فاطمه آلیا در مصاحبه با تهران امروز می گوید که احمدی نژاد باید خود به قم رفته و درباره انتصاب او به وزارت آموزش و پرورش با مراجع و علما رایزنی کند.

 

به گزارش جهان، هر چند که محمود احمدی نژاد نام آلیا را پس از رای عدم اعتماد مجلس به گزینه نخست احمدی نژاد یعنی خانم " سوسن کشاورز " به مجلس ارایه داد اما به نظر می رسد نامه روز سه شنبه او به مجلس و پس گرفتن و اعلام انصراف وی از معرفی آلیا به عنوان به وزیر آموزش و پرورش ، حاکی از فشارهایی باشد که از قم وارد شده است ؛ هر چند که اسفندیاز رحیم مشایی ، علت پس گرفتن نامه رئیس جمهور را تعطیلات مجلس اعلام کرد و البته مجلس نیز ادعای او را تکذیب نمود.

اگر آقای احمدی‌نژاد این میزان اصرار نداشتند كه حتما یك خانم وزیر آموزش‌وپرورش شود، شما گزینه‌ای برای این وزارتخانه می‌شدید؟ چون گزینه‌های بسیاری وجود دارند كه بعضا توانایی بیشتری نسبت به شما دارند اما مرد هستند.

مساله خیلی عمیق‌تر از این چیزهاست. ببینید هم مطالبه جامعه و هم مطالبه خانم‌ها حضور وزیر زن برای آموزش‌وپرورش هست. بیش از نیمی از دانشجوهای كشور زن هستند.

اصلا بحث سر این نیست؛ سوال این است اگر قرار بر شایسته‌سالاری باشد شما اعتقاد دارید شایسته ترین گزینه هستید؟

من هم بر همین تاكید دارم كه اصلا نگاه جنسیتی نیست اما خب از توانمندی خانم‌ها در چه قسمتی می‌توان استفاده كرد؟در آموزش‌وپرورش هم‌گروه مخاطب اغلب خانم‌ها هستندو هم مدیریت آنجا با توانمندی ما خانم‌ها تناسب دارد. پس احمدی‌نژاد تصمیم گرفت سه وزارتخانه را به خانم‌ها بدهد؛ آقای احمدی‌نژاد از دولت نهم گفته بود می‌خواهد پنج خانم را در كابینه بیاورد.

در این توضیح شما جای شایسته‌سالاری كجاست؟

اگر من را برای وزارتخانه دیگری معرفی می‌كردند حرف شما درست بود اما من 20سال در وزارت آموزش‌وپرورش از صفر شروع كردم؛ از استخدام دفترداری و دبیری تا تدریس در تربیت معلم و بازرس آموزش‌وپرورش بود.

منظورتان این است كه بر خلاف خانم كشاورز گچ كلاس خورده‌اید؟

بله، هم گچ كلاس خوردم و...

خب اگر این‌طور هست كه شما می‌فرمایید چرا آقای احمدی‌نژاد همان اول كار، شما را به جای سوسن كشاورز معرفی نكرد وقتی به قول خودتان گزینه توانمندی مثل شما وجود داشت؟

البته من ابتدا در ذهن آقای احمدی‌نژاد نبودم.

یعنی پس از اینكه دیدند خانم كشاورز رای نیاورد سراغ شما آمدند؟

نه؛ ببینید در دولت نهم ،من در ذهن آقای احمدی‌نژاد بودم. اما برای انتخاب كابینه در این دوره ایشان گفتند بنا ندارم از نماینده‌های مجلس نه خانم و نه آقا استفاده كنند به همین دلیل هم من به‌عنوان گزینه مطرح نشدم.

البته این‌طور نیست؛ چون خانم آجرلو مجلسی بودند.

این آخر سر با توجه به استمزاجی كه می‌شد و با توجه به بحث كارآمدی و مقبولیت افراد تصمیم گرفتند اگر فردی از نماینده‌ها هست كه این شاخص‌ها را دارد و در بین نماینده‌ها هم مقبول است او را هم انتخاب كنند و حداقل یك نفر از مجلس كه همان خانم آجرلو بود را انتخاب كردند.

خب چرا همان موقع اگر در مورد شایسته‌سالاری شما به نتیجه رسیده بودند شما را به عنوان آن تك نماینده انتخاب نكردند؟

چون آن موقع قرار نبود؛ اما الان در بدنه آموزش‌وپرورش خیلی از معاونان و مدیران استان‌ها درخواست كردند كه اگر آقا معرفی می‌كنید كه هیچ، اما اگر قرار است خانم معرفی می‌كنید آلیا را انتخاب كنید كه 20 سال هست در اینجا كار كرده است.

اما احمدی‌نژاد با انتخاب كشاورز نشان داد كه سابقه مدیریتی برایش مهم تر هست؛ با چنین فرضی چرا خانم رهبر را معرفی نكردند، سابقه مدیریتی ایشان بیشتر از شماست؟

انتخاب من درخواست بدنه آموزش‌وپرورش بود. احتمال داشت اگر بدنه این وزارتخانه می‌گفت خانم رهبر یا افتخاری، آقای احمدی‌نژاد آنها را انتخاب می‌كرد.

خانم آلیا! مقام معظم رهبری به دولت سفارش كردند در مورد انتخاب وزرای زن نظر مراجع را در نظر بگیرید. الان نظرات مراجع متفاوت هست. اما به هر حال بخشی از این مراجع كه از قضا از چهره‌های شاخص هستند نظری مبنی بر نبود وزیر زن دارند. اجازه بدهید؛ مقام معظم رهبری جمله‌شان دست به دست بین نماینده‌ها گشته؛ ایشان می‌گویند وزارت زن‌ها شبهه شرعی ندارد اما علما را متقاعد كنید. خب شما به قم سفری نمی‌كنید تا بنابر فرمایش مقام معظم رهبری علما را متقاعد كنید؟

من نباید متقاعد كنم. رهبری به آقای رئیس‌جمهور گفته بودند كه علما را متقاعد كنند. از طرفی وقتی نظر علما متفاوت است (مانند موضوع ارث بری زن‌ها) ضمن احترام به علما و ضمن اینكه باید تلاش شود نظر علما تامین شود اما مرجع نظر رهبری است.

این تحلیل صحیح، اما شما به دلخوری برخی از علما نمی‌خواهید توجه كنید و تلاشی برای رفع آن داشته باشید؟

علما می‌گویند كه ولایت متعلق به ذكور است اما همان‌طور كه آقای امامی‌كاشانی هم گفتند وزارت از جنس ولایت نیست. در جامعه‌ای كه ولی‌فقیه حضور دارد همان ولی‌فقیه ولایت دارد و وزارت از ریشه وزر به معنی خدمت كردن هست. در مورد جلب نظر علمای قم این‌بار بر دوش آقای احمدی‌نژاد و روحانیون مجلس است كه ارتباط لازم را با قم برقرار كنند.

اگر قرار است كه شما چهار سال عهده‌دار مسئولیت باشید آیا بهتر نیست اولین مسئولیت را خودتان برعهده بگیرید. این كارتان یك نوع كفایت مدیریتی را به نمایش نمی‌گذارد؟

من كه دو روزه قرار شده معرفی شوم اما قرار بود بعد از رای كابینه فراكسیون زنان خدمت مراجع برسیم. خانم دستجردی گفته بود كه نظر مراجع برای ما مهم هست.

به هر حال این فرصت كه الان برای شما بهتر فراهم شده حالا چون به عنوان گزینه وزارت معرفی شدید به این دیدار نمی‌روید؟

فعلا كه خوردیم به تعطیلی...

خب قم كه تعطیل نیست.

خیلی چیزها به رفتن نیست؛ رابطان مراجع در مجلس هستند.

شما مرجع تقلیدتان كدام یك از مراجع عالی‌قدر هستند؟

مقام معظم رهبری؛ چون مرجع تقلیدم مقام معظم رهبری است و چون ایشان همواره تاكید دارند كه به نظر مراجع توجه كنید بنابراین روحانیت مجلس باید این ارتباط را برقرار كنند.

خودتان تصمیمی برای سفر به قم ندارید؟

به‌نظرم پست‌های دنیوی خیلی نازل است.

اگر نازل هست اگر بدانید آقایی بیشتر از شما برای وزارت از لحاظ مدیریتی توانمند است آیا حاضر هستید كنار بكشید. چون در آموزش‌وپرورش بحث‌های زیادی به وجود آمده كه اگر حرف شایسته‌سالاری باشد افراد قوی‌تر از شما بسیار هستند.

اگر بنا باشد كه مصلحت نظام این باشد كه یكی دوتا وزارتخانه وزیر زن داشته باشد، شایسته‌سالاری را اینجا اجرا كنیم. اما می‌گویند دلیل انتخاب شما حمایت‌های‌تان از رئیس‌جمهور در دوره انتخابات بود. نه، اگر اصل این بود كه در مجلس بیشتر برای آقای احمدی‌نژاد كارایی داشتم. اگر این گفت‌وگو را كار كردید خواهش می‌كنم این را هم حتما بنویسید كه من حتی برای نمایندگی مجلس نه یك ریال خرج كردم و نه تبلیغ؛ برای وزارت هم همین‌طور.

خانم آلیا، چند معلم در آموزش‌وپرورش كار می‌كنند؟

كل فرهنگیان حدود... حالا شما می‌خواهید اطلاعات من را بسنجید، خیلی ممنون.

نه؛ می‌خواستم بپرسم چه تعداد فرهنگی داریم و فكر می‌كنید مشكلات آنها چند دسته می‌شود؟

شما بیشتر از كوپنتون سوال پرسیدید...

خانم آلیا، یك سوال ساده بود، شما چرا عصبانی شدید؟

نه، شما بیش از كوپنت حرف زدی.

خانم آلیا، شما قرار است وزیر آموزش‌وپرورش باشید. این رفتار به نظرتان صحیح است؟ چرا از یك سوال این قدر ناراحت شدید؟

نه، شما بیشتر از...

سوال من ساده هست، به معلم‌ها قول می‌دهید در چه مدتی چه مشكلاتی را رفع كنید؟

من این را به معلم‌ها می‌گویم نه شما. شما نه معلم بودید ونه می‌دانید معلم‌ها چه هستند و مخاطبان من می‌دانند كه من برنامه دارم یا نه؛ شما یك خبرنگار آماتور هستید كه اصلا اطلاعی از وضعیت معلم‌ها ندارید.

اما معلم‌ها همین روزنامه‌ها را می‌خوانند.

من به اندازه‌ای كه مردم بخوانند به شما توضیح دادم اما شما می‌خواهی مچ من را بگیری كه چند تا معلم داریم؟ یكی به یكی گفت ستاره‌های آسمان چندتاست گفت سه میلیون برو بشمار.

حتی اگر شما فرض كنید كه این سوال شیطنت بود به هر حال شما گزینه وزارت آموزش‌وپرورش هستید و ما هم از شما سوال بی‌ربطی نپرسیدیم.من برای معلم‌ها برنامه دارم و مفصل هست و برنامه‌ام را نوشته‌ام؛ شیر یا خط كه نیست. 

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jahannews.com