جعفر صلاحی وكيل مدافع سعيد حجاريان يكی از متهمان اغتشاشات و حوادث اخير پس از انتخابات دهم رياست‌ جمهوری...
 
به گزارش فردا ،‌جعفر صلاحی وكیل مدافع سعید حجاریان یكی از متهمان اغتشاشات و حوادث اخیر پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ادامه چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمین اغتشاشات اخیر متن دفاعیات سعید حجاریان را كه به دلیل ناتوانیهای جسمی توسط سعید شریعتی خوانده شد لایحه سیاسی موكلش خواند و افزود: بنده به عنوان وكیل از موكل خود دفاع قضایی كرده و نسبت به موارد درج شده در كیفر خواست وی مطالبی را ارائه می‌كنم.

صلاحی با اشاره به ماده 500 مندرج در كیفر خواست سعید حجاریان گفت: این ماده از جرمی صحبت می‌كند كه عنصر آن فعالیت تبلیغی علیه نظام یا به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام كرده باشد.
وی ادامه داد: طبق اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مفهوم نظام در جمهوری اسلامی ایران برپایه ایمان به خدا و اختصاص حاكمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر قوانین الهی است و مفهوم دولت از این مفهوم جداست و موكل من عملی كه برای تبلیغ علیه نظام باشد نكرده و در حزبی فعالیت داشته كه به حكم قانون اساسی به وجود آمده است.

وكیل مدافع سعید حجاریان ادامه داد: موكل من طبق اقرارات خود معترف است كه در تحلیل‌های خود به خاطر فقدان منابع فارسی به منابع اصلی رجوع كرده و تحت تأثیر آن قرار گرفته كه این را یك اشتباه می‌داند.

صلاحی با اشاره به ماده 609 قانون مجازات اسلامی كه در كیفر خواست سعید حجاریان آمده و شامل توهین به مقامات است گفت: توهین به مقامات باید علنی بوده و كسی كه توهین به او صورت گرفته باید در حین انجام وظیفه بوده باشد و عمل توهینی باید به صورت عمدی یا با قصد بوده و نتیجه اشتباه نباشد و با توجه به وضعیت جسمی موكل من این وضعیت مانع توهین علنی یا شفاهی آقای حجاریان بوده چرا كه ایشان قادر به تكلم درست نیستند.

وكیل مدافع سعید حجاریان در خصوص ماده 610 قانون مجازات اسلامی مندرج در كیفر خواست موكل خود گفت: اجتماعات موكل بنده برای تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی كشور نبود چرا كه این امر مستلزم مصادیق خواص مثل محاربه یا براندازی است كه این امر در خصوص موكل من صدق نمی‌كند.

وی در خصوص ماده 618 كه در كیفر خواست سعید حجاریان آمده است اظهار داشت: انجام این جرم مستلزم هیاهو، جنجال یا حركات غیرمتعارف از سوی متهم است كه باز هم با توجه به وضعیت جسمانی تكلمی و حركتی آقای حجاریان عناصر مادی و معنوی این جرم مفقود است.

صلاحی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص سایر مواد مندرج در كیفر خواست موكل خود اظهار داشت: نظر دادگاه را به دفاعیات آقای حجاریان در 26 مرداد 88 جلب می‌كنم كه ایشان از روح بلند امام و خون شهدا استمداد طلبید تا مورد رحمت و عفو رهبری قرار گیرد تا بتواند ضمن معالجه خود به جبران اشتباهات بپردازد.

وكیل مدافع سعید حجاریان در ادامه برای تكمیل لایحه آخرین دفاعیات خود ده روز از دادگاه درخواست مهلت كرد تا با ارائه مطالب دقیق حكم مناسبی از سوی دادگاه ارائه شود.

وی همچنین طبق ماده 22 و 25 قانون مجازات اسلامی برای موكل خود طلب عفو و اعلام قرار تعلیق مجازات درخواست كرد.
 
 گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
 
منبع:fardanews.com