حمایت سفت و سخت روسیه و چین از ایران
در شرایطی که اروپایی‌ها مواضع متناقضی دارند و آمریکا هم که هر روز فشار را به ایران بیشتر می‌کند، رفتار‌های دیپلماتیک دو کشور عجیب است: روسیه و چین. حمایت این دو کشور طی دو روز اخیر کمی بیشتر از حد تصور است

حمایت سفت و سخت روسیه و چین از ایران

رفتار‌های روسیه و چین در برهه‌های مختلف نشان از آن دارد که معمولا تا پای منافعی وسط نباشد این دو کشور نقش آفرینی نمی‌کنند.

یک روز پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان سیاسی، نمایندگان ایران، روسیه و چین عصر پنجشنبه به منظور بررسی تحولات مربوط به این توافق در نشستی سه جانبه در وین شرکت کردند.

بر اساس این گزارش ریاست هیأت ایرانی در این نشست بر عهده سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه بود.

سرگئی ریابکوف روز جمعه (۷ تیر) پس از نشست کمیسیون مشترک برجام که ساعاتی پیش در وین برگزار شد، گفت: ما از تمام همکاران خود می‌خواهیم تا این را به عنوان یک کار مشترک بپذیرند. طرف‌های باقی‌مانده در برجام باید در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیوار محافظتی ایجاد کنند تا از تأثیرات منفی این تحریم‌ها کاسته شود.

وی همچنین تصریح کرد: سازوکار مالی کشور‌های اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران، یعنی اینستکس عملیاتی شده است. مسکو از این موضوع استقبال می‌کند، اما این تنها گام اولیه است.

همچنین «فو کانگ» مدیرکل اداره کنترل تسیحات وزارت امور خارجه چین که روز جمعه به نمایندگی از کشورش در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش حضور یافته بود، در پایان این نشست به خبرنگاران گفت پکن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد.

این دیپلمات ارشد چینی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص واردات نفت از ایران خاطرنشان کرد: «ما سیاست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران را قبول نداریم. برای ما امنیت انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیریم.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir