در اجلاس امنیتی مونیخ چه گذشت؟
وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز یکشنبه به وقت محلی در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

سخنان نتانیاهو در مورد برجام و برنامه هسته‌ای ایران با واکنش جان کری رو به رو شد.

پیش از سخنرانی ظریف، جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ، دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، دبیر کل اتحادیه عرب و وزیر دفاع لبنان  در پنلی در ارتباط با آخرین تحولات و چالش های موجود در خلیج فارس و خاورمیانه  به صورت مشترک شرکت کردند.

همچنین یکی از سخنرانی‌های پرحاشیه امروز  اجلاس مونیخ سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل بود .او در این اجلاس ادعاهای واهی در مورد فعالیت های ایران در منطقه و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد و بخشی از یک پهپاد ساقط شده را نشان داد و مدعی شد که این بخشی از پهباد ایرانی است که توسط  جنگنده‌های  اسراییلی منهدم شده است.

همچنین کارل بیلدت رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتقاد شدید از اظهارات امروز نتانیاهو علیه ایران و فلسطین گفت: همانطور که انتظار میرود نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد وی توافق هسته‌ای با ایران را با قرارداد 1938 مونیخ مقایسه کرد. او به دنبال صلح نیست.

وی در پیامی دیگر نوشت: ادبیات خصمانه نتانیاهو علیه ایران یادآور این است که چطور وی با همان حرارت و استدلال‌ها در حمایت از جنگ علیه عراق قبل از سال 2003 صحبت کرده بود.

وی مدعی شد: به طور قطع ایران یک پهپاد را به حریم هوایی اسرائیل فرستاده است اما اسرائیل نیز به طور مرتب حریم هوایی سوریه و لبنان را نقض می کند.

وزیرامورخارجه پیشین سوئد همچنین نوشت: نتانیاهو ابتدا گفت که بدون امنیت نه فقط آزادی بلکه هیچ چیزی وجود ندارد.اما وی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که اسرائیل هیچگاه به فلسطین اجازه کنترل امنیت را نخواهد داد.

وی ادامه داد: نمی‌توان از این نتیجه‌گیری پرهیز کرد که احتمال وقوع یک جنگ جدید در اسرائیل، سوریه یا لبنان در سال 2018 بسیار بالا است. بهتر است خود را برای موج جدید و بزرگی از مهاجرت‌ها آماده کنیم.

کارل بیلدت همچنین در یک پیام به اظهارات جان کری وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره  کرد و نوشت: کری قدرتمندانه گفت که آن‌چه نتانیاهو در مورد توافق هسته‌ای با ایران می‌گوید، اساسا غلط است.

سخنان ظریف در اجلاس امروز به شرح زیر است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا و مشتریان محلی‌اش از انتخاب‌های نادرست‌شأن در عذاب هستند.

محمد جواد ظریف در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ به اظهارات امروز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در این اجلاس اشاره و اظهار کرد: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

وی در سخنرانی خود گفت: با شکست قلمرویی داعش، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است. ما خواستار یک منطقه قوی هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم؛ دوران هژمونی گذشته است.

برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت ها را بپذیریم!

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب‌ها و تصمیمات  نادرست‌شان در حال عذاب کشیدن هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: قدرت‌های نظامی مدت‌های مدید است که استراتژی‌های چندگانه برای پیروزی در جنگ‌ها داشته‌اند اما مدت‌هاست که نسبت به هرگونه استراتژی برای به دست آوردن صلح بی‌تفاوت بوده‌اند. قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای‌شان مدت زمان زیادی است که تصمیمات اشتباهی در منطقه ما می‌گیرند اما دیگران، به ویژه ایران را برای پیامدهای این تصمیمات کوته‌فکرانه و اشتباهات استراتژیک خود سرزنش می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌شان رنج می برند. اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند.

آیا ایران آن‌ها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟ همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام ما بر این باوریم که منطقه خلیج فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است. ما پیشنهاد ایجاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم  که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آن‌هایی که رقابت تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این استراتژی منافع تمام کشورهای ذینفع را در برمی‌گیرد که منجر به برقراری ثبات خواهد شد. در حالی که تمایلات هژمونیک از سوی هر قدرت منطقه‌ای یا جهانی نتیجه‌ای جز ناامنی ندارد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ایران به محض حصول برجام تلاش کرد تا از رویکرد مشابه برای خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را ارائه داد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت اما هنوز روی میز قرار دارد. پارامترهای معماری منطقه‌ای پیشنهاد شده از سوی ایران ساده اما موثر است؛ به جای تلاش برای نادیده گرفتن درگیری‌ها بر سر منافع، تفاوت‌ها پذیرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج فارس باید به گونه‌ای باشد که تمامی کشورهای مربوطه به استانداردهای مشترک در منشور سازمان ملل از جمله حفظ تمامیت ارضی کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل صلح‌آمیز مناقشات، عدم مداخله در امور داخلی دیگر  کشورها، مصونیت مرزها و احترام به تصمیمات اتخاذ شده داخلی پایبند باشند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ما به طرز خطرناکی در معرض تشدید درگیری‌ها قرار داریم که بر فرزندان‌مان و نوادگان‌مان تاثیر خواهد گذاشت، من از همتایان خود در خلیج فارس می خواهم تا به ایران بپیوندند و این پیشنهادات را به واقعیت تبدیل کنند.

جان کری: حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ضروری است.

کری تصریح کرد: من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند که این توافق حفظ می شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است. این دیپلماسی خوبی نیست.

وی افزود: ما می‌دانیم که جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به طور قطع جای بهتری نیست.

وی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، اخیرا همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به اروپا هشدار داد که اگر آن‌چه که وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند اصلاح نکنند، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

نگرانی جبیر از صدور انقلاب ایران

عادل الجبیر دقایقی پیش  در اجلاس امنیتی مونیخ  سخنرانی و اتهاماتی را متوجه ایران کرد و گفت: عربستان به فشار خود علیه ایران ادامه خواهد داد تا رفتارش را تغییر دهد.

وی در سخنرانی خود که بلافاصله بعد از صحبت‌های ظریف در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ  صورت گرفت؛ ایران را متهم به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریستی در منطقه و دیگر نقاط جهان کرد و به اظهارات ظریف در این اجلاس واکنش نشان داد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز نگرانی از این که «ایران در پی صدور انقلاب خود است» مدعی شد: مشکلات منطقه همزمان با انقلاب ایران در سال 1979 اغاز شد. اگر ایران می‌خواهد با آن همانند یک کشور عادی رفتار کنیم، باید به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد.


تشکر رهبر انقلاب از برخورد خوب وزیر خارجه با خباثت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

معنای اقتصاد مقاومتی، محصور شدن داخل کشور نیست. در اقتصاد مقاومتی، ارتباط با دنیا وجود دارد منتها اعتماد باید به مردم باشد. جوشش از درون است. نگاهمان به خارج نباشد.

اگر بخواهیم اقتصاد داخلی رونق پیدا کند باید «صادرات خوب»، «واردات به مورد» و «ارتباطات اقتصادی» داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در داخل [وجود داشته] باشد؛ بنده مخالف نیستم، منتها تدبیر و سررشته‌ی کار باید در دست مدیران داخلی باشد. کار دست بیگانه سپرده نشود. اگر کار دست بیگانه سپرده شود، سررشته‌ی کار از دست مدیران کشور خارج خواهد شد.

ما خودمان نتیجه‌ی اتکای به خارجی‌ها را در برجام دیدیم. در قضیه‌ی مذاکرات هسته‌ای به این‌ها اعتماد کردیم و از اعتمادمان سودی نبردیم.

خوشبختانه می‌بینم مسئولان کشور برخوردهای خوبی دارند. من واقعاً باید از وزیر خارجه‌مان تشکر کنم [به‌خاطر] برخوردش با خباثت آمریکایی‌ها و یکی به نعل و یکی به میخ زدن اروپایی‌ها؛ برخورد خوبی بوده است.
بعضی [از این برخوردها] پخش شده و بعضی پخش نشده و ما اطلاع داریم. برخوردهای خوب و قوی کرده‌اند. بله، راه همین است؛ باید برخورد کنند. عزت ملی را باید نشان دهند.

تکیه به بیگانه خطرناک است و موجب می‌شود بیگانه با انواع طرق بر سرنوشت کشور به‌تدریج مسلط شوند. از بیگانه باید بهره برد و استفاده کرد اما نباید به او تکیه کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


Save