نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور گفت: بنده و برخی از همکارانم بر این اعتقادیم که تعدادی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد کسب نخواهند کرد.
 
به گزارش مهر، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در اولین نشست جامعه اسلامی مهندسین بعد از انتخابات ریاست جمهوری سخن می گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در خصوص رای اعتماد به وزرای رئیس جمهور ساختار خودش را دارد که در همین راستا بنده و برخی از همکارانم در خانه ملت بر این اعتقادیم که نزدیک به 5 وزیر پیشنهادی از سوی آقای احمدی نژاد به مجلس شورای اسلامی رای اعتماد اخذ نخواهند کرد.

وی افزود: البته ممکن است افراد بتوانند یک هفته مانده تا رای اعتماد تعداد زیادی از نمایندگان را قانع کنند. ما نیز علاقمندیم که اعضای دولت با رای بالای 200 نفر درمسند وزارت بنشینند ولی بعید است که این اتفاق رخ دهد.

باهنر با اشاره به دیدار برخی از نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار رهبری تاکید بر حمایت از دولت را داشتند به طوری که دولت کارش را هرچه سریعتر آغاز کند البته در این دیدار برخی از نمایندگان مسائلی را خدمت رهبری عرض کردند که ایشان نیز به این موارد تاکید داشتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تدین، التزام عملی به احکام نورانی اسلام، التزام به رهبری آن هم در عمل و همچنین سابقه اجرایی در طول 30 سال انقلاب اسلامی را از مهمترین شاخصه های مجلس برای ارائه رای اعتماد به وزرای دولت دهم برشمرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مجلس تلاش خواهد کرد تا با مماشات با وزرای دولت دهم برخورد کند، گفت: کارآمدی نظریه اولیه ای بود که رئیس جمهور طرح کرد به طوری که اگر وزیری کارآمدیش احراز شد همکاری صورت بگیرد و همین امر کفایت دارد اما در نظریه های بعدی چنین شد که اگر مجلس تردیدی داشته باشد تلاش خواهد کرد با مماشات با موضوع برخورد نماید ولی اگر عده ای صلاحیتشان احراز نشده و مطمئن شدیم که آقا و یا خانم برای آن وزارتخانه ای مفید نیست قطعا به وی رای نخواهیم داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن انتقاد از عدم مشورت سیستماتیک بین رئیس جمهور و مجلس افزود: متاسفانه آقای احمدی نژاد به طور سیستماتیک و سامان یافته در خصوص چینش وزرا با مجلس مشورت نکرد البته رایزنی هایش را با برخی از نماینده ها و حتی برخی نمایندگان کمیسیونها انجام داد ولی جلسه سامان یافته ای با هیئت رئیسه فراکسیون های اکثریت و اقلیت انجام نشد.

باهنر با اعلام این خبر که در آخرین ساعات دیشب رئیس جمهور لیست وزرای پیشنهادیش را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است گفت: در این دوره دیدیم که رئیس جمهور در اقدامی جدید تعدادی از وزرایش را از طریق صدا و سیما معرفی کرد که البته این کار خلاف قانون نیست اما عرف این بود که اسامی در ابتدا به مجلس و از طریق خانه ملت اعلام شود چرا که با این اتفاق جدید برخی ها سوءتعبیر کردند.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی برنامه های سیاسی صدا و سیما گفت: اخیرا شاهدیم که سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه های خود از برخی نمایندگان دعوت می کند تا در خصوص وزرا بحث کنند که به اعتقاد ما در شرایط فعلی این امر مفید جامع نیست که در همین راستا در نامه ای به آقای ضرغامی از وی خواستیم تا این میزگردها را کمتر کند چرا که موضوع رای اعتماد به وزرا مسیرش بین دولت و مجلس است، پس ضرورت ندارد مردم در این خصوص درگیر شوند.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به کنار گذاشتن برخی از وزرای کارآمد دولت نهم از سوی احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی وزرا از جمله آقایان لنکرانی، فتاح  و جهرمی که در کار خود موفق بودند کنار گذاشته شدند که این امر برای مجلس هنوز هم مبهم است.

باهنرتصریح کرد: البته باید بگویم که خانم دستجردی نیز یکی از متدین و افراد اصولگرای جامعه است ولی اینکه آقای جهرمی کنار گذاشته شود هنوز مجلس در این زمینه قانع نشده است. وی افزود: به اعتقاد ما افرادی که جایگزین شدند افرادی کارآمدتر از برکنارشدگان نیستند ولی شاید به قول آقای احمدی نژاد دولت هماهنگ تراست.

این نماینده مجلس هشتم در ادامه سخنان خود گفت: بسیاری از نمایندگان تلاش کردند تا در مسائل کلی و هم در مصادیق جزئی مظنه ها را به رئیس جمهور دهند یعنی اینکه آقا و یا خانم معرفی شده به مجلس رای اعتماد کسب خواهد کرد یا خیر.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص انتخاب وزیر اطلاعات نیز گفت: یکی از معیارهای انتخاب وزیر اطلاعات مجتهد بودن شخص است والا برای تصدی وزارتخانه محدودیت تحصیلات و کارآمدی وجود ندارد. برای اینکه یک طرف مجلس است و طرف دیگر رئیس جمهور.

وی با اشاره به لیست داده شده از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی گفت: در این لیست تقریبا همان اسامی ای است که خبرگزاری ها و روزنامه ها منتشر کرده اند که به اعتقاد برخی از همکاران بنده تعدادی از این آقایان و خانم ها رای نخواهند آورد و برخی نیز مشکوک می زنند مگر اینکه طی یک هفته باقیمانده به رای اعتما د از سوی مجلس بتوانند خودشان را بشناسانند. 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از سخنان خود به وقایع بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این ایام تهمت ها و شایعاتی در خصوص صحت انتخابات زده شد و پیگیری های غیرمعقولانه و غیر مستدل برخی آقایان منجر شد تا جامعه هزینه سنگینی را پرداخت کند.

باهنر تصریح کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری عدم اعتماد به برخی از عموم جامعه تزریق شد که باید با تدبیر و شفاف سازی به صورت تدریجی جبران شود و فضای کشور از حالت امنیتی بیرون بیاید البته در هر دو طرف و جناح آدم های تندرو، میانه رو و محافظه کار وجود دارد به طوری که وقتی فضا دست تندروها بیفتد شعار اعدام و اخراج سر می دهند. ما باید تلاش کنیم تا کشور از حالت امنیتی بیرون برود و اعتماد عمومی به جامعه برگردد. گام هایی که در 4 سال آینده باید برداشته شود استوار و مطمئن باشد و شکافی که از سوی یک سری افراد القا شده به تدریج برگردانده شود.

وی همچنین با اشاره به دوران سخت دولت دهم گفت: به لحاظ شرایط پیش آمده ، کار تا حدودی به لحاظ  افکار عمومی برای دولت سخت خواهد بود چرا که برخی فکر می کنند نظام در سراشیبی افتاده است که در همین راستا برخی ها افسوس می خورند و برخی نیز که شیطنت داشته باشند لگد می زنند پس ما باید دولت را یاری کنیم تا بتواند با کار خود نظام را به سمت قله هایی که ترسیم شده حرکت دهد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: وقتی مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار شد همه باید این دولت را به رسمیت بشناسند و در چارچوب نظام کار کنند چرا که رهبری ، رئیس جمهور دهم را تنفیذ کردند البته این به این معنا نیست که همه عملکرد دولت مورد قبول آقایان باشد که در همین زمینه انتقاداتی نیز وجود دارد.

باهنر خاطرنشان کرد:  ما دو نوع اپوزیسیون داریم که یکی در خارج از کشور است و بدنبال ضربه زدن به نظام است و دیگری در داخل که به برخی کارهای نهاد های حکومتی منتقد است.

وی افزود: ما بر این اعتقادیم که اپوزیسیون داخلی است و منتقد برخی کارها می شود باید رسانه داشته باشد و حتی بتواند از رسانه ملی سخنان خود را بگوید.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com