در حالی که فرمانده کل سپاه با ارائه آماری تازه کشته شدگان حوادث اخیر را 29 نفر اعلام کرده بود، دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس تاکید کرد آمار کشته شدگان بیش از این رقم هاست.»
  
به گزارش سرمايه ، در حالی که بیش از یک ماه از فروکش کردن ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، هنوز درباره تعداد کشته شدگان این حوادث، اختلافات زیادی وجود دارد. شنبه گذشته سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، تعداد کشته شدگان را 29 نفر اعلام کرد.
به گفته وی از این تعداد 13 نفر بسیجی، هفت نفر نیروهای مردمی حامی بسیج و 9 نفر معارضین بوده اند.
وی افزود: «مقایسه تعداد شهدای بسیجی که حدود 13 نفر بودند و حدود 6، 7 نفر از نیروهای مردمی عادی که بعضاً سابقه بسیجی داشته و برای کمک به صحنه آمده بودند و به وسیله ایادی دشمنان و منافقین با ترورهای کور به شهادت رسیدند با 9 نفر کشته نیروهای معارض و عواملی که به مقرهای نظامی حمله و به تخریب اموال عمومی پرداختند، نشان می دهد به رغم گستردگی زیاد این فتنه، نیروهای امنیتی و انتظامی نظام و بسیج توجه خاصی به مردم و حفظ جان مردم و ایجاد آرامش و امنیت داشتند و تلفات نیروهای خودی نیز به خاطر توجه ویژه نیروهای امنیتی و بسیج به این مهم بود.»
در حالی سردار جعفری تعداد کشته شدگان حوادث پس از انتخابات را 29 نفر اعلام می کند که به گفته وی از این تعداد 9 نفر بسیجی بوده اند، اما مقایسه آمار ارائه شده توسط وی با آمارهای قبلی، نشان از افزایش تعداد کشته شدگان دارد.
پیش از این حجت الاسلام طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج تعداد بسیجیانی که در حوادث پس از انتخابات کشته شده بودند را هفت نفر اعلام کرده بود. سایت «جهان»، ارگان رهپویان انقلاب اسلامی که زیر نظر علی زاکانی مسوول سابق بسیج دانشجویی فعالیت می کند نیز تعداد کشته های پس از انتخابات را 33 نفر اعلام کرده بود.
این در حالی است که علیرضا حسینی بهشتی که نماینده میرحسین موسوی در هیات ویژه آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات است پیش از این گفته بود فهرستی شامل نام 69 نفر از کسانی که در نا آرامی های پس از انتخابات کشته شده اند و حدود 220 نفر از بازداشت شدگان را به مجلس ارائه کرده است. مقام های دولتی ایران نیز تعداد قربانیان ناآرامی های پس از انتخابات را حدود 30 نفر اعلام کرده بودند.
نگاهی به آمارهای متناقضی که طی روز و هفته های اخیر به اشکال گوناگون ارائه شده و موجبات تشویش اذهان عمومی را نیز فراهم کرده است یک بار دیگر سبب شده ضرورت اطلاع رسانی شفاف در این موضوع بیش از پیش احساس شود.
در صورتی که آمار 20 نفر کشته بسیجی و حامی بسیجی را مبنا قرار دهیم، اعلام اسامی آنها می تواند در کاهش تلفات و التهاب جامعه موثر باشد؛ موضوعی که مورد توجه نصرالله ترابی نماینده مجلس قرار گرفته بود. وی پرسیده بود: «اگر کشته شدن 9 نفر نیروی بسیجی در انتخابات صحت دارد، چرا فقط نام یک نفر از آنها که اهل شهرری بوده، اعلام شده است؟»بسیجی مورد اشاره این نماینده، مرحوم کبیری است که در درگیری های پس از انتخابات در شهرک غرب کشته شد و افرادی چون غلامحسین الهام هم در مجلس بزرگداشت وی شرکت کردند.
از سوی دیگر دیروز عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس در واکنش به اظهارات فرمانده سپاه و آمار او از کشته شدگان که بیشتر آنها بسیجی بوده اند، گفت: «شواهد با آنچه که سردار جعفری مطرح کرده جور در نمی آید.»
علی اکبر اولیا در پاسخ به این سوال که فکر می کنید آماری که سردار جعفری در مورد تعداد کشته شدگان و شمار بیشتر بسیجی ها ارائه کرده موثق است، به «پارلمان نیوز» گفت: «به زعم ایشان موثق است اما با شواهد جور در نمی آید.»
وی تاکید کرد: «به نظر می رسد یک مرجع دقیق تری باید مساله را پیگیری کند.»
اولیا تصریح کرد: «احتمالاً جمعی از نمایندگان، تقاضای طرح تحقیق و تفحص از حوادث پس از انتخابات را ارائه خواهند داد که تعداد کشته شدگان نیز می تواند یکی از محورهای آن باشد.»
عضو فراکسیون خط امام خاطرنشان کرد: «طرح تحقیق و تفحص کمک می کند تا به صورت رسمی از آنچه که گذشته اطلاع داشته باشیم.»
در همین رابطه محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) گفت: «اجازه بدهید کمیته مجلس در مورد تعداد کشته شدگان و حوادث پس از انتخابات اظهارنظر کند.»
وی تاکید کرد: «شواهد و قرائن حاکی از این است که آمار کشته شدگان بیش از این رقم هاست.»
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:sarmayeh.net