نماينده مردم تهران در خصوص پيام رهبری به مجلس در خصوص رای اعتماد به وزرای پيشنهادی احمدی‌نژاد گفت:مقام رهبری با توجه به شرايط خاص كشور ابلاغ آن پيام را ضروری تشخيص داده بودند اگرچه ممكن است ضرورت آن برای امثال بنده قابل درك نباشد.
 
به نقل از جهان نيوز ، علی مطهری ارایه رای اعتماد مجلس به 18 وزیر پیشنهادی دولت دهم را کار مشترک مجلس و رهبری دانست و گفت: تعداد آراء موافق وزرا نشان می‌دهد كه اگر توصیه رهبری نبود قطعا 7 تا 8 وزیر پیشنهادی آقای احمدی‌نژاد رای نمی‌آوردند و این به دلیل كار كارشناسی مجلس در بررسی صلاحیت وزرا بود و نشانه استقلال و حریت مجلس است.

وی افزود: اما پس از آنکه توصیه رهبری به نمایندگان ابلاغ شد، مجلس به احترام رهبری به وزرای کمتری رای اعتماد نداد و این کار مجلس علاقه نمایندگان به رهبری را ثابت كرد.

مطهری در پاسخ به این سوال كه آیا توصیه رهبری با استقلال مجلس منافات ندارد، گفت: رهبری مانند هر انسان صاحب نفوذی در این گونه موارد می‌تواند اعلام نظر كند. مهم این است كه حكم و دستوری صادر نشده است. در شرایط ویژه مثلا جنگ صدور حكم هم بلا اشكال است.

وی با تاکید بر اینکه پیام رهبری به مجلس یک دستور نبوده و صرفا یک توصیه بوده است، در پاسخ به اینکه این پیام چطور به اطلاع مجلس رسید، گفت: رییس مجلس این پیام را پیش از آغاز بکار جلسه علنی روز پنجشنبه به اطلاع نمایندگان رساندند. البته آقای لاریجانی تاکید کردند که نظر رهبری دستور و حکم نبوده و یك توصیه به مجلس است.

نماینده مردم تهران به نقل از رییس مجلس ادامه داد: رهبری در این پیام شفاهی فرموده بودند که مجلس در تصمیم‌گیری در مورد رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی آزاد است. اما تمایل من به این است که کل کابینه رای بیاورد و در مورد وزرای زن معرفی شده نیز نظر علما و مراجع تامین شود البته این یك دستور نیست.

به گفته وی چنانچه این توصیه رهبری نبود، 7 تا 8 نفر از وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای نمی‌آوردند. کما اینکه وزرای نفت و صنایع نیز 3 و 9 رای بیش از حد نصاب کسب کردند برخی دیگر وزرا نیز با اختلافات کمتر از 20 رای توانستند رای اعتماد بگیرند.

مطهری آرای موافق محدود این وزرا را در نتیجه کار کارشناسی و دقت نظر نمایندگان در مجلس دانست و افزود: البته به دلیل احترام به نظر رهبری و تامین نظر ایشان وزرای کمتری مردود شدند تا معدلی از نظر مجلس و رهبری حاصل شود.

مطهری در پاسخ به اینکه آیا نظر علما و مراجع کسب شده بود که به خانم دستجردی به عنوان وزیر بهداشت رای دادید؟ گفت: تا جایی که من می‌دانم موافقت علما کسب نشده بود اما مجلس به ایشان رای اعتماد داد. البته در این گونه موارد ملاك عمل، نظر ولی فقیه است.

مطهری همچنین در پاسخ به اینکه چرا علی رغم نظر رهبری، به علی آبادی به عنوان وزیر نیرو رای اعتماد ندادید؟ اظهار داشت: عرض كردم، توصیه رهبری ارشاد بود نه دستور. اگر مجلس حتی به 10 تن از وزرای معرفی شده هم رای اعتماد نمی‌داد كاری بر خلاف نظر رهبری انجام نداده بود. مقام رهبری با توجه به شرایط خاص كشور ابلاغ آن پیام را ضروری تشخیص داده بودند اگرچه ممكن است ضرورت آن برای امثال بنده قابل درك نباشد. قطعا ایشان اطلاعاتی دارند كه ما نداریم و به موجب آن اطلاعات لازم دانستند كه تمایل خود را اعلام نمایند.

نماینده تهران، در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در روز بررسی صلاحیت وزرایش در مجلس مبنی بر تعامل و همکاری بیشتر دولت با مجلس و نمایندگان گفت: اكنون اظهار نظر درباره تعامل دولت دهم با مجلس هشتم مشکل است. باید منتظر ماند و دید که دولت چگونه عمل خواهد کرد. سخنان آقای احمدی‌نژاد قبل از كسب رای اعتماد وزرا و به هنگام نیاز ایشان به مجلس ایراد شد و خیلی نمی‌توان روی آن حساب كرد.

مطهری در پاسخ به اینکه آیا رئیس‌جمهور برای معرفی سه وزیر باقی‌مانده با مجلس مشورت کرده است یا نه؟ و آیا این احتمال وجود دارد که برای اخذ رای اعتماد به این سه وزیر بار دیگر از جایگاه رهبری هزینه شود؟، گفت: مطابق قانون، رییس‌جمهور سه ماه برای معرفی وزرای جدیدش فرصت دارد و البته ملزم به مشورت با مجلس نیست. به هر حال هنوز قضاوت در این مورد زود است. احتمال هزینه شدن جایگاه رهبری همچنان وجود دارد چون این بار کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که چنین اتفاقی بیفتد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com