چک سفید امضای رهبری به این دولت بی سابقه بود
عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تاکید بر اینکه سوال نمایندگان از رئیس جمهور برای کمک به دولت است، گفت: پنج ماه است منتظریم دولت در راستای مقابله با جنگ اقتصای دشمن، مجوزی از مجلس بخواهد

5 ماهی است که منتظر مجوز دولت از مجلس برای جنگ اقتصادی دشمن هستیم

عبدالرضا مصری، نماینده مجلس با اشاره به اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور و در پاسخ به برخی اظهارنظرها که طرح این سوال را سیاسی تلقی کرده و آن را فاقد اعتبار حقوقی عنوان می‌کنند، بیان کرد: این سوالات که مربوط به سه چهار ماه اخیر است، سوالاتی است که مردم در جلسات مختلف از ما می‌پرسند و چون پاسخی از طرف دولت نداریم و عمده این سوالات هم به تصمیمات دولت باز می‌گردد، لذا مجبور شدیم از رئیس جمهور بخواهیم که پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از این سوالات ۵ گانه سیاسی نیست، تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما رسم شده که اگر حرف حقی هم زده می شود فوراً برچسب سیاسی به آن بزنند. در حالی که این سوالات یک فرصت برای رئیس جمهور است تا در مجلس حضور یابد و بسیاری از قضایا رابرای مردم روشن کند.

سه عنصر اساسی برای برنامه‌ریزی دولت در جنگ اقتصادی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه کشور در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری اتاق جنگ این نبرد اقتصادی در وزارت خزانه داری آمریکا برپا شده و در شرایط جنگ، قاعدتاً ما نیز باید لباس رزم بپوشیم و در عین حال باید توجه داشته باشیم که این یک نبرد نظامی نیست بلکه یک نبرد اقتصادی است که با حساب و کتاب های بازار و نهادهای مالی ارتباط دارد.

مصری با بیان اینکه سوالات نمایندگان حول همین مسائل و مولفه‌های جنگ اقتصادی مطرح شده است، اظهار داشت: در این جنگ اقتصادی حتماً آمریکایی‌ها برای خودشان علیه ما برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ تصور ما این است که دولت نیز حتماً برای این جنگ برنامه‌ریزی کرده و این برنامه‌ریزی باید سه عنصر اساسی داشته باشد؛ ۱- همت و برنامه دولت برای رفع مشکلات. ۲- کمک مردم به دولت. ۳- کمک سایر قوا به دولت.

وی تصریح کرد: در چند ماه گذشته که نوسانات قیمتی شدت گرفته، شاهد این نبوده‌ایم که دولت از مجلس یا مردم چیزی بخواهد و تکلیف هر کسی را در این جنگ معلوم کند. در حالی که شاهدیم مثلاً به محض اینکه مقامات آمریکایی مسئله تحریم علیه ترکیه را مطرح کردند، بلافاصله رئیس جمهور ترکیه به مردم گفت که اگر طلا و ارز دارند، بفروشند و لیر ترکیه بخرند تا قدرت برابری پولشان حفظ شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چرا در کشور ما برعکس این عمل می‌شود و مثلا به مردم گفته می‌شود که بیایید و سکه بخرید؟ سال قبل نیز اعلام شد که هر کسی ارز می‌خواهد بیاید و با کارت ملی بخرد و یا هر کسی یورو می‌خواهد بیاید و برای مسافرت هزار یورو بگیرد، آن هم برای مسافرت به مناطقی که چندان توجیهی ندارد. این کارها فروش ذخایر کشور است.

بجای اینکه عرضه را مدیریت کنند، تقاضا را رها کرده‌اند/ ۷ هزار میلیارد تومان گیر کسانی آمد که سکه خریده‌اند

مصری ادامه داد: به جای اینکه عرضه را مدیریت کنیم تقاضا را رها کرده ایم و برعکس کارهایی انجام می شود که تحریک تقاضا است. بروید ببینید سر و ته سکه ها را چه کسی خریده است؟ وگرنه همه مردم که نیازی به سکه ندارند.

وی با تأکید بر اینکه اتخاذ این سیاست ها آن هم در دوران جنگ اقتصادی منطقی و عادلانه نیست، عنوان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید به مردم گفت هرکسی اسلحه دارد، بردارد و به میدان مبارزه بیاید، نه اینکه بگوییم اسلحه‌تان را بشکنید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اتخاذ این سیاست های غلط اقتصادی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان گیر کسانی آمده که سکه خریده اند، بعد دولت اعلام کرد که این‌ها را بگیرید! اگر سیاست ما ایجاد عدالت و مبارزه با دشمن در جنگ اقتصادی است، باید مثلا اعلام می‌کردیم که بازنشستگان با کارتشان نفری یک عدد سکه بگیرند و یا اینکه معلمان و کارگران برای دریافت سکه مراجعه کنند، نه اینکه یک نفر ۳۸ هزار قطعه سکه بگیرد و یک شب سرمایه میلیاردی‌اش چند برابر شود.

4- ۵ ماه است منتظریم دولت از مجلس مجوزی بخواهد/ لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها، نیاز مردم نیست

مصری با تأکید مجدد بر اینکه هدف طراحان سوال از رئیس جمهور این است که یک فرصت موسع برای روشن کردن اقدامات و برنامه‌های دولت در اختیار رئیس جمهور قرار دهند، عنوان کرد: ۴-۵ ماه است که منتظریم دولت لایحه ای به مجلس بیاورد و در راستای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن مجوزی طلب کند، اما مشاهده می‌کنیم که حداکثر اقدام دولت در این مدت، ارائه لایحه تفکیک وزارتخانه ها بوده است! این چه نیازی از مردم را رفع می‌کند؟

وی ادامه داد: دولت در این مدت، چک سفید امضایی از مقام معظم رهبری گرفته که در ۴۰ سال پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است، به گونه‌ای که ایشان فرموده‌اند هر تصمیمی که شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی می‌گیرد، مورد تأیید ایشان است. عمده پیشنهادات در این شورا نیز توسط دولت مطرح می‌شود. حالا ما منتظریم که قوه مجریه پاسخگو باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا سوال مجلس از رئیس جمهور گناه کبیره است که این طور ما را می‌کوبند؟ هدف ما کمک به دولت است، اما نمی‌دانیم کدام تصمیم دولت را باید تأیید یا پشتیبانی کنیم!؟

هیات رئیسه مجلس حتما حدنصاب امضاها را بررسی کرده است

مصری درباره شبهه برخی اعضای دولت درباره غیرقانونی بودن طرح سوال از رئیس جمهور با توجه به انصراف برخی سوال کنندگان گفت: ملاک این است که وقتی سوال در مجلس اعلام وصول می‌شود، حد نصاب ۷۳ امضا را داشته باشد که این سوال نیز در لحظه اعلام وصول ۸۰ امضا داشته است. اسامی امضاکنندگان نیز باید برای هیئت رئیسه مشخص و محرز باشد که حتماً هیئت رئیسه بررسی و سپس اعلام وصول کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هرگونه شبهه ای هم که مطرح باشد، قطعا هیئت رئیسه مجلس پاسخگوست، چرا که به قرآن قسم خورده تا آئین‌نامه داخلی مجلس را رعایت کند.

مصری افزود: اگر کسی شبهه حقوقی هم دارد، نیاز به رسانه ای کردن آن نیست و می‌تواند آن را در هیئت رئیسه مجلس مطرح و حل و فصل کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com