یک نظرسنجی: ترامپ، کاخ سفید را واگذار می‌کند
یک رسانه غربی با استناد به مدلی آماری که پیشتر آزمایش خود را پس داده؛ شکست ترامپ در رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را امری نزدیک به یقین ارزیابی کرد

یک نظرسنجی: ترامپ، کاخ سفید را واگذار می‌کند

«هافینگتون پست» مدلی آماری ارائه کرده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جمهوریخواه آمریکا از هم‌اکنون رقابت ۲۰۲۰ را به رقبای خود از حزب دموکرات واگذار کرده است.

پیشتر نیز برای پیش‌بینی درستِ پیروزی چشمگیر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که سال ۲۰۱۸ برگزار شد، به این مدل آماری که بر مبنای نظرسنجی نیست، استناد شده است.

این مدل که از سوی خانم رِیچِل بایتکوفِر (Rachel Bitecofer) استاد دانشگاه «کریستوفر نیوپورت» در ایالت ویرجینیای آمریکا ارائه شده نشان می‌دهد ترامپ آراء ۳ ایالت «پنسیلوانیا»، «میشیگان» و «ویسکانسین» را که کلید فتح کاخ سفید در رقابت ۲۰۲۰ است، از دست خواهد داد و به این ترتیب، راه را برای پیروزی رقیب باز می‌کند.

از جمله دلایلی که در سال ۲۰۱۶ به پیروزی ترامپ منجر شد؛ تعلل رای‌دهندگان دموکرات برای حضور در مراکز رای‌دهی به دلیل اطمینان کاذب به پیروزی هیلاری کلینتون عنوان می‌شود حال آنکه در انتخابات ۲۰۲۰، انتظار می‌رود که حضور حداکثری طرفداران این حزب نتیجه را به گونه دیگری رقم بزند.

از سوی دیگر، این مدل روی هیچ نامزد خاصی تمرکز ندارد و می‌گوید رقیب دموکرات ترامپ هرکه باشد؛ از شانس پیروزی برخوردار است مگر اینکه شخص ساختارشکنی مثل سناتور برنی سندرز باشد.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو ۲۷۸ رای الکترال را از آن خود کنند در حالیکه این رقم برای ترامپ ۱۹۷ رای است.

گفتنی است که رقم حدنصاب برای ورود به کاخ سفید، ۲۷۰ رای است که با مقداری که برای ترامپ پیش‌بینی می‌شود؛ فاصله زیادی دارد.

البته ورود یک کاندیدای مستقل و قوی به چرخه انتخابات یا عواملی از قبیل جنگ، رکود شدید اقتصادی یا حمله تروریستی، بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی تأثیراتی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت.

همچنین انتظار می‌رود که حضور جمهوریخواهان نیز در انتخابات پیش رو چشمگیر باشد که ۹۰ درصد آنها به ترامپ رای می‌دهند.

از سوی دیگر، اگر نامزدهای پست‌های ریاست‌جمهوری یا معاونت ریاست‌جمهوری حزب دموکرات، زن، رنگین‌پوست یا ترجیحاً هر دو باشند؛ تاثیر بیشتری در افزایش رای سبد انتخاباتی آنها خواهد داشت.

از سوی دیگر، ترس دموکرات‌ها از پیروزی مجدد ترامپ موجب اتحاد چشمگیر آنها در این دور از رقابت‌ها خواهد بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com