اقدام عجیب آمریکا علیه سپاه پاسداران
نشریه «وال‌استریت ژورنال» بامداد شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که احتمالا واشنگتن در روز دوشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک گروه تروریستی اعلام کند

اقدام عجیب آمریکا علیه سپاه پاسداران

بر اساس این گزارش، این اولین بار است که کاخ سفید، یک ارگان رسمی وابسته به حکومت یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند.

این نشریه با بیان اینکه در بین مقامات ارشد دولت آمریکا برای اعلام این تصمیم، اختلاف‌نظر و دو دستگی وجود دارد، می‌نویسد: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پامپئو، وزیر خارجه (آمریکا) از حامیان جدی این اقدام هستند. اما مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود، بدون آنکه آسیب موردنظر به اقتصاد ایران وارد شود.

مقامات سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) نیز ملاحظاتی درباره عواقب این تصمیم بیان کرده‌اند... همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا، که مسئول نظارت بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است، قصد دارد طی روزهای آتی هشدار منطقه‌ای صادر کند».

البته سخنگوهای ژنرال دانفورد و رئیس سیا و همچنین مقامات دفتر ایران در سازمان ملل از پاسخگویی به سوالات وال‌استریت ژورنال امتناع ورزیدند. «جیسون بلازاکیس» مدیر سابق دفتر مالی ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفتند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به‌نظر قویا حامی (تروریستی اعلام شدن سپاه) است... اما با توجه به پیچیدگی‌های قانونی متعدد، از شامگاه جمعه نگرانی‌ها در دولت (آمریکا) درباره چگونگی اجرای این سیاست افزایش یافته است».

وال‌استریت ژورنال درباره عواقب این تصمیم می‌نویسد: «با این اعلام، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. مقامات سپاه و کسانی که با آنها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند... این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود».

بر این اساس، علی‌رغم اینکه هدف دولت آمریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه، منصرف کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران است اما این تصمیم می‌تواند توسط یک دولت دموکرات در کاخ سفید خنثی شود.

مخالفان در دولت آمریکا می‌گویند که این اقدام نه تنها تاثیر چندانی در تضعیف ایران و بخش‌های مهم اقتصاد آن نخواهد داشت بلکه برای دشمنان واشنگتن الگویی می‌شود تا چنین برچسب‌هایی را به عناصر مختلف نیروهای مسلح ایالات متحده بزنند.

این در حالی است که «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، با متهم کردن ایران به تلاش برای «تحت کنترل درآوردن عراق»، مدعی شده بود: «امروز می‌توانم اعلام کنم که بر اساس گزارش‌های از طبقه‌بندی‌خارج‌شده ارتش ایالات متحده، ایران در مرگ دستکم ۶۰۸ نظامی آمریکایی مسئول است.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com