واکنش ایران به اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌ ها
نماینده ایران در سازمان ملل، طی نامه‌ای از دبیر کل این سازمان و اعضای شورای امنیت خواست تا مانع اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران شوند

نامه ایران به دبیر کل سازمان شورای امنیت درباره اقدام امریکا علیه ایران

«مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌ها علیه ایران، خواستار ممانعت شورای امنیت و سازمان ملل از هرگونه اقدام واشنگتن در این زمینه شد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، تخت‌روانچی در نامه‌ای به شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نوشت: «با توجه به اینکه هدف اعلامی آمریکا، نابودی کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده و برای آن هدف نیز استراتژی‌اش ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفسیرهای خودسرانه یکجانبه و استدلال‌های شبه‌قانونی است، جمهوری اسلامی ایران به اعضای شورای امنیت اعتماد می‌کند که بار دیگر تلاش مکرر ایالات متحده برای سوءاستفاده از فرایند شورای امنیت و به تبع آن تضعیف قدرت و اعتبار شورا و سازمان ملل را رد کند».

وی همچنین طی پیامی در صفحه توئیتر خود توضیح داد: «اعضای شورای امنیت همچنان معتقدند آمریکا مشارکت‌کننده در برجام نیست، پس ادعای اسنپ‌بک، پوچ و باطل است. آمریکا هنوز هم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند - شنا کردن خلاف جهت بین‌المللی، فقط انزوای بیشتر در پی دارد».

شبکه سی‌ان‌ان همچنین به نقل از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نوشت: «این اقدام یکجانبه [آمریکا] تقریبا به خودی خود، اثری روی فروش تسلیحات ندارد. برخی می‌گویند، این حرکت، آمریکا بیشتر از متحدان تروئیکای اروپایی خود دور می‌کند و در خدمت تضعیف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران است».

«باربارا پلِت اوشِر» خبرنگار شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» در توئیتی درباره این تحولات گفت: «تقریبا تمام اعضای شورای امنیت می‌گویند این [اقدام] باطل است زیرا آمریکا از فرایندی استفاده می‌کند که ذیل توافق هسته‌ای ایران مورد تفاهم قرار گرفته که [آمریکا] اکنون دیگر عضوی از آن نیست. اما آمریکا هشدار داده که آماده است تا این گام را با تحریم‌های ثانویه بر کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند، اجرا کند».

پیش از این، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد با توسل به مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک»، عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، اکنون دوباره اجرایی شدند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com