سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نوشت: پس از موضعگیری اخیر دکتر احمدی‌نژاد در مراسم روز قدس و انتقاد جزئي از روسیه، آنها در کمتر از چند روز و به شکل ملموسی، رویکرد خود نسبت به دولت دهم را تغییر داده‌اند.
 

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه مقامات وزارت خارجه روسیه در یک موضعگیری رسمی، برای نخستین بار نسبت به نفی هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد ـ موضوعی که برای نخستین بار، چهار سال پیش مطرح شده بود ـ واکنش نشان دادند، اکنون نیز از خطر توان موشکی ایران سخن می‌گویند.
بنا بر این گزارش، ژنرال «ولادیمیر دورکین»، کارمند ارشد علمی مرکز امنیت بین‌المللی انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه، در گفت‌وگو با رادیو «اکو مسکو»، گفته است: ایران از فناوری تولید موشک‌های میانبرد برخوردار است که شعاع عمل آنها اجازه می‌دهد به همه خاک اروپا و بخش چشمگیری از خاک روسیه برسند.
دورکین در این گفت‌وگو که عصر یکشنبه انجام شد، اظهار كرد: من دست کم گرفتن تهدید موشکی از سوی ایران را نادرست می‌دانم. از این روی، تغییر در جهت‌گیری دولت آمریکا برای دفاع در برابر موشک‌های میانبرد در پروژه جدید اوباما کاملا توجیه شده است.
وی یادآوری نمود كه ایران ماهواره‌ای 27 کیلوگرمی نیز پرتاب کرده بود و افزود: اگر پله بالایی موشک را برای کلاهک مناسب ساخت، در آن صورت آن گونه که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، برد این موشک، چهار هزار کیلومتر خواهد بود.
تابناك می‌نویسد: توجه به موضعگیری‌های اخیر مقامات و کارشناسان روس، به خوبی نشان می‌دهد که آنها در پی طراحی استراتژی جدیدی درباره ایران هستند و در واقع، تشدید مخالفت‌های مردمی و فشار افکار عمومی در ایران به دولتمردان برای تجدید نظر درباره رابطه با روسیه، سبب شده است روس‌ها در شکل جدید، به گونه‌ای رفتار کنند که به ایران تفهیم نمایند، مخالفت با روسیه، می‌تواند پیامدهای نامطلوبی در بحث‌های امنیتی و بین‌المللی داشته باشد.با این اوصاف، در مقابل، دولت دهم نیز باید در نوع تعامل خود با کرملین، گزینه‌های جایگزین را روی میز داشته باشد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir