حجت الاسلام و المسلمین " غلامحسین محسنی اژه ای" دادستان کل کشور و عضو هیات سه نفره دستگاه قضائی در باره ادعاهای مربوط به حوادث و اغتشاشات بعداز انتخابات ریاست جمهوری، گفت که...
   
ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین " غلامحسین محسنی اژه ای" دادستان کل کشور و عضو هیات سه نفره دستگاه قضائی در باره ادعاهای مربوط به حوادث و اغتشاشات بعداز انتخابات ریاست جمهوری، گفت که ادعاهای آقای مهدی کروبی بی پایه و اساس بود.  
به گزارش ایرنا محسنی اژه ای که یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرده بود، گزارشی از روند شکل گیری این هیات سه نفره به دستور آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در ششم شهریور ماه ارائه کرد و گفت، این هیات به دستور آیت الله لاریجانی بطور جدی و همه جانبه پیگیری و بررسی ها ی دقیق را آغاز کرد تا حقی از هیچ طرف اعم از مردم ، جامعه و حکومت ضایع نشود و حتی در قبال حقوق مردم احتیاط بیشتر و خاصی شود.
دادستان کل کشور اظهار داشت: هیات سه نفره قوه قضاییه از روز ابلاغ ماموریت هر روز و برخی روزها 4 الی 5 ساعت جلسه داشته و اسناد موضوعات مختلف مد نظر ابلاغیه آیت الله لاریجانی از جمله نامه آقای کروبی مورد بررسی قرار گرفت.
محسنی اژه ای با اشاره به جایگاه و شخصیت آقای کروبی که بعد از انقلاب مناصب مختلفی را داشته است، گفت: ادعاهای وی قطعا تبعات و پیامدهای زیادی برای نظام دارد ، بطوریکه تاکنون دشمنان انقلاب بیشترین سوء استفاده را از آن کرده اند،
وی تصریح کرد: نامه اول آقای کروبی به آیت الله هاشمی شاهرودی رییس وقت قوه قضائیه رسیده بود و ایشان دستور بررسی را صادر کرده بودند و نامه دوم را به آیت الله آملی لاریجانی رییس کنونی قوه قضائیه نوشته بود که در اثنای فعالیت هیات سه نفره قوه قضائیه برای بررسی به این هیات ابلاغ شد و بطور دقیق و در دو دیدار با وی مورد بررسی قرار گرفت.
دادستان کل کشور گفت که هیات سه نفره کار قضایی نکرده و صرفا در باره ادعاها تحقیق و نتیجه را به ریاست قوه قضائیه اعلام کرده است.
حجت الاسلام و المسلمن "ابراهیم رئیسی" معاون اول رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین " غلامحسین محسنی اژه ای " دادستان کل کشور و حجت الاسلام و المسلمین "علی خلفی " رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه ، اعضای هیات سه نفره قضایی رسیدگی به حوادث و اغتشاشات بعداز انتخابات هستند که اولین گزارش بررسی ها و تحقیقات خود را به رئیس قوه قضائیه ارائه کردند و آیت الله لاریجانی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات هیات سه نفره با پیشنهادات ارائه شده آنها موافقت کرد.
هیات سه نفره پیشنهاد کرده بود که نتیجه گزارش هیأت از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم مردم رسانده شود .
این هیات همچنین پیشنهاد کرده که گزارش به مرجع صالحه قضایی ارسال گردد تا با مباشرین و معاونین و کسانی که در ادامه اقدامات ضد امنیتی علیه نظام پس از انتخابات ریاست جمهوری و در راستای ادامه جریان نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افترا زده و موجب تشویش اذهان عمومی شده و به حیثیت و اعتبار نظام و بعضی از نهادهای نظام لطمه زده و موجب هتک حیثیت و حرمت بعضی از مردم شده‌اند، برخورد عادلانه و قاطع صورت گیرد.

** دشمنان بیشترین بهره‌برداری های سوء را از نامه‌های کروبی کرده اند
دادستان کل کشور با بیان اینکه" دشمنان بیشترین بهره‌برداری های سوء را از نامه‌های کروبی کرده اند"، گفت که
باید بررسی می‌شد که آیا ادعاهای کروبی صحیح است یا خیر، اگر صحیح نیست چرا این ادعاها را مطرح کرده است.
محسنی اژه‌ای گفت که مسئولیت هیات 3 نفره قوه قضاییه مختص به نامه کروبی نیست، این هیات قبل از نامه کروبی تشکیل شده بود و در واقع باید گفت که مسئولیت‌های متعددی هم برای بررسی موضوعات مختلف دارد که از جمله آنها می‌توان به موضوعات کوی دانشگاه و کسانی که ادعای لطمه دیدن داشتند، اشاره کرد .
وی اضافه کرد: ما مؤظف بودیم در مرحله اول اقدام قضایی انجام ندهیم و از این‌رو خواستیم که کروبی نیز برای بیان دلائل و مستندات خود به هیات 3 نفره مراجعه کند تا ما بتوانیم از وی در روند پیگیری‌ها کمک بگیریم و حتی آقای کروبی را هم در جریان پیگیری‌ها قرار دهیم.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: از کروبی درخواست کردیم که به هیات 3 نفره بیاید و وی هم به موقع به هیات 3 نفره مراجعه کرد. کروبی ابتدا در جلسه اول کلیاتی را مطرح کرد که باید گفت شخص کروبی با نوع کار معاون اول قوه قضاییه و بنده به عنوان دادستان کل کشور از قبل آشنایی داشت. از این‌رو در هیات 3 نفره از کروبی خواستیم که مسائل و مستندات مربوط به نامه اول که آن را به آقای هاشمی رفسنجانی داده بود و نامه دوم را بیان کند.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: کروبی در خصوص نامه‌ها توضیحاتی ارائه داد، وی اجمالاً گفت، زمانی که نامه را به هاشمی دادم از مدارکی که در حال حاضر دارم در آن زمان هیچ کدام از مدارک و مستندات فعلی را نداشتم و حتی افراد مطرح شده در نامه را ندیده بودیم ولی بعداً آنها به افراد حزب یا به صورت مستقیم به خود بنده مراجعه کردند.
دادستان کل کشور افزود: درهیات 3 نفره به کروبی اعلام کردیم که ما آمادگی داریم همه سخنان شما را شنیده و پیگیری کنیم و حتی حاضریم هر سرنخی را که شما ارائه بدهید دنبال کنیم.
محسنی اژه ای در باره آنچه که در جلسه اول حضور کروبی در هیات 3 نفره گذشته است، گفت: بنده به کروبی در همان جلسه اول گفتم که شما آیا واقعاً درخصوص مسائلی که مطرح کردید به اطمینان رسیده‌اید یا خیر؛ کروبی در پاسخ گفت خیر بنده شنیده‌ام. البته دو مورد را نیز مستقیماً از خود افراد شنیده‌ام و بقیه را به صورت غیر مستقیم به بنده گفته‌اند.
وی اضافه کرد:‌ کروبی در این جلسه 4 لوح فشرده به همراه اسامی افرادی به ما داد لذا ما هم به وی گفتیم که هیئت این سی‌دی‌ها را مشاهده کرده و پس از بررسی‌ها نتیجه را به شما اطلاع خواهد داد. البته باید به این نکته هم تأکید کنم که ما در هیات 3 نفره به کروبی اطلاع دادیم که می‌خواهیم همه جلسه را به صورت رسمی ضبط کنیم.
دادستان کل کشور گفت: ابتدا پس از خروج کروبی لوح فشرده‌ مربوط به شخصی به نام (الف - ش) را بررسی کردیم، ما پس از بررسی و مشاهده این لوح فشرده متوجه شدیم که حتی این لوح را هر کس دیگری هم ببیند متوجه می‌شود که کاملاً حساب شده طراحی شده و کاملاً پیداست که کسی این سی‌دی را تهیه کرده یا به تعبیر بنده برای تهیه این سی‌دی چندین بار هم رفت‌وآمد شده که در نهایت این لوح فشرده به عنوان مهمترین سند کروبی تهیه شود، البته باید گفت که کاملاً هم مخدوش بود.
محسنی اژه ای درباره خدشه‌هایی که به لوح فشرده مربوط به مهمترین سند کروبی وارد است ، تأکید کرد: این لوح فشرده از لحاظ صحبت‌های مطرح شده و اینکه بعداً روشن شد حتی چندین بار تعویض و در نهایت تکمیل شده، مخدوش بوده ولی ممکن هم هست که کروبی از جزئیات تهیه این لوح فشرده در آن زمان بی‌خبر بوده باشد.
وی افزود: در بررسی باقیمانده لوح‌فشرده‌ها مشاهده کردیم که هیچگونه ادعای تجاوز جنسی در آنها مطرح نمی‌شود از این‌رو تصمیم براین گرفتیم که با تهیه‌کنندگان لوح‌های فشرده و شخص (الف -ش) صحبت کنیم. از این رو در این خصوص هم تصمیم براین شد که از شخص کروبی کمک بگیریم حتی به وی هم گفتیم که خود شما هم می‌توانید حضور داشته باشید اما فردای آن روز اول وقت مشاهده کردیم که از دفتر کروبی یا از سایت وی اعلام شد که (الف -ش) مفقود شده است، این موضوع مورد توجه ما قرار گرفت و البته این سؤال مطرح شد که چرا شخص مذکور مفقود شده، در نهایت ناچار شدیم که تحقیقات غیرمحسوس را هم آغاز کنیم و در این بین متوجه شدیم که یکی از افراد حزب با شخص (الف -ش) مخفیانه در ارتباط است. در همین موقع که ما داشتیم موضوع (الف-ش) را بررسی می‌کردیم کروبی مورد دیگری را ادعا کرد یعنی موضوع شخصی به نام ترانه موسوی.
دادستان کل کشور تصریح کرد: در خصوص موضوع ترانه موسوی دشمن بهره‌برداری بسیاری کرد؛ البته باید بگویم که کروبی هم هیچ مستندی در خصوص ترانه موسوی ارائه نداده بود؛ کروبی می‌گفت مطلبی را دختر خلبان شهیدی در جمع افرادی که بنده و میرحسین موسوی مأمور به تحقیقات کرده بودیم مطرح کرده است. از این‌رو ما در هیات 3 نفره تحقیقات خود را نیز در این زمینه آغاز کردیم.
محسنی اژه ای اضافه کرد: اولین موضوعی که مطرح کردیم این بود که ترانه موسوی که بی‌کس و کار نیست ولی هرچه جلو می‌رفتیم هیچ سرنخی در خصوص وی وجود نداشت و اصلاً چنین فردی با این موضوعات که کروبی مطرح کرده بود، وجود نداشت چرا که کروبی گفته بود ترانه موسوی را به بیمارستان آورده بودند و وی با جراحات شدید یک شب در بیمارستان بستری بوده و طبق اظهاراتی که پرستار ترانه موسوی داشته وی یک شب در بیمارستانی بستری بوده و صبح روز بعد توسط افرادی از بیمارستان برده شده است و در نهایت بعداً در خارج از شهر و در بیابان جنازه وی پیدا شده است ولی با این همه، چنین کسی را ما پیدا نکردیم.
وی با بیان اینکه تمام موارد ادعایی را در خصوص ترانه موسوی بررسی کردیم، اظهار داشت: با اینکه تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، تصمیم گرفتیم که از دادسراها و کلانتری‌ها پیگیری کنیم که آیا فرد مورد ادعای کروبی بازداشت شده یا خیر که به ما اعلام کردند چنین کسی بازداشت نشده است. البته باید گفت که ما نه تنها حوالی تهران و قزوین و فرودگاه را بررسی کردیم بلکه در سطح وسیعتری پیگیری کردیم ولی به ما گفتند که در این مکان ها چنین جنازه‌ای با این مشخصات مورد ادعا پیدا نشده است. از این‌رو تصمیم گرفتیم سراغ بیمارستان مورد ادعای کروبی برویم.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: درخصوص بیمارستان این‌طور بررسی کردیم که آیا ترانه موسوی در آنجا بستری شده یا خیر لذا به عده‌ای مأموریت دادیم که به بیمارستان به صورت غیرمحسوس رفته و بررسی کنند که آیا در این فاصله زمانی مورد ادعای کروبی حتی چند روز قبل ببینند چنین فردی به نام ترانه موسوی در آن بیمارستان بستری شده یا خیر، پس از بررسی‌ها اعلام کردند که چنین شخصی با این مشخصات در این بیمارستان بستری نشده است.
محسنی اژه ای ادامه داد: ما فرض را بر این گذاشتیم که کروبی درست می‌گوید لذا مطرح کردیم که شاید به دلیل مشکلاتی که در زمان بستری شدن ترانه موسوی وجود داشته وی را با نام دیگری در آنجا بستری کردند لذا دستور دادیم که پیگیری کنند که آیا چنین فردی با این مشخصات و این لطمات به این بیمارستان آورده شده یا خیر، ولی باز هم جواب منفی بود و در ادامه مطرح کردیم تمام بیمارانی را که در آن فاصله زمانی به بیمارستان مراجعه کرده اند را بررسی کرده و ببینند که آیا این بیماران مورد شناسایی هستند یا خیر ولی در نهایت بازهم چنین چیزی وجود نداشت.
وی تأکید کرد: در پایان بررسی این موضوع این امکان را دادیم که ترانه موسوی در کدام خیابان و یا توسط کدام کلانتری بازداشت شده و به کدام بازداشتگاه برده شده است ولی باز هم به این نتیجه رسیدم که اصلاً چنین فردی با این مشخصات بازداشت نشده است.
دادستان کل کشور گفت:پس از تحقیقات فراوان و مشخص شدن واهی بودن این ادعا، به آقای کروبی گفتم که ما این را‌ه‌ها را طی کردیم و چیزی پیدا نکردیم، اگر شما راه دیگری به ذهنتان می‌رسد به ما بگوئید تا پیگیری کنیم؛ که آقای کروبی گفت: "نه حرف‌های شما منطقی است، ولی من الان چیز بیشتر از این ندارم. "
محسنی اژه‌ای ادامه داد: آقای کروبی گفت که یک فردی رفته بیمارستان و گفته است که یک پرستاری این مطلب را به او گفته است. به آقای کروبی گفتیم که خب، نام این پرستار چیست؟ تا برویم و پیگیری کنیم. کروبی گفت: این آقا می‌گوید که من اتفاقاً مراجعه کردم و دیدم که دیگر این پرستار آنجا نیست. گفتیم: خب، چطور نیست؟ مرخصی رفته؟ مأموریت رفته؟ انتقالی گرفته؟ اخراج شده؟ چطور شده است؟ که آقای کروبی گفت: نمی‌دانم، می‌گوید نیست. گفتیم: نامش را از آن آقا بپرسید. آقای کروبی به شوخی گفت: من که مثل تو بازجو نیستم،
محسنی اژه ای ادامه داد: گفتم: خب باشد، ما بعدا خودمان از آن آقا سوال می‌کنیم و نامش را می‌پرسیم و سوال می‌کنیم که شما تصادفی به این بیمارستان رفتید؟ مأموریت داشتید؟ حتی از آقای کروبی سوال کردم که این پرستار آقا بود یا خانم؟ که آقای کروبی گفت، من نمی‌دانم.
وی خاطرنشان کرد: در مورد ترانه موسوی ما هر مسیری که ممکن بود به ذهن انسان برسد و به ذهن کارشناسان می‌رسید، طی کردیم و واقعا به این نتیجه رسیدیم که چنین چیزی واقعیت ندارد. مگر می‌شود فردی باشد و هیچکس را اعم از هم‌کلاسی، آشنا، پدر و مادر و برادر و خواهر و ... نداشته باشد؟
 
   گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir