رایزنی ترکیه و ژاپن با آمریکا برای خرید نفت از ایران
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که ترکیه، ژاپن، چین، هند و برخی کشورهای دیگر برای تمدید معافیت جهت خرید نفت ایران مذاکراتی با آمریکا داشته‌اند گفت: آمریکا می‌خواهد به صورت جمعی به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت دهد با این تفاوت که این بار میزان خرید نفت ایران را نسبت به دور قبل کمتر کند

رایزنی ترکیه و ژاپن با آمریکا برای خرید نفت از ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که ترکیه، ژاپن، چین، هند و برخی کشورهای دیگر برای تمدید معافیت جهت خرید نفت ایران مذاکراتی با آمریکا داشته‌اند گفت: آمریکا می‌خواهد به صورت جمعی به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت دهد با این تفاوت که این بار میزان خرید نفت ایران را نسبت به دور قبل کمتر کند.

اسدالله قره خوانی در گفتوگو با ایسنا، درباره سناریو پیش‌رو درخصوص تمدید معافیت خرید نفت از ایران از سوی هشت کشور با توجه به تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا می‌خواست تا ۱۳ آبان سال گذشته فروش نفت ایران را به صفر برساند که این اتفاق رخ نداد و سناریوی آنها شکست خورد و مجبور شدند که فرصتی به خریداران نفت ایران بدهند چون آنها هم از خرید نفت ایران منافعی کسب کرده و اگر نفت ایران را نداشته باشند مشکلاتی را خواهند داشت.

وی توضیح داد: پالایشگاه‌های کشورهای همچون کره، ژاپن، چین و هند با نفت ایران تنظیم شده‌اند یعنی تکنولوژی و مراحل تولید فرآورده‌های نفتی آنها با نفت ایران هم خوانی دارد که اگر در کشوری همچون ژاپن با تولید نفت ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران کنار گذاشته شود مشکلاتی را سر راهش خواهد داشت کما این که آنها قراردادها و تعهداتی برای فروش فرآورده‌های نفتی به مشتریان خود دارند البته این وضعیت در مورد پالایشگاه‌های جدید وجود ندارد که آنها با هر نوع نفت اعم از سبک، سنگین و نیمه سنگین کار می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که تاکنون ترکیه، ژاپن، هند، چین و برخی کشورهای دیگر رایزنی‌هایی با آمریکا درباره تحریم‌های ایران و ادامه معافیت برای خرید نفت از ایران داشته‌اند گفت: هنوز جواب صریحی از جانب آمریکا داده نشده است. معتقدم آمریکا می‌خواهند به صورت جمعی معافیت دهد با این تفاوت که درصد خرید نفت ایران نسبت به دور قبل کاهش پیدا کنند. استراتژی آنها کاهش تدریجی میزان خرید نفت از ایران است. از آن جا که سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران شکست خورد انشالله در این مرحله هم موفق نخواهند شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir