پیش بینی ظریف از نقشه ترامپ برای نشست شورای امنیت
ظریف می‌گوید ترامپ در صدد سوء استفاده از ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورای امنیت و در پی به تحریف کشاندن این نشست است؛ ترامپ می‌خواهد به جای مسئله فلسطین، مسئله ایران را در شورای امنیت طرح کند

ظریف: ترامپ به دنبال سوء استفاده از ریاست شورای امنیت است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبر دیشب آمریکایی‌ها در خصوص برگزاری یکی از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

دیشب «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از قصد ترامپ رئیس‌جمهور کشورش برای بر عهده گرفتن ریاست یکی از نشست‌های شورای امنیت خبر داد.

آمریکا از اول سپتامبر (چهار روز پیش) رئیس دوره‌ای شورای امنیت شد؛ هر ماه یکی از اعضای دائم یا غیردائم شورای امنیت، به صورت دوره‌ای بر مسند ریاست این نهاد تکیه می‌زنند.

آمریکا تا انتهای سپتامبر رئیس شورا خواهد بود و این بدان معناست که در روزهای برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل یعنی در زمان حضور بسیاری از سران کشورها، این مسند در اختیار آمریکایی‌ها خواهد بود.

ظریف در واکنش به قصد آمریکایی‌ها برای به راه انداختن یک نمایش ضدایرانی جدید در شورای امنیت در زمان برگزاری نشست مجمع عمومی، در توئیتر نوشته: «شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها یک قطعنامه در خصوص ایران دارد که ترامپ در حال نقض آن و زورگویی به دیگران برای اقدام مشابه است.»

منظور ظریف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای اجرایی شدن برجام است که قطعنامه‌های پیشین علیه ایران را موقتاً معلق کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه نوشته: «او (ترامپ) حالا می‌خواهد از ریاست شورای امنیت سوء استفاده کند و نشستی را که 70 سال وقف موضوع فلسطین بوده، به سمت سرزنش ایران به خاطر وحشتی که خود آمریکا و شرکایش در خاورمیانه افکنده‌اند، منحرف کند.»

دیشب نیکی هیلی گفته بود که «درباره موضوع ایران، طبق قواعد، این کشور می‌تواند هنگامی که جلسه‌ای در شورای امنیت برگزار می‌شود، صحبت کند. بنابراین، فکر می‌کنم این بستگی به ایشان (روحانی) دارد که بخواهد صحبت کند یا خیر؛ من، این مسئله را به قواعد موجود واگذار می‌کنم و ایشان این حق را [برای سخنرانی] خواهد داشت.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com