رابرت گیبس گفت: گفت‌وگوها با تهران بر آنچه آنان می‌خواهند متمركز نخواهد شد، بلكه مطمئن هستم بر سر مسایلی كه ما در نظر داریم گفت‌وگو خواهیم كرد.

به گزارش ایلنا، كاخ سفید اعلام كرد كه گفت‌وگوهای بین‌المللی با ایران باید بر مسئله هسته‌ای این كشور متمركز شود.

 «رابرت گیبس»، سخنگوی «باراك اوباما»،‌ رئیس‌جمهوری آمریكا گفت كه ما مذاكره را برای گفت‌وگوهای محدود آغاز نمی‌كنیم.

وی ادامه داد كه این گفت‌وگوها بر آنچه آنان می‌خواهند متمركز نخواهد شد، بلكه مطمئن هستم بر سر مسایلی كه ما در نظر داریم گفت‌وگو خواهیم كرد.

گیبس گفت كه ایرانیان مسئولیتی در قبال جامعه بین‌الملل دارند و آن همان كناره‌گیری از برنامه‌های هسته‌ای خلاف قانون آنان است. پس ما در مذاكرات بر مسائل خودمان تكیه خواهیم كرد و این هدف ما است.

این در حالی است كه روزنامه «نیویورك‌تایمز» نوشت، دولت آمریكا اعلام كرد كه به‌رغم تاكید ایران بر عدم مذاكره درباره آینده برنامه هسته‌ای این كشور، واشنگتن پیشنهاد تهران برای برگزاری نشست را می‌پذیرد تا به تعهد رئیس‌جمهوری آمریكا برای مذاكره بدون پیش‌شرط با ایران عمل كرده باشد.

تصمیم تعامل مستیقم با ایران، یكی از نمایندگان ارشد دولت آمریكا را به همراه نمایندگان دیگر اعضای گروه 1+5 برای نخستین ‌بار بعد از روی كار آمدن دولت جدید این كشور پای میز معامله خواهد نشاند.

مقام‌های آمریكایی همچنین از این دعوت به مذاكره كه ممكن است به نخستین گفت‌وگوی مستقیم با ایران بعد از انقلاب سال 1979 میلادی این كشور منجر شود به‌عنوان «پیشنهادی حقیقی» نام برده‌اند.

«فیلیپ کرولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره گفت كه بسته پیشنهادی ایران که چهارشنبه گذشته به قدرت‌های جهانی ارائه شد ناامید کننده است، ولی می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگوی مستقیم با تهران باشد.

وی افزود كه عدم علاقه ایران به گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای نمی‌تواند دلیلی برای رد مذاكره با این کشور باشد.

كراولی ادامه داد كه در صورتی که گفت‌وگو با ایران آغاز شود آن‌گاه هدف ما این خواهد بود که موضوع برنامه هسته‌ای را به میان بکشیم.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir