کميسيون انتخابات افغانستان اعلام کرد: شمارش آراء دومين دوره انتخابات رياست جمهوری اين کشور که از عصر پنجشبنه آغاز شده بود، روز جمعه پايان يافت.


به گزارش ایرنا، در حالی که قرار بود، با پایان یافتن شمارش آراء نتیجه مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری 48 ساعته اعلام شود، اما گفته شد، نتیجه اولیه سوم شهریور و نتیجه نهایی اواخر ماه بعد اعلام خواهد شد.

داوود علی نجفی، رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان که مسوولیت اجرایی در برگزاری انتخابات را بر عهده دارد، می گوید: "نمی تواند تاریخ دقیقی را برای اعلا م نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند".

وی تاکید کردکه با توجه به انتظار نامزدها و مردم، در این مورد نیاز به زمان داریم.

این مقام مسوول در عین حال تصریح کرد که اعلام نتایج انتخابات از صلاحیت این نهاد است و باید در انتظار پاسخ به موارد اعتراض های نامزدها از سوی کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی بود.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان هم اعلام کرد که برخی شکایت ها از روند برگزاری انتخابات گزارش شده است که رسیدگی به این موارد در صلاحیت کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی است.

وی اضافه کرد: موارد مستند شکایت ها و اعتراض ها مبنی بر تخلف و یا تقلب در مراکز رای دهی باید تا 72ساعت بعد از انتخابات به کمیسیون شکایات ارایه شود.

وی در مورد شرکت شماری از نوجوانان کمتر از 18سال در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی گفت: مراکز ثبت نام این نهاد با ارایه شناسنامه برای افراد واجد شرایط کارت رای دهی در انتخابات صادر کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت حضور چنین افرادی در مراکز رای دهی باید با توجه به حضور ناظران داوطلبان، از حضور از این افراد برای دادن رای جلوگیری می شد.

میراحمد جوینده، نماینده مردم ولایت کابل در مجلس نمایندگان افغانستان هم شرکت تعدادی از افراد کمتر از 18سال در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را تایید کرد و گفت: در این رابطه گزارش های متعددی از ولایت های مختلف دریافت شده است.

تلویزیون طلوع افغانستان هم با شماری از این جوانان که در انتخابات شرکت کرده بودند، گفت و گو کرد، آنان مدعی بودند "18سال تمام داریم، آمدیم تا در انتخابات شرکت کنیم و زعیم(رهبر) آینده افغانستان را برگزینیم .

هر چند این شبکه نگفت، در کدام مرکز رای دهی با این جوانان گفت و گو کرده است، اما به نظر می رسد این افراد در ولایت های شرقی رای داده باشند.

قبلا گزارش های از حضور افراد کمتر از 18سال در برخی ولایت های شرقی از جمله کنر گزارش شده بود.

عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و میرویس یاسینی سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم اعلام کردند که در انتخابات افغانستان تقلب صورت گرفته است ، باید به این موارد، کمیسیون بررسی شکایت رسیدگی کند.

ویلیام سون ،رییس ناظران موسسه تحقیقاتی جمهوریخواهان آمریکا (IRI) نیز در کابل به خبرنگاران گفت: روند برگزاری انتخابات در افغانستان عالی بود، ما از آن راضی هستیم، تصمیم نهایی با افغان ها است .

به گفته وی شورشیان مسلح در برهم زدن نظم انتخابات موفق نشدند، اما ناکام هم نبودند، دولت باید سعی کند تا مخالفان در آینده مناطق تحت حاکمیت خود را گسترش ندهند.

وی بروز مواردی از تخطی های انتخاباتی را تایید کرد و گفت: این موارد بیشتر مربوط به رنگ و برخی لوازم بود که مشروعیت انتخابات را به زیر سووال نمی برد.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان 234 هزار و 299نفر برای نظارت بر انتخابات ثبت نام و برای آنان کارت نظارت صادر شده بود که 442نفر از آنان ناظران بین المللی بودند.

به گفته محمد حنیف اتمر وزیر کشور افغانستان شماری از ناظران خارجی به علت ارزیابی های امنیتی سازمان ملل متحد، موفق به حضور در مراکز رای دهی برای نظارت نشدند.

بر اساس این گزارش تعداد ناظران شوراهای ولایتی 158هزار نفر ، ریاست جمهوری 63 هزار نفر، ناظران ملی بیش از هفت هزار نفر، احزاب سیاسی حدود پنج هزار نفر و بقیه ناظران رسانه های داخلی و خارجی و مهمانان خاص بودند.

هرچند گفته شد که شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پایان یافته است اما تاکنون گزارشی از تعداد شرکت کنندگان ارائه نشده و این در حالیست، که دین محمد رئیس ستاد انتخابات حامد کرزی یکی از 34نامزد این انتخابات وی را پیشتار این رقابت ها اعلام کرده است .

سخنگوی ستاد انتخابات عبدالله عبدالله هم این داوطلب را پیروز قاطع این انتخابات اعلام کرد.

به گفته سید حسین فاضل سانچارکی ، 63درصد افغان ها به عبدالله رای دادند و کرزی با فاصله زیاد بعد از عبدالله قرار دارد.

باید گفت که نتیجه انتخابات افغانستان هرچه باشد ، با توجه به وفور سلاح ، حضور حدود 20هزار شورشی مسلح مخالف دولت ، 120 هزار افراد مسلح غیرمسوول و حدود 40 هزار محافظان شرکت های امنیتی خصوصی باید مواظب پس لرزه های پس از انتخابات بود .

به اعتقاد کارشناسان ، مسوولان امر، دست اندرکاران انتخابات، نامزدها ، طرفداران آنان و مردم ضمن حفظ هشیاری باید مراقب باشند، پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شورش و ناامنی به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات در کشور رخ ندهد.

هرچند منابع دولتی و بین المللی از روند مطلوب برگزار شدن انتخابات و حضور مردم در این پروسه مهم ملی سیاسی خبر می دهند ، اما شواهد امر از حضور کمتر از نیمی 18میلیون دارنده کارت رای در انتخابات خبر می دهد.

در این خصوص باید منتظر ماند تا پس از اعلام واقعی شرکت کنندگان در انتخابات ، علت کاهش حضور مردم بررسی شود.

آنچه مسلم است، نارضایتی عمومی از عملکرد دولت، ناکامی جامعه جهانی در ایجاد صلح و ثبات پایدار ، افزایش بیکاری و فاصله طبقاتی ، فساد اداری، افزایش سطح زیرکشت خشخاش و تجارت مواد مخدر و تهدیدات شورشیان باعث شده تا بر خلاف انتظارها، تعداد شرکت کنندگان کمتر از حد پیش بینی ها باشد.

هرچند ستاد انتخاباتی دو رقیب جدی از پیروزی قاطع نامزد مورد نظر خود خبر می دهند، اما بر اساس نظر سنجی های انجام شده و به اعتقاد اغلب کارشناسان انتخابات این کشور در مرحله اول برنده ای ندارد.

این در حالیست که مردم معتقد بودند نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص خواهد شد.

بر اساس پیش بینی های قبلی گفته می شد که در حالت خوشبینانه 11تا 13میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان شرکت خواهند کرد اما اکنون گفته می شود، شمار شرکت کنندگان 40 تا 50 درصد بیشتر از واجدان شرایط رای دادن، نخواهد بود.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir