جهانگیری: رهبری لوایح FATF را تایید کرده‌ اند
معاون اول رئیس جمهوری گفت: با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند

صحبت های جهانگیری در مورد FATF

جهانگیری:

* (با اشاره به ارایه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه ای برای تصمیم گیران کشور): خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند.

* نمی توان انتظار داشت در شرایطی که هجمه های گسترده علیه دولت وجود دارد، دولت بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. نمی توان انتظار داشت بخش خصوصی میدان دار اقتصاد کشور باشد اما عده ای چوب لای چرخ فعالیت این بخش بگذارند.

* (با اشاره به یکی از تصمیمات دولت در ماه های اخیر در خصوص تغییر در نحوه توزیع بنزین): این تصمیم به صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه نه یک رسانه بیگانه بلکه یکی از رسانه های کشور که اتفاقاً متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد که ظرف دو سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم گیری کند.

* پس از انتشار این خبر صف های طولانی در پمپ بنزین های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی ۹۰ میلیون لیتر بود، به روزی ۱۶۰ میلیون لیتر رسید که فراهم کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشوار بود و هر کس که باعث چنین اتفاقی شده بود قصد داشته که کشور را به هم بریزد و سپس بگوید که دولت قادر به اداره امور کشور نیست.

* (با بیان اینکه دولت از نقدهای سازنده استقبال می کند): معتقد هستیم که ضعف ها باید به دولت گفته شود زیرا اگر دولت از اشکالات مطلع نباشد منابع کشور به هدر می رود اما اینکه یکسره خبر منفی و جعلی درباره عملکرد دولت تولید و منتشر شود به دور از انصاف است.

* (با اشاره به انتقادهای گسترده به ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی اقلام و کالاهای ضروری): تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد مورد تایید همه ارکان نظام بود اما عده ای که به دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند بارها در رسانه ها تیتر زدند که ۱۸ میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک بار هم توضیح ندادند که استدلالشان چیست؟

* ۱۸ میلیارد دلاری که از آن سخن می گویند صرف واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات، مواد اولیه تولید و مواردی از این دست شده است. البته ممکن است که عده ای در این میان ارز دولتی دریافت کرده اما کالا وارد کشور نکرده باشند که این کار حتماً خیانت است و باید با فرد خائن به خصوص در شرایط جنگی با اشد مجازات برخورد شود.

* کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را زیر سوال می برند و می گویند که دولت منابع کشور را به باد داده همان کسانی هستند که در مقطعی ۲۲ میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که ۲۲ میلیارد دلار چه شد؟

* (با تاکید بر اینکه دولت از وضعیت معیشت و دشواری های پیش آمده در زندگی مردم آگاه است): عده ای در این شرایط بطور شبانه روزی دولت را راجع به پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی نکوهش می کنند اما ما نمی توانیم نسبت به زندگی مردم بی توجه باشیم و نمی گذاریم که با رها شدن قیمت ها فشار مضاعفی به زندگی مردم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی وارد شود.

* (در خصوص سکوت دولت نسبت به انتقادهای روزافزون): سیاست دولت حفظ آرامش در کشور به عنوان یک ضرورت است و بنابراین از کنار تخریب ها عبور می کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir