5 مرد جنجالی و پرحاشیه ایران
هستند چهره‌هایی که مرزهای فرهنگی، سیاست، اقتصاد، ورزش، سینما و مذهب و... را با سخنان و نظرات جنجالی خود جابه‌جا می‌کنند و در بسیاری مواقع عرصه عمومی را با حیرت مواجه می‌کنند.

مردانی با سخنان جنجالی

روزنامه شهروند نوشت: «فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به صورتی نابهنگام با اظهارات جالب توجه و خارج از عرف برخی چهره‌ها همچون بمب دچار انفجار می‌شود؛ چهره‌هایی که مرزهای فرهنگی، سیاست، اقتصاد، ورزش، سینما و مذهب و... را با سخنان و نظرات جنجالی خود جابه‌جا می‌کنند و در بسیاری مواقع عرصه عمومی را با حیرت مواجه می‌کنند. سال‌ها پیش و در دوره استقرار محمود احمدی‌نژاد بر سریر ریاست‌جمهوری، فاطمه رجبی، همسر غلامحسین الهام، با انتشار کتابی تحت عنوان «معجزه هزاره سوم»، گوشه‌ای از این سخنان اغراق‌آمیز را رونمایی کرد.

در پایین به برخی از این چهره‌ها پرداخته‌ایم.

فراماسونرشناس قهار

علی‌اکبر رائفی‌پور سخنران و منتقد محافظه‌کار است. او به خاطر نظریه‌پردازی درباره تئوری‌های توطئه شهرت دارد و سخنرانی‌هایی در نقد علوم اجتماعی و نظراتی راجع به نقش تشکیلات فراماسونری در اداره امور جهان دارد. رائفی‌پور تاکنون در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به ابراز نظر پرداخته ‌است.

وی در زمینه‌های سیاسی سخنان جالب توجهی دارد. او سیدابراهیم رئیسی، نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ ایران را یاور شب‌هنگام فقرا توصیف کرد که تلاش در مشابهت‌سازی آن با داستان‌های امام اول شیعیان دارد. از جمله دیدگاه‌های مذهبی رائفی‌پور این است که او تشکیک در وجود حرم زینب در دمشق و تشکیک در وجود دختری سه‌ ساله به نام رقیه برای حسین بن علی را کار «استکبار جهانی» دانسته تا شیعیان از دولت سوریه دفاع نکنند. او شلوار «جین» را برآمده از مفهوم جن و کفش پاشنه‌بلند را نماد سُم جن دانسته ‌است. رائفی‌پور، نوشته‌های روی تی‌شرت‌ها را «شعارها و وردهای شیطان‌پرستی» خوانده بود.

مروج طب سنتی و نافی طب مدرن

حسین روازاده، پزشک عمومی و فعال در حوزه طب سنتی است که نظرات خاصی دارد. او به دلیل نظراتش در زمینه پزشکی و تغذیه مورد چالش و نقد نشریات علمی و نیز پزشکان طب سنتی قرار گرفته‌ است. از جمله گفته‌های وی که واکنش‌های زیادی نیز به دنبال داشته است را در اینجا می‌آوریم: برای جلوگیری از ریزش مو، در موقع رفتن توالت کلاه بر سر بگذارید، زیرا گازهای موجود در توالت باعث ریزش مو می‌شود. زیاد خوردن آب باعث پیری زودرس و چین و چروک‌دار شدن صورت می‌شود.

با خوردن آب اضافی کار کلیه زیاد شده و باعث پیری می‌شود. درخت کاج را آمریکایی‌ها به ایران آورده‌اند و هر جا دیدید آن را از ریشه درآورید زیرا کاج نه سایه دارد نه میوه و هر جا کاج باشد گیاه دیگری رشد نمی‌کند و آب را به عمق زمین می‌دهد که این برای کشور ایران بسیار مضر است. بچه‌هایی که آدامس می‌خورند به دلیل الکل موجود در اسانس آن عینکی می‌شوند و به علت این که به الکل عادت می‌کنند در آینده مشروبات الکلی را به راحتی می‌پذیرند.

فریادهای سردار

سعید قاسمی، فعال فرهنگی - سیاسی ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت ایران است و در دانشگاه شهید رجایی معماری تدریس می‌کند. او بارها از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده ‌است. سعید قاسمی دانشجوی ورودی پیش از انقلاب دانشگاه علم و صنعت است که همان زمان جذب فعالان اسلامی که بعدها انجمن اسلامی دانشگاه را شکل می‌دهند، می‌شود.

قاسمی بازنشسته سپاه است و در تجمعات حزب‌الله به سخنرانی می‌پردازد. استفاده از ادبیات کوچه‌بازاری و دمیدن شور در مخاطبان با از کوره در رفتن، عصبانی‌ شدن و کوبیدن روی میز از جمله ویژگی‌های سخنرانی‌های قاسمی است. او از منتقدان اکبر ‌هاشمی رفسنجانی و فرزندان او است. پس از محکومیت فائزه ‌هاشمی به زندان قاسمی گفت به نظر وی او به زندان نخواهد رفت که چنین نشد. او در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: «حاضر است ریش خود را برای خاوری گرو بگذارد.» البته او دلیلی برای این کار ارایه نداد. وی از منتقدان جدی آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی نیز بود.

کیسینجر اسلام

حسن عباسی، فعال و تحلیلگر سیاسی محافظه‌کار است. عباسی علی‌رغم نداشتن و تخصص مرتبط در موارد متعددی از جمله سیاست، مذهب، اقتصاد، ورزش، فرهنگ، تاریخ، سینما و فلسفه اظهار نظر می‌کند. وی در یکی از اظهاراتش خود را «کیسینجر اسلام» خوانده ‌است. از او به‌ عنوان یکی از تئوریسین‌ها یا استراتژیست‌های اصولگرا نیز یاد می‌شود.

دیدگاه‌های سیاسی اصلی عباسی اتخاذ رویکرد تهاجمی در مقابل غرب، عدم سازش بر سر مسائل هسته‌ای، مبارزه با گرایش‌های لیبرالیستی و سکولاریستی در ایران، تأکید بر «تهاجم فرهنگی» غرب و «جنگ نرم»، و لزوم بازنگری در آموزش علوم انسانی در ایران هستند. عباسی اصولگرایانی چون یحیی آل‌ اسحاق، علیرضا مرندی و مرضیه وحید دستجردی را لیبرال و غیر انقلابی می‌داند. وی اعتقاد دارد که ۸۰‌درصد از اقتصاد ایران بر پایه رباست. عباسی معتقد است بر خلاف تصور آنان که فکر می‌کنند فوتبال یک ورزش است، فوتبال ابزار سیاست و قمار است. وی درجایی می‌گوید، کوروش کبیر به تعبیر امروزی صهیونیست بوده است.

جامعه‎شناس ایدئولوژیک

ابراهیم فیاض، پژوهشگر ایرانی حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی و دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران است. فیاض که همیشه اظهارات جنجال سازی داشته، در گفت‌وگوهای مختلف، آیت‌الله مرتضی مطهری را غرب‌گرا و «دچار مدرنیسم اسلامی» دانسته و معتقد است که مطهری «در غرب گیر افتاد و نتوانست از غرب خارج شود». این اظهارات با واکنش علی مطهری مواجه شد. فیاض همچنین معتقد است که آثار عبدالکریم سروش در ادامه آثار مرتضی مطهری است. فیاض در مورد دو شاعر پرآوازه ایرانی می‌گوید: «مولوی و حافظ ضد دانش و حتی ضد راستی‌اند. اینها در شعرهایشان همه‌ چیز را باطل کرده‌اند؛ ضد عقل و خردند. برای خودشان خرد عرفانی درست کرده‌اند. من حتی می‌خواهم بگویم دانش و راستی و درستی و دین و همه اینها که مبنای تکامل بشری‌اند، توسط حافظ و مولوی مورد هجوم واقع ‌شده‌اند.»

ابراهیم فیاض اخیرا سخنان جنجالی مطرح کرد که «دورهمی کثیف‌ترین برنامه از لحاظ اخلاقی است. مهران مدیری روابط جنسی خارج از خانواده را ترویج می‌کند. او در حضور فردوسی‌پور تبلیغ همجنس‌بازی کرد.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: shahrvand-newspaper.ir