محدود کردن اختیارات ترامپ
نشریه فارین پالیسی گزارش داد که جمعی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات از تصویب قانونی به منظور ممنوعیت استفاده از بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره، پشتیبانی و برای آن تلاش می‌کنند

 نشریه فارین پالیسی در گزارش خود نوشت که کمپین رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران همکاری‌های عجیبی را در میان اعضای کنگره به وجود آورده است.

این نشریه آمریکایی به یک نامه داخلی (در کنگره) دست یافته است که نشان می‌دهد 28 قانونگذار آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از اضافه شدن یک متمم به قانون اختیارات دفاعی حمایت می‌کنند که بر اساس آن، استفاده از بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره ممنوع می‌شود.

پیش از این یک قانون مشابه دیگر نتوانست به جایی برسد اما قانونگذاران امیدوارند که بتوانند این متمم را به یک طرح سیاست دفاعی که باید به تصویب برسد، تبدیل کنند.

در این نامه که خطاب به سنا و کمیته خدمات نظامی نوشته شده است، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان نسبت به خطر کشیده شدن پای آمریکا به یک درگیری با ایران بدون اجازه‌های لازم ابراز نگرانی کرده‌اند. در همین راستا، اکثریت در هر دو مجلس به صراحت برای دفاع از اقتدار قانونی کنگره درخصوص موضوعات جنگ و صلح صحبت کرده‌اند.

همچنین در این نامه با تکرار ادعاهای خصمانه مقامات آمریکایی علیه ایران آمده است: ما هیچ توهمی درباره خطرات احتمالی از سوی ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در خاورمیانه نداریم. این متمم که مورد حمایت هر دو حزب است در توانایی نیروهای مسلح آمریکا برای دفاع از خود مداخله نمی‌کند اما طبق اختیارات ما آغاز هر جنگی نیازمند اجازه کنگره است.

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه تشکیل چنین همکاری میان قانونگذاران دو حزب آمریکا برای تقویت نقش کنگره در مسائل مربوط به جنگ غیر متعارف است، نوشت: این اقدام مورد حمایت دموکرات‌های منتقد سیاست‌های ترامپ، شامل تام یودال و رو کانا و به‌علاوه جمهوری‌خواهان حامی ترامپ همچون مت گائتس قرار گرفته است. اما مخالفان بر این باورند که تصویب چنین قانونی توانایی رئیس جمهور برای پاسخ‌دهی سریع به ایران را محدود می‌کند.

یک دستیار در کنگره که خواست نامش فاش نشود در این باره اظهار داشت: این ضروری‌ترین موضوع در زمینه دفاع ملی است که اکنون در کنگره مورد بحث است و بسیار نادر است در یک مسئله یک اتفاق نظر واقعی میان دو حزب وجود داشته باشد و همکاری‌های عجیب میان راست و چپ شکل گیرد.

تنش‌ها میان آمریکا و ایران در یک سال گذشته از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و به‌ویژه در تابستان جاری تشدید است. به همین دلیل نگرانی‌ها نسبت به احتمال وقوع درگیری میان دو طرف نیز افزایش یافته است.

مجلس نمایندگان در 12 ژوئیه یک متمم مشابه را برای اضافه شدن به قانون اختیارات دفاع ملی به تصویب رساند که مانع از تامین بودجه اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره می‌شود و توانست حمایت 27 جمهوری‌خواه را کسب کند اما هنوز در میان سناتورها به رای گذاشته نشده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ایسنا