حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر لزوم پیروی از مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و دوری از ارزش‌های مادی‌گرای غرب تاکید کردند.
 
به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه بحث تفسیر قرآن در جمع نمازگزاران در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به مبانی دینی و ارزش‌های الهی اسلام گفتند: باید نظام ارزشی ما با دنیای امروز فرق داشته باشد زیرا ارزش در دنیای امروز دلار، یورو، پست و مقام است.

ایشان افزودند: من می‌بینم آرام آرام ما هم به دنبال غرب هستیم، در دنیای ارزشی غرب اگر چند زن وزیر نباشد برای جامعه آنها مشکل‌آفرین خواهد شد و اما ما نباید دنباله رو آنها باشیم.

معظم‌له با اشاره به ضرورت حاکمیت ارزش‌های اسلامی و دوری از اسراف و تبذیر بیان داشتند: ما نباید در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها این همه پول خرج کنیم این کار آمریکا و اروپاست.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در نظام اسلامی مردم باید بر اساس معیارهای تقوا، علم، خدمت، خلوص، سابقه جهاد و حضور در جنگ تحمیلی افراد را انتخاب کنند، نظام ارزشی ما اینها است.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه نگذاریم نظام ارزشی در جامعه ما عوض شود گفتند: یکی از مسایل مهم که در سرنوشت اجتماع تاثیر دارد نظام ارزشی حاکم بر جامعه است، اگر ارزش در جامعه پول، پست و مقام باشد مردم نیز به دنبال آن خواهند رفت اما اگر ببینند ارزش و شخصیت افراد در علم، تقوا و ایمان است مردم نیز برای رسیدن به آن مسابقه خواهند گذاشت.

ایشان اظهار داشتند: اگر نظام ارزشی جامعه منحرف شود نباید تعجب کرد که چرا جوانان منحرف می‌شوند.

معظم‌له در ادامه بحث به سرگذشت اصحاب سفینه در قرآن کریم اشاره کرده و بیان داشتند:اصحاب سفینه اشاره به مومنانی است که همراه حضرت نوح (ع) سوار کشتی شدند که در سوره عنکبوت در ضمن دو آیه به این موضوع اشاره شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت نوح 950 سال در میان قوم خود زندگی کرد خاطرنشان کردند: در تاریخ آمده که حضرت نوح بعد از داستان طوفان 300 سال دیگر عمر کرده است.

ایشان یادآور شدند: طوفان قوم نوح را در هم کوبید زیرا آنان هم به خود و به دیگران از جمله حضرت نوح (ع) ظلم کردند و انسان ظالم سرنوشتش فنا و نابودی است.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی ایمان‌آورندگان به حضرت نوح را گروهی از جوانان کم درآمد، فقیر و کارگر بیان کرده و گفتند: با ایمان آوردن این گروه به حضرت نوح (ع) ثروتمندان بر او ایراد گرفتند و گفتند: اگر آنها را کنار بزنی ما دور تو جمع خواهیم شد.

ایشان افزودند: این ایراد را به پیامبر اسلام (ص) هم کردند و آیه نازل شد که پیامبر با این جوانان کم‌درآمد، فقیر و با اخلاص باشد و از زر و زیور ثروتمندان بر حذر باشد تا از خدا غافل نباشد.

معظم‌له با اشاره به خطبه قاصعه امیرالمومنین (ع) درباره نظام ارزشی جامع اظهار داشتند: بعد از پیامبر (ص) نظام ارزشی جامعه عوض شده بود و در زمان خلیفه سوم هر کس پول‌دارتر و صاحب مقام ظاهری بود با شخصیت‌تر بود و علی (ع) تلاش کردند تا نظام ارزشی جامعه را به زمان پیامبر (ص) برگردانند که یکی از فرازهای خطبه قاصعه به همین موضوع پرداخته است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:hawzahnews.com