افشای طرح عادی‌سازی روابط تل‌آویو - ریاض
رسانه‌های اسرائیلی سند محرمانه‌ای را درباره عادی سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی منتشر کردند. به گفته یک دیپلمات در ریاض، تصمیم‌گیری درباره مسائل خاورمیانه بر عهده ملک سلمان است نه ولیعهد این کشور

افشای طرح عادی‌سازی روابط تل‌آویو - ریاض

کانال 10 تلویزیون اسرائیل یک «سند محرمانه» را فاش کرد که تأکید می‌کند «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی موضوع روابط با اسرائیل را یک‌سره، و عادی‌‌سازی در روابط طرفین را رد کرده است.

به نحوی که یک دیپلمات در ریاض اعلام کرده است که تصمیم‌گیری درباره مسائل خاورمیانه بر عهده ملک سلمان است نه ولیعهدش.

تلویزیون اسرائیل، روز گذشته به نقل از یک دیپلمات ارشد این رژیم تصریح کرد، وزارت خارجه اسرائیل سندی را منتشر کرده و در آن موضوع روابط با عربستان سعودی را مورد ارزیابی‌ قرار داده است. این منبع تصریح کرد، طرف سعودی در حال حاضر آماده اجرای «معامله قرن» یا موافقت با آن، که طرح ویژه دولت «دونالد ترامپ» برای پایان دادن به منازعه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است، نیست مگر این‌که طرف اسرائیلی امتیازات سیاسی ملموسی به طرف فلسطینی بدهد.

این دیپلمات اسرائیلی، که از محتوای سند وزارت خارجه این رژیم آگاه است، تصریح کرد که این وزارتخانه این سند «بسیار محرمانه» را اواسط دسامبر گذشته آماده، و به برخی از سفارتخانه‌های اسرائیلی ارسال کرده است.

تلویزیون اسرائیلی یادآور شد، این سند با سیاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر تناقض دارد؛ به‌ویژه که او مدت‌های مدیدی است بارها و به صورت علنی تأکید می‌کند که اسرائیل به سمت عادی‌سازی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و بهبود مناسبات با کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین حرکت می‌کند.

ولی سند درز شده به بیرون، به وضوح نشان می‌دهد که «شانس شکل گرفتن چنین تحولاتی بسیار اندک است».

طبق این گزارش، چند هفته بعد از توزیع سند مذکور، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا عازم ریاض شد و با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی دیدار کرد.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام سابق در دولت آمریکا در این‌باره گزارش داد پمپئو از پادشاه سعودی خواستار حمایت از طرح ترامپ برای صلح در منطقه شده است، در حالی‌که ملک سلمان به پمپئو گفته است که عربستان سعودی از این طرح حمایت نمی‌کند مگر آن‌که خواسته‌های فلسطینیان، به‌ویژه در ارتباط با به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین، را تامین کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir