خرازی: کشورهای حامی تروریسم به واشنگتن باج می دهند
کمال خرازی گفت: کشورهای حامی تروریسم صدها میلیارد دلار به دولت فعلی آمریکا باج می دهند تا از پشتیبانی آن در اجرای سیاست های تخریبی خود مطمئن باشند.

نقش آمریکا و کشورهای جنوب خلیج فارس در انتقال تروریست به افغانستان

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه در شهر اسلام آباد پاکستان در سخنرانی در موسسه 'مطالعات سیاسی اسلام آباد' پاکستان به تشریح رویکرد ایران نسبت به تحولات جهانی و منطقه ای و رویدادهای منطقه و جهان در زمان کنونی و مبارزه ایران با تروریسم منطقه ای پرداخت.

گزارش های دریافتی نشان می دهد که برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در انتقال تروریست ها به مناطق دیگر، از جمله افغانستان نقش دارند.

دشمنان جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، فداکاری های ایران در مقابله با تروریست های تکفیری را معکوس و وارونه جلوه می دهند.

 آنها در تبلیغات وسیع خود این مبارزه را بر هم زننده ثبات مطرح می کنند، هرچند بسیاری از دولت ها و مردم جهان به خوبی دریافته اند که تبلیغات آنها علیه ایران چیزی جز رفع اتهام از خود به عنوان حامی تروریسم نیست.

لزوم همکاری منطقه ای برای مبارزه با تروریسم

با توجه به تحولاتی که به سرعت در جهان در حال رخ دادن است، لازم است کشورهای مستقل منطقه با هم همکاری کرده و به ثبات منطقه کمک کنند.

جمهوری اسلامی ایران همان گونه که در عمل نیز نشان داده، آمادگی دارد با کشورهای دیگر چه به صورت دوجانبه و چه چندجانبه به منظور حل مشکلات منطقه و ایجاد ثبات و امنیت همکاری کند.

تشریح روند تحولات جهانی

خرازی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح تحولات جهانی طی سه دهه اخیر، از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 به عنوان یکی از مهم ترین تحولات جهانی نام برد و افزود: این اتفاق، تاثیرات عمیق منطقه ای و حتی بین المللی در برداشت.

فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد نیز دنیا را از وضعیت دو قطبی خارج کرد، ولی بر خلاف تمایل و اراده آمریکا که تصور می کرد رهبری بلا منازع جهان را به دست خواهد آورد، جهان چند قطبی شکل گرفت و قدرت های منطقه ای نقش بیشتری را برعهده گرفتند به طوری که بر خلاف تمایلات آمریکا به راه خود ادامه می دهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در بخش دیگری از سخنانش، از دیگر رویدادهای سه دهه اخیر جهانی، ظهور قدرت های اقتصادی همچون چین و هند در آسیا یاد کرد و افزود:انقلاب‌های عربی سالهای اخیر در خاورمیانه پیامدهای ناگوار، از جمله گسترش تروریسم تکفیری در منطقه و جهان را در پی داشته، موجب بی ثباتی منطقه را فراهم ساخته است.

 پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز توطئه های واشنگتن

 انقلاب اسلامی در ایران موجب شد که ایران از وابستگی به آمریکا و پیروی از سیاست های آن به کشوری مستقل تبدیل شود و ایران حمایت از مردم فلسطین را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد و دوستی با کشورهای اسلامی و منطقه را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی خود انتخاب کرد.

با توجه به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتک ایران برای غرب، این تحول، دشمنی گسترده غرب به رهبری آمریکا و کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه را به دنبال داشت و توطئه های گوناکونی از جنگ هشت ساله تا اعمال تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شد، ولی از آنجا که رهبران و مردم ایران به راهی که انتخاب کرده بودند ایمان داشتند در مقابل تمامی این توطئه ها مقاومت کردند.

آمریکا ورژیم اشغالگر قدس نه تنها در شکست دادن جمهوری اسلامی موفق نشدند، بلکه هر سناریویی که تاکنون برای مقابله با ایران طراحی کرده اند با شکست مواجه شده و امروزه جمهوری اسلامی ایران همچنان استوار به راه خود و مقابله با این توطئه ها ادامه می دهد.

 ظهور قدرت های نوظهور در منطقه

خرازی در بخش دیگری از سخنانش همکاری نزدیک چین و روسیه از یک طرف و نزدیکی آمریکا و هند از سوی دیگر جهت مقابله با رشد و توسعه چین را از تحولات جدید در آسیا نام برد و گفت:در این میان سیاست های رئیس جمهور آمریکا که با سیاست های اروپایی در تضاد است اروپا را در یک سردرگمی قرار داده است.

اروپایی ها نه این امکان را دارند که از متحد خود ایالات متحده آمریکا دست بکشند و نه می توانند با سیاست های مخرب ترامپ و دولت وی هماهنگ باشند و این روند، فرصتی را برای نزدیکی بیشتر چین و روسیه فراهم ساخته است.

در همین راستا تحرکاتی در سطوح منطقه ای نیز مشاهده می شود، ایران منافع خود را در همکاری بیشتر با چین و روسیه در مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا می بیند، ضمن آنکه به دلیل استقلال سیاسی خود ترجیح می دهد با اروپا، هندوستان و پاکستان نیز روابط خوبی داشته باشند.

پاکستان کشور مهم آسیای جنوبی که متحد غرب به حساب می آمد، نیز نزدیکی بیشتر با چین و بهبود و گسترش روابط خود با روسیه را در پیش گرفته است، ضمن اینکه روابط با غرب و آمریکا را به صورت متزلزل ادامه می دهد.

کشورهای عربی جنوب خلیج فارس با تشدید رقابت های درونی خود، سیاست وابستگی بیشتر به آمریکا و نزدیکی با اسرائیل و ایجاد بحران و دخالت در کشورهای منطقه را در پیش گرفته اند. سیاستی که بی ثباتی منطقه را افزون ساخته است.

تروریسم تکفیری؛ مشکل بزرگ منطقه و جهان

خرازی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، تحول مهم دیگر عرصه بین الملل را وقوع انقلاب های عربی از شمال آفریقا تا کشورهای جنوبی خلیج فارس عنوان کرد و افزود: این انقلاب ها تزلزل و بی ثباتی غیر منتظره ای را در منطقه به وجود آورد و سقوط رژیم های تونس و مصر موجب خلأ قدرت در کشورهای مزبور و منطقه شد.

در چنین فضایی فعالیت نیروهای افراطی و تروریستی توسعه یافت و آمریکا و متحدان آن در منطقه به آموزش، تسلیح و تقویت گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه به منظور سرنگونی حکومت قانونی آن پرداختند و گروه های تروریستی نیز موفق شدند با جذب جوانانی که در مساجد نقاط مختلف جهان با تفکر اسلام افراطی و تکفیری آشنا شده بودند، نیروی نظامی وسیعی را تشکیل دهند.

داعش از این ورطه 80 هزار نیرو جمع آوری کرد که 20 هزار نفر آنها خارجی بودند و از 80 کشور جهان به این گروه پیوستند که این نیروها بخش های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده و به تضعیف دولت ها و تلاش برای سرنگونی حکومت های آنها پرداختند.

کمک ایران به سوریه و عراق به خواست دولت های آنها بود

وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در چنین شرایطی ایران به دعوت دولت سوریه و دولت عراق به کمک آنها شتافت، زیرا پیشروی گروه های تروریستی با امنیت ملی ایران در ارتباط بود و آنها به مرزهای ایران نزدیک شده بودند.

حمایت ایران از دولت های سوریه و عراق با هدف حفظ تمامیت ارضی و ثبات کشورهای منطقه انجام گرفت.

ایران از دولت های مزبور حمایت کرد، زیرا می دانست که گروه های تروریستی در صورت پیروزی چه مشکلاتی را برای کل منطقه از جمله ایران و حتی برای کل جهان به وجود خواهند آورد.

البته با شکست گروه های تروریستی در سوریه و عراق نمی توان انتظار داشت که تروریسم تکفیری در جهان رخت بر بندد، بلکه پیش بینی می شود آنها در قالب های دیگری به عملیات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند و با مهاجرت به نقاط دیگر از جمله افغانستان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به نا امنی بپردازند.

کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در سفر به اسلام آباد پاکستان، ضمن سخنرانی در دو موسسه مطالعاتی با برخی مقامات عالیرتبه پاکستان نیز دیدار و گفت و گو می کند.

سید کمال خرازی پیش از این در سفر به کابل افغانستان با حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور و اشرف غنی و صلاح‌الدین ربانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir