هنوز زمان اندكی از قرائت نامه معرفی و اعلام وصول اسامی 2 نفر از وزرای پيشنهادی دولت به مجلس نگذشته بود كه رئيس‌جمهور با ارائه نامه ديگری خواستار استرداد اين معرفی‌نامه شد.
 
به گزارش جام جم آنلاين ، استرداد نامه معرفی فاطمه آلیا، نماینده فعلی تهران به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و علی ذبیحی، گزینه دیگر برای وزارت نیرو در شرایطی صورت گرفت كه رئیس‌جمهور تنها دلیل پس گرفتن نامه‌اش را ایام لیالی قدر و تعطیلات نمایندگان مجلس عنوان كرد؛ اما نكته حائز اهمیت در این استرداد، واكنشی بود كه نمایندگان مجلس هنگام قرائت‌نامه معرفی اسامی از خود نشان دادند.

اعلام نظر نمایندگان با بیان كلمه 2 كه نشان‌دهنده مخالفت آنان با افراد معرفی شده رئیس‌جمهور بود، شاید دلیلی علاوه بر تعطیلات نمایندگان، برای بازپس‌گیری این نامه محسوب می‌شد.

محمدحسن ابوترابی‌، نایب رئیس اول مجلس نیز با اشاره به این كه استرداد این نامه، به دلیل رهنمودها و تذكرات راهگشای رهبری بوده تا در اسامی 2 وزیر پیشنهادی تجدیدنظر شود، اعلام كرد كه نمایندگان با قدردانی از رئیس‌جمهور از وی می‌خواهند كه در معرفی 3 وزیر باقیمانده، نظرات رهبر معظم انقلاب را مدنظر قرار دهند.ابوترابی البته باز هم تاكید كرد كه اگر توجه به رهنمودها صورت گیرد، تجدیدنظر قطعی خواهد بود و مجلس هم با رای قاطع خود از اقدام رئیس‌جمهور استقبال خواهد كرد.

اما اعلام و سپس بازپس‌گیری نامه معرفی اسامی وزرای پیشنهادی در مجلس از سوی برخی نمایندگان بخصوص معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور، تغییر در لیست وزرای پیشنهادی تعبیر نشد و آنان با استناد به نامه رئیس‌جمهور، تنها دلیل را تعطیلات مجلس عنوان كردند.

ایرج ندیمی، مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور البته هماهنگی و تعامل میان دولت و مجلس را طبیعی دانست و تاكید كرد كه همچنان درباره لیست ارائه شده، مكاتبات و تعاملات با مجلس وجود دارد.

حجت‌الاسلام مسعودپور، مدیركل پارلمانی دولت نیز با رد شایعاتی مبنی بر استعفای گزینه‌ها یا تغییر تصمیم رئیس‌جمهور برای استفاده نكردن زنان در كابینه تاكید كرد كه دولت برای رایزنی بیشتر با مجلس، نامه معرفی 2 وزیر پیشنهادی را پس گرفت.

وی با اشاره به بیانات دوشنبه شب رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای دولت خاطرنشان كرد كه رهبری استفاده از زنان در كابینه را نهی نكرده، اما توصیه كردند كه نظر آقایان فقها در نظر گرفته شود و به دیدگاه آنان نیز توجه شود. این مقام دولتی تعطیلات مجلس را فرصت مناسبی برای رایزنی برای گزینه‌های دیگر پیشنهادی رئیس‌جمهور ذكر كرد و گفت: اگر نامه پس گرفته نمی‌شد، هم فرصت رایزنی از دست می‌رفت و نمایندگان هم مجبور می‌شدند كه در وسط تعطیلات، به مجلس بیایند و رای اعتماد وزرا را بررسی كنند.البته وی درباره احتمال تغییر گزینه‌های پیشنهادی نیز اعلام كرد كه ممكن است 2 نفر پیشنهاد شده باز هم معرفی شوند و یك خانم نیز احتمالا برای وزارت رفاه معرفی شود، اما این احتمال هم وجود دارد كه رئیس‌جمهور نظر خود را تغییر دهد و به جمع‌بندی دیگری برسد.

وزیران پیشنهادی چه گفتند؟

اما گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با تعبیر دیگری از استرداد نامه توسط رئیس‌جمهور سخن گفت و در واكنش به مخالفت‌های نمایندگان با معرفی وی در مقام وزیر خاطرنشان كرد كه نظر رئیس‌جمهوری تغییری نخواهد كرد و نظر وی بر معرفی مجدد همین گزینه‌هاست.

فاطمه آلیا، نماینده تهران با انتقاد از نمایندگانی كه هنگام قرائت نامه اعلام وصول وزرا مخالفت خود را با گفتن كلمه 2 ابراز كرده بودند، بیان كرد كه نباید قبل از طرح برنامه پیشاپیش اعلام كرد كه به وزیری رای می‌دهیم یا نمی‌دهیم، چون این نظر همه نمایندگان نیست بلكه نظر یك عده خاص است.

این گزینه در خصوص وزارت زنان در آموزش و پرورش نیز تاكید كرد كه بدنه وزارتخانه با مدیریت زنان مشكلی ندارد و البته رئیس‌جمهور در دوره هفتم مجلس هم از وی خواسته بود كه به عنوان وزیر، برنامه ارائه كند. بنابراین ارائه پیشنهاد تصدی وزارت از سوی رئیس‌جمهور مسبوق به سابقه است.زهره اللهیان، دیگر نماینده تهران كه از او به عنوان گزینه احتمالی برای تصدی وزارت رفاه نام برده می‌شد نیز خبر از پیشنهاد رئیس‌جمهور به وی برای تصدی وزارت رفاه داد، اما تاكید كرد كه به دلیل توجه به نظر مراجع و علمای نظام مصلحت ندیده كه مسوولیت وزارت رفاه را بپذیرد.در هر صورت مجلس شورای اسلامی از امروز به مدت 2 هفته و تا 5 مهر جلسه علنی نخواهد داشت، اما باید دید كه در این فرصت باقیمانده آیا تغییری در اسامی 2 گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و نیرو و فرد جدید برای وزارت رفاه پدید خواهد آمد یا خیر.
 
خبر مرتبط:
خبر فوری/احمدی‌نژاد نامه معرفی وزير نيرو و آموزش و پرورش را از مجلس پس گرفت
 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir