جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران یک پتانسیل بسیار بزرگ برای جنبش دموکراسی خواهی در ایران به مشار می رود و با این پتانسیل ، قطعا ایران در سال های آتی شاهد تغییراتی عظیم در جهت دموکراسی خواهد بود.
 

به گزارش عصر ايران ، فرزانه رودی کارشناس ایرانی الاصل بررسی تغییرات جمعیتی در واشنگتن و مدیر موسسه ای به همین نام در واشنگتن ، می گوید با تغییر ترکیب جمعیتی ایران که در اثر رشد بی سابقه جمعیت ایران در دهه 1980 میلادی به وقوع پیوسته است ، بیش از 70 درصد جمعیت کنونی ایران زیر 30 سال سن دارند .

این کارشناس ایرانی الاصل در مصاحبه ای با نشریه اینترنتی " مرکاتور نت " در این باره می گوید : " سیاست ترویج افزایش جمعیت در دهه اول انقلاب و سپس جلوگیری از روند افزایش آن در دهه های دوم و سوم ویژگی خاصی به جامعه ایران بخشیده است . به طوری که هرم جمعیتی ایران را می توان به یک درخت کاخ تشبیه کرد که تنه و بالای آن کم حجم و میانه آن حجیم و پر شاخ و برگ است ".

این کارشناس می افزاید : " این ترکیب جمعیتی تاثیر خود را در وقایع اخیر پس از انتخابات ایران نشان داد به گونه ای که اکثر کسانی که با حضور در خیابان ها اعتراض خود را به نتایج انتخابات نشان دادند از میان جوانان بین سنین 15 تا 30 سال بودند ".

این کارشناس جمعیت می افزاید : " بیکاری در کنار بالا رفتن همه روزه هزینه های زندگی با تشدید محدودیت های اجتماعی زندگی از سوی دولت،  وضعیت جامعه جوان ایرانی را به مرز غیر قابل تحمل رسانده است . در واقع اعتراض های گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در 2 ماه گذشته در ایران نه تنها صرفا بر سر انتخابات بلکه غلیانی اجتماعی از شرایطی است که جامعه ایران به ویژه جوانان در آن به سر می برند ".

در این زمینه پرفسور عباسی استاد دانشگاه ملی استرالیا معتقد است : " جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران یک پتانسیل بسیار بزرگ برای جنبش دموکراسی خواهی در ایران به شمار می رود و با این پتانسیل ، قطعا ایران در سال های آتی شاهد تغییراتی عظیم در جهت دموکراسی خواهد بود".

در این گزارش آمده است : با وجودی که وجود یک جامعه جوان و تحصیلکرده یک مزیت بسیار بزرگ برای رشد و توسعه اقتصادی در ایران به حساب می آید اما با سوء مدیریت ها و عدم بهره گیری مناسب از این پتانسیل ، ایران هم اکنون با بیکاری 25 درصدی در بین جمعیت 18 تا 30 ساله خود روبروست .
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com