محمد جهرمی، دیروز یکی از آخرین فعالیتهایش در مقام وزارت را انجام داد و به منظور افتتاح نمایشگاه کار و تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
 
به گزارش خبر آنلاين ، وی در پاسخ به این سؤال که پس از معرفی وزیر کار جدید باتوجه به اینکه قبلاً هم اعلام کرده بودید تمایلی به ادامه کار با دولت دهم ندارید، کجا مشغول خواهید شد، گفت: بعد از دولت نهم، هر کجا که بتوانم مشغول خدمت به مردم خواهم شد.
جهرمی پیش از این درباره ورود خود به دولت نهم و ادامه حضور خود در دولت دهم گفته بود که «من اصلاً نمی‌خواستم در دولت آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا کنم.» وی که به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از وزارتخانه‌های استراتژیک احمدی‌نژاد به حساب می‌آمد با بیان اینکه من با فشار و حتی درخواست خود آقای احمدی‌نژاد که اصرار داشت وارد کابینه نهم شدم، حتی شروطی هم گذاشتم در یک گفت و گو که در ویژه‌نامه نوروزی صنعت و توسعه منتشر شد در پاسخ به اینکه آیا در کابینه دهم احمدی‌نژاد می‌ماند گفته بود: حاضر نیستم این مسئولیت سنگین را دوباره بپذیرم.
وی که «علی کردان» در سازمان فنی و حرفه‌ای و حوزه زیر نظر او وارد بدنه دولت نهم شده بود درباره به کارگیری علی کردان در وزارت کار گفت: «ایشان به توصیه افراد با من در فنی و حرفه‌ای همکار شدند و زمانی که بنده احساس کردم مشکلاتی هست دیگر همکاری با ایشان نداشتم. از کسانی بودم که اصرار می‌کردم ایشان یا در دولت حضور پیدا نکند یا استعفا بدهد.»
محمد جهرمی را به عنوان وزیری می‌شناسند که دوستانش را حذف کرد و سپس سودای رقابت با رئیس خود را در دولت در سر پروراند. آنچه سرانجامی نداشت و با تماس‌هایی که گرفته شد دیگر به کاندیداتوری ریاست جمهوری فکر نکرد تا پس از آن به بی‌حرف‌ترین وزیر کابینه نهم در چند ماه مانده تا پایان دولت نهم تبدیل شود.
جهرمی هر بار که با چهره‌ای در دولت اختلاف پیدا کرد، چهره مقابلش را به طرفه‌العینی از صحنه بیرون کرد: فرهاد رهبر، داوود مددی، ابراهیم شیبانی و طهماسب مظاهری چهره‌هایی بودند که شاید با پرنفوذترین وزیر دولت نهم اختلاف نظر پیدا کردند و عاقبت رفتنی شدند.
می‌گویند نفوذ کلام جهرمی بر رئیس‌جمهور به حدی بود که توانست موجبات انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تعلیق بسته سیاستی بانک مرکزی را فراهم آورد.
طرح وی در ارائه وام به بنگاههای زودبازده مهمترین فعالیت جهرمی است که مخالفان و موافقانی داشت. از جمله آنها ناطق نوری بود که در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی از پرداخت وام‌های بانکی برای بنگاه‌های زودبازده انتقاد و تأکید کرده بود: «اشتغال با پول دادن به جامعه حاصل نمی‌شود چنانچه در دولت قبلی هم با وجود پرداخت 900 میلیارد تومان، تغییر چندانی در میزان اشتغال حاصل نشد». وی گفته است: «کارآمدترین بنگاه‌ها لزوماً کوچکترین و زودبازده‌ترین آنها نیست و تشخیص اینکه کدام بنگاه‌ها کارآمدترین هستند با بانک مرکزی است.» جهرمی که این روزها به عنوان منتقد ساکت احمدی‌نژاد شناخته می‌شود با همه خدماتش به دولت نهم کنار گذاشته شد تا نشانه‌ای دیگر از حذفی‌های چشمگیر کابینه نهم باشد.
 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir