جان کری: هیچ کشوری به اندازه ایران به تعهداتش در برجام عمل نکرد
 وزیر خارجه سابق آمریکا معتقد است هیچ کشوری مجبور به انجام کاری که ایران در توافق هسته‌ای انجام داده نبوده است

جان کری: برجام بدون آمریکا هم کار می‌کند

به نقل از سی بی اس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در برنامه Face the Nation  شبکه سی بی اس به اظهار نظر درباره برجام و تلاش‌های دولت اوباما برای این توافق پرداخت.

در بخشی از این مصاحبه خبرنگار از کری پرسید: شما زمان و تلاش بسیار زیادی برای توافق با ایران صرف کردید تا برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کنید. اما ترامپ گفت که این بدترین توافقی است که تا کنون دیده است.

کری درپاسخ گفت: بله اما گفتن این مسئله به معنی درست بودن آن نیست. این سخت ترین نوع توافق بر اساس بازرسی، حس مسئولیت – چیزی که ایران نیازمند انجام آن است – به همراه بیشترین میزان نظارت برای طولانی ترین دوره زمانی است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری مجبور نبوده [برای پایبندی به یک توافق] کارهایی را انجام دهد که ایران برای پایبند ماندن به این توافق (برجام) انجام داد.بعد ما از آن خارج می‌شویم؟

وزیر خارجه سابق آمریکا اشاره کرد که چین، فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از خروج ترامپ از برجام تلاش کرده‌اند آن را حفظ کنند.

کری گفت: وزیر دفاع وی فکر می‌کرد که باید این توافق حفظ شود. وزیر خارجه‌ای که ترامپ از شرش خلاص شد نیز فکر می‌کرد باید این توافق حفظ شود. نهادهای اطلاعاتی او فکر می‌کرند این توافق باید حفظ شود. واقعیت این است که توافق (هسته‌ای) نتیجه می‌دهد.

وی درباره تلاش‌های پنهانی خود برای حفظ برجام پس از روی کار آمدن ترامپ که باعث خشم وی شده بود نیز گفت: سعی داشتم آنچه منطق درست حکم می‌کرد ادامه یابد. من نظرم را گفتم و ازحقم برای صحبت کردن استفاده می‌کنم.

وی درباره اصرار طرف آمریکایی بر ادامه مذاکرات در برجام و امتیاز دهی به ایرانی‌ها نیز گفت: تاسف بار است که او بیشتر اوقات نمی‌داند درمورد چه چیزی صحبت می‌کند.

وی درباره سیاستهای آمریکا در سوریه نیز گفت که قادر به متقاعد کردن باراک اوباما برای این موضوع نبوده که برای نقض آتش بس و استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه نیاز بود درس خوبی به بشار اسد داده شود..

کری هرچند از خطاب قرار دادن ترامپ به عنوان یک فرد "ریسک ستیز" در مسائل سوریه خودداری کرد، اما گفت که رئیس جمهوری سابق آمریکا دارای نگرشی خاص در مورد سوریه بود و نگران این مسئله بوده که اگر با پیشنهادات کری و دیگران موافقت می‌کرد، با چه اتفاقاتی مواجه می‌شد.

کری که پیش از این به انتقاد از ترامپ پرداخته بود گفت که تا اندازه‌ای با نظر ترامپ درمورد حمله نظامی علیه اسد به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان موافق بوده اما در عین حال گفت که این اقدام نظامی باید با هدف دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک صورت گیرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com