گروه شورشی طالبان دیروز تهدید به قطع انگشت افرادی کرد که در رویداد سیاسی انتخابات شرکت می‌کنند.
 
به گزارش تابناک ،تنها با گذشت دو روز از توافق دولت افغانستان با طالبان برای برقراری آتش بس در زمان برگزاری انتخابات، این گروه شورشی دیروز تهدید به قطع انگشت افرادی کرد که در این رویداد سیاسی شرکت می‌کنند. 

ملا عمر رهبر طالبان افغانستان اعلام کرده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ممنوع است و هر کس از این دستور تخطی کند به شدت تنبیه می‌شود. در همین رابطه طالبان دیروز شنبه اعلام کرد انگشت هر کسی را که در روز انتخابات رنگی باشد قطع می‌کند. این در حالی است که در روزهای گذشته خبرهایی درباره توافق دولت افغانستان با برخی گروه‌های طالبان برای برقراری آتش بس در زمان برگزاری انتخابات منتشر شده بود. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان پنجشنبه هفته جاری 29 مرداد برگزار می‌شود.
این توافق میان «احمد ولی کرزای» برادر حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان و رهبران طالبان در جنوب این کشور حاصل شده بود.

انفجار در مقابل مرکز فرماندهی ناتو در کابل
صبح دیروز یک انفجار نسبتاً قوی در مقابل ساختمان مرکز فرماندهی نیروهای ناتو در کابل سه کشته و 100 زخ می‌به جا گذاشت. وزارت دفاع افغانستان در خبرنامه‌ای گفته این حادثه ناشی از انفجار یک خودرو بمبگذاری شده مقابل در ورودی نیروهای بین المللی یاری امنیتی تحت فرمان ناتو بوده است.
بمبگذار افراد غیرنظا می‌را هدف قرار داد و حداقل هفت تن را کشته و 100 تن دیگر را زخ می‌کرد. به گفته این شاهدان، لحظاتی پس از انفجار آمبولانس‌ها به محل رسیدند و به انتقال زخمیان به بیمارستان‌ها مشغول شدند.
برخی از شاهدان گفته‌اند خودروهای شخصی هم به انتقال زخمیان این حادثه کمک کردند. محل انفجار به شدت کنترل شده و به طور دائ می‌تحت نظارت ماموران امنیتی قرار دارد.

موقعیت محل انفجار
علاوه بر مرکز فرماندهی ناتو، وزارت حمل نقل، تلویزیون ملی و سفارت ایتالیا هم در نزدیکی محل انفجار قرار دارند. سفارت آمریکا هم در همین خیابان است ولی تنها شمار معدود خودروهای مجوز تردد از مقابل این سفارت را دارند و روی دیگران بسته است. کاخ ریاست جمهوری هم در نزدیکی همین محل موقعیت دارد.
محل انفجار جایی است که شمار زیادی از کارمندان وزارت حمل ونقل و همچنین کارمندان غیرنظا می‌و محلی سفارت آمریکا و مرکز فرماندهی ناتو هم در آن جا از اتوبوس‌ها پیاده می‌شوند و به محل کار خود می‌روند.

طالبان مسئولیت انفجار را پذیرفت
گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و یک سخنگوی این گروه گفته فرد بمبگذار یک افغان ساکن منطقه بگرا می‌کابل بود. به گفته این سخنگوی طالبان، بمبگذار انتحاری از یک خودرو که حدود 500 کیلو گرم مواد منفجره در آن جاسازی شده بود استفاده کرد. وزارت کشور افغانستان این انفجار را «بزدلانه» خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

گروه‌های شورشی به ویژه طالبان این انتخابات را تحریم کرده و هشدار داده‌اند که آن را به چالش خواهند کشید. اگر چه مقام‌های امنیتی افغان و نیروهای بین المللی گفته‌اند که امنیت این انتخابات را تامین می‌کنند و به شورشیان اجازه نخواهند داد که امنیت انتخابات را مختل کنند اما نگرانی در افغانستان در این زمینه کماکان وجود دارد. در راستای حفظ جان مردم مقامات دولت افغانستان از تعطیلی 10 درصد از حوزه‌های رای گیری به سبب عدم توانایی در حفظ امنیت آنها خبر دادند.

حمایت پاکستان از کرزی
در حال حاضر وضعیت امنیتی افغانستان بسیار نامطلوب است و طی ماه‌های گذشته بر حوزه نفوذ طالبان افزوده شده است. این درحالی است که پاکستان امیدوار است حامد کرزای رئیس جمهوری کنونی افغانستان در انتخابات به پیروزی رسد زیرا به اعتقاد مقامات پاکستانی، وی بهتر می‌تواند خشونت‌ها را در افغانستان کنترل کند و امنیت را برقرار سازد.
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir