همه مرزهای مشترک ایران با عراق بسته است
رئیس ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد: با اعلام مواضع دولت عراق و ستاد ملی کرونا، ستاد مرکزی اربعین به‌طور رسمی اعلام کرد همه مرزهای مشترک ایران با عراق بسته است

همه مرزهای مشترک ایران با عراق بسته است/ موافقت عراق با اعزام ۱۵۰۰ زائر اربعین از ایران

همه مرزهای مشترک ایران با عراق بسته استبه گزارش خبرنگار دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: در گفت‌وگوی سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات عراق مقرر شد، امسال کشور عراق برای مراسم اربعین هیچ زائری خارج از مرز‌های خود نپذیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تأکید کرد: با اعلام مواضع دولت عراق و ستاد ملی کرونا، تکلیف این ستاد هم مشخص شد و رسمی اعلام کردیم همه مرزهای مشترک ایران با عراق بسته است.

ذوالفقاری ادامه داد: همزمان با این دو اعلام موضع، ستاد مرکزی اربعین هم تکلیف خود را روشن دید و اعلام کرد که مرزها باز نخواهد شد.

او افزود: البته ما برنامه داشتیم که حدود ۵٠٠ موکب را برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی بفرستیم که با تصمیم دو دولت ایران و عراق همه موارد منتفی اعلام شد.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور عنوان کرد: در روز پنجشنبه برخی با من تماس گرفتند و گفتند که دولت عراق تصمیم دارد ٢ هزار و پانصد نفر برای ٢۵٠ موکب و ١ هزار و پانصد نفر از مردم را به عنوان زائر قبول کند و ما آن را از سفارت پیگیری کردیم و دیدیم که این موضوع صحت داشته است.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که عراق تصمیم خود را تغییر داد گفت: دولت عراق تحت فشار برخی افراد متنفذ در داخل عراق چنین عددی را اعلام کرد که افرادی که بستگانی را داشتند بتوانند روابط خود را با آن ها برقرار کنند و اینکه چرا انقدر دیر مطرح شد این موضوع را باید از خودشان پرسید.

او اظهار کرد: در صحبتی که با سفیر عراق داشتم اعلام کردم که ستاد ملی مبارزه با کرونای ایران هم به دلیل مسائل بیماری با این موضوع مخالف است و در نهایتا تصمیم بر این شد که افرادی که ضرورت کاری ویژه ای دارند به این کشور بروند.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: من امروز هم با وزارت خارجه و هم با عراق و هم با سفیر عراق در ایران صحبت کردم و آنچه که تا الان اعلام شده ۱۵۰۰ نفر را به سفیر عراق اعلام کرده‌اند و ایشان به وزارت خارجه ما یادداشت داده‌اند. همچنین من امروز درمورد ۲۵۰۰ نفری که مطرح شده، سوال کردم که گفتند قرار است وزارت کشور عراق به شما اعلام کند؛ که البته هنوز هیچ موضع رسمی به ما اعلام نشده است.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی انتخاب ۱۵۰۰ نفر از بین میلیون‌ها مشتاق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روز اربعین خاطرنشان کرد: طبق پیگیری‌هایی که از کانال‌های غیررسمی داشتم متوجه شدم که دولت عراق تحت فشار برخی از افراد متنفذ در داخل خود عراق تصمیم گرفته که چنین عددی را اعلام کند تا یک سری افراد به واسطه وابستگی ها، ارتباطات و رفاقت‌هایی که داشتند، این کار را برای کشور‌های دیگر انجام دهند البته این را باید دقیقاً از خودشان سوال کرد که چرا دیر هنگام اعلام کردند و باید دید که چگونه این ۱۵۰۰ نفر را در داخل ایران باید توزیع کرد.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه من امروز سفیر عراق صحبت کردم اعلام کردم که ستاد ملی کرونای ایران با همین هم به خاطر بیماری مخالفت کرده است، گفت: لذا تصمیم بر این شد که صرفاً کسانی که ضرورت کاری ویژه‌ای دارند، مانند تعدادی از بچه‌های شهرداری که قرار شده کار خاصی را انجام دهند و یا تعدادی از خبرنگاران بروند صرفاً فضای آنجا را ثبت و ضبط کنند یا کسانی هستند که باید انبار‌هایی که از قبل وجود دارد را تخلیه و در اختیار موکب داران عراقی قرار دهند، جزو این ۱۵۰۰نفر قرار بگیرند.

وی همچنین در مورد ۲۵۰۰ نفر دیگر نیز خاطر نشان کرد: موضوع ۲۵۰۰ نفر که مربوط به موکب‌ها هست اولاً اعلام نشده و ثانیاً قابل اجرا نیست. وقتی که ما می‌گوییم موکب حرکت کند و به سمت عراق برود حداقل یک ماه وقت لازم داریم. هرچند اولاً از بین ۲۵۰۰ موکبی که داریم این ۲۵۰ موکب با چه معیاری انتخاب خواهد شد؟ دوما اینکه این‌ها با ده نفر نمی‌توانند کارشان را انجام دهند و سوم اینکه اگر بخواهند حرکت کنند باید الان باید دو سه روز بود که موکب داران ایرانی برای خدمات دهی در عراق مستقر می‌شدند.

ذوالفقاری افزود: اگر برای مثال وزارت کشور عراق فردا به صورت رسمی به ما اعلام کند و دوشنبه ما تصمیم بگیریم که تعدادی موکب حرکت کنند و بروند، اگر به عراق برسند آخر اربعین رسیده‌اند. بعد هم باید در آنجا مستقر شوند و خود استقرار موکب زمان می‌برد و عملاً من دیشب و هم امروز به سفیر عراق در ایران اعلام کردم که این تصمیم قابل اجرا نبود جا داشت قبل از اینکه مسئولین عراقی اعلام کنند حداقل می‌دیدند که آیا زمینه اجرایی وجود دارد؟ و بی جهت زمینه یکسری انتظارات را ایجاد نمی‌کردند و با احساسات برخی افراد بازی نمی‌کردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه از این طرف تعدادی هم هستند که دامن می‌زنند و می‌گویند که امکان دارد برویم و مرز باز است، اظهار داشت: همین الان همکاران به بنده اطلاع دادند افرادی که حتی با ویزا رفته اند همین امروز نیرو‌های عراقی آن‌ها را به داخل مرز و خاک عراق راه نداده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که آیا وزارت بهداشت ایران مسئولیت این ۱۵۰۰ نفری که به عراق می‌روند را می‌پذیرد، گفت: اصلاً نمی‌پذیرد. وزارت بهداشت مثل همه ما و کسانی که در داخل کشور است و دوستدار اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند تمایل دارد که مردم به زیارت بروند تا شاید از دعای خیر آنها، این عزیزان هم بی‌نصیب نباشند. اما شرایط بیماری واقعاً توجیه ندارد. ما خودمان متولی زائر هستیم و بیش از هر کس دیگری علاقه مندیم و زمینه‌سازی می‌کنیم که زائرین ما بتوانند به سفر بروند و در مراسم شرکت کنند، اما وقتی می‌بینیم، چون خطری متوجه هم مردم ایران و هم مردم عراق هست به چنین شرایطی می‌رسیم.

ذوالفقاری افزود: سفر اربعین با دیگر سفر‌ها متفاوت است، چون وقتی از مرز می‌گذریم، شرایط حمل و نقل آن سوی مرز و شرایط استقرار موکب‌ها، شرایط مسیر و راهپیمایی در هوای نسبتا گرم و ارتباطات بسیار نزدیک و ورود داخل حرم و بسیاری از شرایط دیگر، مسئولین وزارت بهداشت به خاطر شرایط بیماری به صورت صریح نظر مخالف دارند و می‌گویند شرکت در این مراسم به صلاح مردم نیست.

ذوالفقاری در خصوص انتشار برخی کلیپ‌ها در فضای مجازی مبنی بر صدور ویزا برای برخی کشور‌ها برای شرکت در راهپیمایی اربعین گفت: نمونه‌های بسیاری از این کلیپ‌ها از قبل مواجه شدیم و اگر یادتان باشد یک مصاحبه از استاندار کربلا در همان اوایل منتشر شد که ایشان می‌گفت ما برای میزبانی از زائرین اربعین آماده می‌شویم، که در پیگیری‌ها معلوم شد که مقداری در ترجمه مشکل بوده و مجدداً با وابسته نظامی ما به طور مشترک مصاحبه کردند. همچنین در بررسی برخی کلیپ‌ها مشخص شد که جعلی هستند این فضاسازی‌ها فعلا وجود دارد. تعدادی در داخل خاک عراق این کار را انجام می‌دادند و تعدادی هم از روی دلسوزی در داخل خاک ایران این موارد را منتشر می‌کردند، ولی واقعیت این است که آنچه رسماً دولت عراق اعلام کرده این بود که ما با توجه به شرایط بیماری هیچ زائری را نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد: کشور‌های دیگر هم اگر قصد اعزام داشته باشند تنها راه شان بر اساس همین ۱۵۰۰ نفری که اعلام کرده‌اند، هوایی است و از راه زمین امکان ندارد، چون عمدتاً مسیر زمینی شان از ایران است و ما هم با چنین شرایطی اساساً نمی‌توانیم بپذیریم و خود دولت عراق هم شرط سفر هوایی را برای این ۱۵۰۰ نفر در نظر گرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه العراقیه فعلاً پرواز‌هایی را به عراق از ایران دارد، گفت: تا این لحظه ممنوعیتی در این خصوص نبود اگرچه وزارت راه و شهرسازی ما اعلام کرده که ممنوع کرده‌اند، اما طبق آنچه که من اطلاع دارم و امروز هم سوال کردم هواپیمایی العراقیه تا دیشب هم پرواز‌هایی داشته و شاید امشب هم داشته باشد.

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت برنامه‌های روز اربعین حسینی در داخل ایران اظهار داشت: در مورد این مسائل در ستاد اربعین بحث شده و و طبق هماهنگی‌هایی که در ستاد مرکزی اربعین صورت گرفت و دوستان پیشنهاداتی داشتند که چند موضوع برای اجرا قطعی شد.

وی در همین خصوص افزود: یکی اینکه راهپیمایی در داخل نداریم. هرچند در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و حتی امروز دیدم که استاندار کرمان اعلام کرده اند که برخی افراد از استان‌های دیگر کشور دعوت می‌کنند که حالا که نتوانستیم به عراق برویم سر مزار شهید سردار سلیمانی مراسم برگزار کنیم؛ ولی ما راهپیمایی و تجمع نداریم و ستاد ملی مبارزه با کرونا این را رسما اعلام کرده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برنامه‌های جایگزین راهپیمایی اربعین گفت: برگزاری زیارت اربعین در روز پنجشنبه ساعت ۹ در سراسر کشور با رعایت همان دستورالعمل ایام محرم و در فضای باز و با فاصله گذاری و رعایت موارد بهداشتی برنامه‌ای است که پیش بینی شده و از سویی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم اعلام شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: موکب داران می‌توانند در محل‌هایی که در آنجا زیارت اربعین قرائت می‌شود، موکب بزنند و اقلام بهداشتی توزیع کنند یا حداکثر کاری که می‌توانند بکنند این است که با رعایت موارد بهداشتی غذای بیرون بر توزیع کنند.

وی با بیان اینکه کار دیگری که قرار شده انجام بگیرد این است که کمک‌های شرعی را به صورت کمک مومنان به افراد نیازمند در سراسر کشور بدهند، تصریح کرد: یعنی موکب‌داران در شهر خودشان با هماهنگی کمیته امداد برنامه ریزی کنند و این کار را انجام بدهند تا بتوانند کمک به افراد نیازمند توزیع کنند. در کنار این موضوع ما کار‌های فرهنگی و تبلیغی گسترده‌ای داریم که کمیته فرهنگی به تبلیغ این کار را انجام داده و حدود ۲۰ همایش ملی به صورت مجازی با حضور اندیشمندان در سراسر دنیا که هم بین ادیان و هم بین مذاهب تدارک شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ایجاد موکب مجازی گفت: به صورت مجازی افراد می‌توانند مسیر نجف تا کربلا را طی کنند و حتی به صورت مجازی در مکتب‌ها مستقر شوند و نوشته هایشان را در آنجا بنویسند در این خصوص اپلیکیشنی را آماده کرده‌اند که از امروز شروع کرده‌اند تا در اختیار تمایل دارند قرار بگیرد.

ذوالفقاری همچنین پیرامون برگزاری مراسم اربعین در تهران برای این شهر تا یک هفته اعلام شد، اظهار داشت: ما فردا جلسه ویژه برای بررسی بیماری کرونا در تهران با مسئولیت وزارت محترم کشور داریم که در آنجا باید جزئیات این کار را بررسی کنیم و اگر این محدودیت شامل بخش زیارت اربعین در تهران هم باشد اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال پیرامون برخورد ستاد مرکزی اربعین با افرادی که در شرایط کنونی به سمت مرز‌های سه‌گانه ایران با عراق حرکت می‌کنند تصریح کرد: همین دیروز ۲۳۰ نفر فقط از خرمشهر برگردانده شدن عده‌ای هم از مرز‌های غیر قانونی قصد سفر پنهانی داشتند که تعدادی با احترام توسط مرزبانی برگردانده شدند و تعدادی هم عبور کردند که توسط پلیس عراق دستگیر شدند که با توجه به هماهنگی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با پلیس عراق خوشبختانه آن‌ها را تحویل دستگاه قضایی ندادند؛ چون اگر تحویل دستگاه قضایی می‌دادند شاید چندین ماه در بازداشت می‌ماندند؛ لذا طبق هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، این افراد بدون تحویل به مقامات قضایی تحویل مرزبانی ما شده و به داخل کشور عودت شدند.

معاون امنیتی وزارت کشور با با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنم که به سمت مرز‌ها نروند تصریح کرد: در مرز‌ها امکان عبور وجود ندارد هیچ امکانات هم مانند سال‌های گذشته در مرز‌ها ایجاد نشده و هیچ موکبی دایر نیست فلذا هیچ کس به مرز‌ها مراجعه نکند و تا دو سه روز آینده هم مسئله راهپیمایی تمام شده و حرکت به سوی عراق هم هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بالای ۹۰ درصد در عراق امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: باید دید دولت عراق برای زواری که در داخل عراق هستند چه تدابیری داشته و ممکن است راه‌های متعددی را اندیشیده باشند زوار از راه‌های مختلف بروند تا حجم و تراکم کمتر شود. احتمال قوی ورود به داخل کربلا را ممنوع می‌کنند، اما باز هم رعایت دستورالعمل‌ها امکان پذیر نیست.

ذوالفقاری با بیان اینکه حداقل ۷ استان در طول این هفته مجوز اضافه تری دریافت کردند تا یکسری محدودیت‌ها را با توجه به شرایط شان اعمال کنند، چون به نقطه خطر رسیده اند و از قرمز هم بالاتر رفته اند، گفت: اجازه داده شده تا یکسری از محدودیت‌ها را ایجاد کنند. کل موضوع شرایط بیماری کرونا اقتضائاتی دارد که در طول زمان باید مبتنی بر آن شرایط تصمیم گیری کنیم، ولی آنچه که الان برای مناسبت‌های محرم و صفر معیار هست همان دستورالعمل و دستورالعمل این موضوع ابلاغ شده است، ولی سایر موضوعاتی، چون اصناف ادارات و مدارس تابع تصمیماتی هست که گرفته شده و اگر بیماری فروکش نکند این ضوابط تشدید خواهد شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir