تأکید ماکرون بر حفظ برجام
 امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه با تاکید بر تعهد خود به توافق هسته ای ایران (برجام)، گفت که هیچ کسی خواستار اوج گیری تنش در منطقه خاورمیانه نیست.

 مکرون بر حفظ 'برجام' تاکید کرد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکرون رئیس جمهور فرانسه در سفر دو روزه به استرالیا، در کنار 'مالکوم ترنبال' نخست وزیر این کشور در سیدنی، به زبان انگلیسی گفت که این پیمان (برجام) باید تقویت شود.

مکرون که هفته گذشته در راستای تلاش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای باقی ماندن در برجام به واشنگتن سفر کرده بود، اذعان کرد هنوز هم نمی داند که همتای آمریکایی وی چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

تنها می خواهم بگویم این تصمیم هر چه باشد، ما باید آماده مذاکرات و توافقی گسترده تر باشیم، زیرا به نظر من هیچ کسی خواهان رخ دادن جنگ در منطقه خاورمیانه نیست و هیچکس نمی خواهد که شرایط تنش در این منطقه اوج بگیرد.

مکرون با ناکافی خواندن توافق کنونی، خواستار مذاکرات بین المللی در باره پیمان بالقوه گسترده تری شد.

وی مدعی شد که سه بخش دیگر باید به این توافقنامه افزوده شود: یکی در باره فعالیت های هسته ای (ایران) پس از 2025، دوم نظارت بیشتر بر فعالیت های (موشکی) بالستیک ایران و سوم ، مهار فعالیت ایران در منطقه به ویژه عراق، سوریه، لبنان و یمن.

 ایران همیشه تاکید کرده است که به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست و اعلام کرده که برنامه اتمی آن صلج آمیز و برای اهداف غیرنظامی است.

مکرون در باره ادعای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در باره احتمال فعال شدن برنامه ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای، اظهارنظری نکرد و تنها گفت: فرانسه تا حد زیادی به ثبات منطقه خاورمیانه وابسته است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir