گام‌ های بعدی ایران در کاهش تعهدات برجام
رئیس کمیته هسته‌ ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «قطعا جمهوری اسلامی ایران در صورت عمل نکردن غربی‌ها به تعهدات‌شان گام بعدی را برخواهد داشت»، گفت: اگر غربی‌ها می‌توانستند از مکانیزم ماشه استفاده کرده و یا پرونده ایران را به شورای امنیت می‌فرستادند آنها دیگر ابزار قدرتی در شورای امنیت ندارند چون چین و روسیه با آنها همراهی نمی‌کند

جمهوری اسلامی ایران در صورت عمل نکردن غربی‌ ها به تعهدات‌ شان گام بعدی را برخواهد داشت

محمد ابراهیم رضایی در گفت‌وگویی در واکنش به تهدیدات برخی کشورهای اروپایی در مورد استفاده از مکانیزم ماشه‌ و یا فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت، اظهار کرد: بعد از این‌که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند عملا ایران از مزایای برجام محروم ماند لذا راهی ندارد جز این‌که تعهدات خود را کاهش دهد. ایران همه تعهداتش را انجام داد، ولی آنها هیچ کدام از تعهداتشان را انجام ندادند.

آنها نمی‌توانند کار بیشتری مقابل ما انجام دهند چون اعضاء هماهنگ نبوده و روسیه و چین مشی اروپایی‌ها را قبول ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست اروپایی‌ها و غربی‌ها دیگر نمی‌تواند برای ایران کارساز باشد آنها اگر تاکنون می‌توانستند از مکانیزم ماشه استفاده می‌کردند می‌دانند که با این کار هم به اهدافشان نمی‌رسند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر غربی‌ها به تعهد خود عمل نکنند قطعا جمهوری اسلامی ایران گام بعدی را برخواهد داشت و اینقدر این شرایط را استمرار می‌دهد تا ما همپای اروپایی‌ها شویم البته در این کار هم تدبیر داشته و می‌دانیم چطور از ابزارهایمان استفاده کنیم که سوژه‌ای به آنها ندهیم و در عین حال به اهداف‌مان برسیم. گام چهارم به شدت برای آنها گران تمام شد. حتما گام‌های بعدی را بر می‌داریم و آنها هم هیچ کاری از دست‌شان بر نمی‌آید.

وی تاکید کرد: باید به باوری در کشور برسیم که نباید روی غربی‌ها حساب باز کرد، غربی‌ها از آنچه ما فکر می‌کردیم خیلی توخالی‌تر شدند و دیگر انسجام و آینده‌ای برایشان متصور نیست که بخواهند با همه ظرفیت‌شان علیه ما دشمنی کنند. باید به سمت قطع امید و قطع رابطه کامل با آنها رویم و مناسباتمان را به سمت شرق، آسیا و آفریقا توسعه دهیم. اگر از آنها به صورت کامل بی‌نیاز شویم تغییر رویه می‌دهند. ان‌شاءالله باب همین میزان رابطه هم بسته شود.

رضایی در پایان در واکنش به تهدید اروپایی‌ها برای فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت، اظهار کرد: اگر می‌توانستند این کار را انجام می‌دادند. به نظرم در شورای امنیت ابزار قدرتی با آنها نیست. در گذشته چینی‌ها و روس‌ها آنها را همراهی می‌کردند، ولی دیگر آنها همراه نیستند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir