تصمیم سازمان ملل در قبال میانمار
دبیرکل سازمان ملل گفت که او جامعه جهانی و بازیگران اصلی را برای انجام همه کارها برای خنثی کردن کودتای اخیر در میانماربسیج خواهد کرد.

افزایش تنش یا پیچیدگی بیشتر وضعیت



به گزارش آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت کودتای ارتش که از اوایل روز دوشنبه رهبران اصلی سیاسی و جامعه مدنی را درگیر خود کرده است "کاملا غیرقابل قبول است".

گوترش در مصاحبه ای با واشنگتن پست گفت: "ما همه تلاش خود را برای بسیج همه بازیگران اصلی و جامعه بین المللی انجام خواهیم داد تا فشار کافی به میانمار وارد کنیم تا مطمئن شویم که این کودتا شکست بخورد. پس از یک دوره بزرگ انتقال ، معکوس کردن نتایج انتخابات و خواست مردم کاملاً غیرقابل قبول است."

ارتش میانمار با وعده یک سال در اختیار گرفتن قدرت ، چند ساعت پس از بازداشت رئیس جمهور برکنار شده وین مینت و مشاور امور خارجه آنگ سان سوچی و دیگر اعضای ارشد حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی، روز دوشنبه وضعیت اضطراری را اعلام کرد. این کودتا ساعاتی قبل از برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید این کشور در پی برگزاری انتخابات نوامبر گذشته برگزار شد که در آن حزب NLD سوچی به موفقیت های گسترده ای دست یافت. ارتش ادعا کرد کودتا به دلیل "تقلب در انتخابات" در نظرسنجی ها انجام شده است ، که به گفته آنها منجر به تسلط NLD در پارلمان شد.

گوترش ادعاهای ارتش را به چالش کشید و گفت که او قاطعانه معتقد است که نظرسنجی ها "به طور معمول انجام شده است" و افزود: سوچی را می توان متهم کرد که بسیار نزدیک به ارتش است. او بیش از حد از ارتش محافظت کرد ، یعنی در رابطه با آنچه که با حمله چشمگیر ارتش ارتش علیه روهینجاها اتفاق افتاده است. آنگ سان سوچی دفاع از ارتش را بر عهده گرفت ، حتی در دادگاه بین المللی ، بنابراین اگر بتوانیم او را به چیزی متهم کنیم ، نزدیکی بیش از حد به ارتش بود. بنابراین دیدن این کودتا کاملاً غیرقابل قبول است.

سو چی در اوایل روز چهارشنبه به اتهام داشتن ۲۰ دستگاه واکی تاکی وارداتی غیرقانونی ، که در حمله صبح زود روز دوشنبه در خانه او ضبط شد ، به چندین فقره قانون واردات و صادرات کشور متهم و به سه سال حبس محکوم شد.

از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکی از آن است که چین مانع از محکومیت کودتا در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل شده است.

چین از زمان کودتا هشدار داده است که تحریم ها یا فشارهای بین المللی فقط اوضاع را در میانمار بدتر می کند. پکن مدتهاست که در محافظت از این کشور در برابر نظارت بین المللی نقش دارد. چین این کشور را از نظر اقتصادی مهم می داند و یکی از نزدیکترین متحدان میانمار است.

کریستین شرنر برگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، با ارائه گزارشی به شورای امنیت، اعضای این شورا را از حوادث صبح روز دوشنبه که طی آن، ارتش میانمار رهبران سیاسی این کشور را بازداشت کرده و زمام اداره این کشور را به دست گرفته است، مطلع کرد. وی سپس از شورا خواست که «به طور جمعی پیام روشنی در حمایت از دموکراسی در میانمار ارسال کنند.»

گزارش شده است که این شورا در حال مذاکره درباره انتشار بیانیه مشترکی برای محکومیت کودتا در روز سه‌شنبه بوده و قصد داشته است تا در بیانیه مذکور، آزادی فوری بازداشت‌شدگان و احترام ارتش به حاکمیت قانون را خواستار شود. صدور چنین بیانیه‌ای از شورای امنیت، نیازمند اجماع بین ۱۵ عضو شورا است. اینک گزارش شده است که چین، عضو دائمی این شورا اعلام داشتهه، هرگونه اقدامی در این خصوص را وتو خواهد کرد. یک دیپلمات چینی در سازمان ملل گفته است که هرگونه پاسخ باید «از افزایش تنش یا پیچیدگی بیشتر وضعیت» جلوگیری کند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir