پس لرزهای تحریم نفت ایران در هند
به دنبال تصمیم اخیر آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت از ایران روند افزایش قیمت سوخت در هند و کاهش ارزش روپیه در برابر دلار از دو روز گذشته آغاز شده است

پس لرزهای تحریم نفت ایران در هند

به گزارش روزنامه بیزینس استاندارد، امروز (پنجشنبه) قیمت بنزین و گازوئیل در اکثر ایالت‌های هند با افزایش قیمت همراه بوده است و در حال حاضر هر لیتر بنزین به 73.02 روپیه (حدود 14 هزار تومان) فروخته می‌شود.

این در حالی است که قیمت بنزین روز گذشته (چهارشنبه) در اکثر شهرهای هند 72.95 روپیه فروخته شد.

قیمت گازوئیل نیز افزایش یافت، به طوری که نرخ یک لیتر به 66.54 روپیه (حدود 13 هزار تومان) رسید.

در کنار افزایش قیمت سوخت، ارزش روپیه نیز در برابر دلار کاهش داشته است و هر دلار برابر با 70 روپیه معامله می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که با تصمیم اخیر دولت آمریکا علیه نفت ایران و افزایش قیمت جهانی نفت، هند اولین کشوری است که از نظر اقتصادی با بحران روبه رو خواهد شد.

«پراکاش ساپال» اقتصاد دادن آسیا در بانک سرمایه گذاری (ING) می‌گوید، مطمئناً ما باید شاهد برخی واکنش‌های داخلی در مورد افزایش قیمت نفت خام داشته باشیم.

ساپال افزود، تأثیر افزایش قیمت نفت بر دیگر کالاها و فشارهای تورمی در اقتصادهای منطقه‌ای گسترش خواهد یافت و ما باید بیشتر در هند، جایی که تورم در حال افزایش است، شاهد آن باشیم.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران را از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران تمدید نکند.

این تصمیم آمریکا مورد انتقاد چین و هند قرار گرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه خود تأکید کرد ه است که این تصمیم را باهدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir