وزیر پیشنهادی بهداشت را بشناسید
رئیس جمهور صبح امروز (۸ بهمن) در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، سعید نمکی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی کرد

وزیر پیشنهادی بهداشت را بشناسید

نمکی که برای مدتی کوتاه سرپرست وزارتن بهداشت بود، برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است اما نمکی کیست؟

سعید نمکی متولد شهر کاشان بوده و از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۷ سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

نمکی در آخرین روز‌های دی ماه علت اصلی پذیرفتن سرپرستی وزارت بهداشت را استقرار نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده دانست. وی با بیان اینکه تغییر نظام پرداخت از تکالیف قانونی در برنامه پنجم توسعه بود از غفلت در اجرای این طرح در برنامه ششم توسعه خبر داد.

پرونده الکترونیک سلامت هم از دیگر اهداف نمکی برای پذیرفتن سرپرستی وزارت بهداشت بود.

نمکی دارای مدرک دکتری داروسازی و تخصص ایمونولوژی بوده و از سوابق وی می‌توان به حضور در هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضویت در شورای سیاستگذاری مرکز ملی تحقیقات بیمهٔ سلامت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال ۶۶ تا ۷۰ و معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد.

وی همچنین معاون سابق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین مشاور عالی عیسی کلانتری در سازمان حفاظت از محیط زیست بود. امری که موجب شد پیشکسوتان حوزه حیات وحش از این انتصاب انتقاد‌های فراوانی داشته باشند. 

همچنین نمکی اولین سرپرست وزارت بهداشت بعد از انقلاب اسلامی بوده که پزشک نیست.

نمکی در سال ۱۳۹۴ به معاونت امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت (سازمان برنامه و بودجه) منصوب شد و به گفته خود وی، ۲۵ سال پیش از این تاریخ، معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده‌است، او همچنین، مدتی مشاور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بوده است.

تفاهم‌نامه نقشه درمان ایران ۱۴۰۴ در خرداد ماه ۱۳۹۶ در راستای افزایش عدالت جغرافیایی میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید؛ نمکی یکی از امضا کنندگان این تفاهم نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه بود

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که تفاوت میان استان‌ها و درون استان‌ها، با توزیع تخت‌های جدید، حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد.

گفته می‌شد کسری بودجه سلامت سال ۹۸ مهم‌ترین علت استعفای قاضی زاده هاشمی بود؛ از سوی دیگر با روی‌کار آمدن سعید نمکی به عنوان سرپرست وزارت بهداشت زمزمه تغیر معاونان وزارت بهداشت شنیده شد. نمکی درباره این شنیده‌ها در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نگرانی در مورد بودجه ۹۸ و مسائل مالی نداریم و فکر می‌کنیم با بودجه ۹۸ می‌توانیم مملکت را اداره کنیم. همچنین فعلا تصمیمی برای تغییر معاونان وزارت بهداشت نداریم و سعی داریم با تیم هاشمی کار را ادامه دهیم.

نمکی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر اینکه که با آمدن نمکی از سازمان برنامه و بودجه به حوزه سلامت، منابع این حوزه کاهش می‌یابد؛ گفت: این حرف نادرست است و با توجه به اینکه بنده اشرافی بر حوزه اجتماعی دارم، قرار است که منابع حوزه سلامت را منطقی هزینه کنیم و اگر می‌توانیم منابع بیشتری هم دریافت کنیم، اما درست و منطقی هزینه کنیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:yjc.ir