صدور کیفرخواست برای چند وزیر کابینه
پرسروصداترین گزارش تفریغ بودجه، کارش به صدور دادخواست برای چند وزیر کشیده است.

360 فقره دادخواست و کیفرخواست علیه مسئولان ذی‌مدخل صادر شده است

وقتی دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه 95 را در صحن علنی قرائت کرد؛ بلافاصله دولت و در رأس آن آقای سخنگو نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند. نوبخت در واکنش به این گزارش گفت: «این گزارش باعث تشویش اذهان عمومی بوده و نادرست است. برخی بخش‌های این گزارش با آنچه عمل شده متفاوت است. انتظار داشتیم دیوان گزارش را براساس عملکرد و گزارش دولت در بودجه تهیه می‌کرد اما خود اقدام به تهیه گزارش کرده است».

دادستان دیوان محاسبات گفت: 13 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و چهارمیلیاردو 105 میلیون دلار به صورت ارزی در سال 96 به خزانه عودت داده شده است.

فیاض شجاعی با اشاره به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیش‌بینی ما این است که براساس گزارش‌های مبتنی بر تفریغ بودجه سال 95 که پیچیدگی زیادی داشت، هزار بند تخلف تا پایان خرداد ماه به دادستانی گزارش شود. دادستان دیوان محاسبات افزود: فرایند کار به این نحو است که پس از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس واحدهای فنی، حسابرسی، حسابرسان کل دیوان محاسبات و مدیران کل دیوان محاسبات استان‌ها مستندسازی کرده و در قالب گزارش‌های تخلف به دادستانی دیوان گزارش می‌دهند.

شجاعی با تأکید بر اینکه در راستای رسیدگی به تخلفات بودجه سال 94 که در قالب تفریغ ارائه شده بود، 900 پرونده تشکیل شده است، یادآور شد: از این 900 پرونده که در سال 96 تشکیل شده 600 پرونده تعیین تکلیف شده و از این 600 پرونده 360 فقره دادخواست و کیفرخواست علیه مسئولان ذی‌مدخل صادر شده است.

وی با بیان اینکه در تمامی سطوح تخلف عملکردی از قانون بودجه وجود داشته و از همه آنها توضیحات و دفاعیات لازم اخذ شده است، افزود: نسبت به شخصی که دفاعیات آن موجه نبود، دادستانی دیوان محاسبات کیفرخواست صادر کرد و علیه وزیر تا مسئولان رده‌های مختلف به دلیل تخلف از احکام و تکالیف بودجه‌ای دادخواست صادر شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: sharghdaily.ir