزاد شد. بعد از بازداشت او احمدی نژاد و تعدادی دیگر از یاران بهاری شان به استقبال او رفته بودند. بقایی در آنجا مدعی ظلم قوه قضاییه به او و افراد دیگری شد که در زندان و بازداشت به سر می برند. بقایی آن روز تنها کسی بود که واژه سرنگونی را درباره یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی به کار برد. این اظهارات با واکنش های زیادی رو به رو شد اما به معنای پایان حملات این طیف سیاسی به دستگاه قضا نبود.

بقایی در جلسه دادگاه آخر مهرماه خود با زنبیل به دادگاه رفته بود. بعد از جلسه دادگاه در جمع بخشی از مردم می گفت اتهاماتش سیاسی است و دوباره با ادبیاتی توهین آمیزی درباره رئیس دستگاه قضا سخن گفت. رفتار عجیب و غریب بقایی منجر به تنشی در رو به روی ساختمان دادگاه شد. بقایی پس از آن به فرمانده نیروی انتظامی نامه نوشت و گفت عده ای لباس شخصی مدارک او را ربوده اند.

دادگاه ما سیاسی است

طیف احمدی نژاد برای زیر سوال بردن دادگاه رسیدگی به پرونده بقایی، علاوه بر آنکه این دادگاه را سیاسی خوانده این گونه القا می کند که قوه قضایی قصد حذف وکلای بقایی را با محکومیت های مختلف دارد. چندی پیش علی اکبر جوانفکر در کانال تلگرامی اش مدعی شد حسینی، وکیل او و بقایی به صورت غیابی محاکمه و به دو سال و نیم زندان محکوم شده است. جوانفکر همچنین ادعا کرده است عادل حیدری نیز در دادگاه به زندان محکوم شده بود.

دایره تهی مردان احمدی نژاد

این طیف سیاسی که پیش از این دولت حسن روحانی و مجلس را در آماج حملات خود قرار داده بود، حالا تیزترین سخنانش را متوجه قوه قضاییه و رئیس آن کرده است. شخصیت های نظام روز به روز بیشتر از دایره تفکر احمدی نژاد حذف می شوند. در مقابل هم کمتر کسی حاضر می شود خود را به احمدی نژاد نزدیک کند. حامیان جدی دیروز احمدی نژاد یا درباره او سکوت می کنند و از اختلافات خود با او حتی در زمان دولت نهم و دهم سخن بر زبان می آورند. از سوی دیگر رفتارهای این طیف هم باعث شده جایگاه آنها روز به روز بیشتر تضعیف شود.

حواشی که طیف احمدی نژادی ها دیروز در حرم حضرت عبدالعظیم ایجاد کردند در نهایت منجر به فیلتر شدن سایت دولت بهار و همچنین سایت محمود احمدی نژاد شد. ظاهرا این طیف سیاسی با اقداماتی و اظهاراتی که علیه مسئولان نظام پیش گرفته روز به روز بیشتر به انزوا می رود.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: خبرآنلاین