تخت روانچی: ایران از برجام خارج نشده است
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده که حالا بخواهد به آن بازگردد و کاهش تعهدات تهران در قبال این توافق، در چارچوب ماده ۳۶ آن است.

کاهش تعهدات تهران در قبال چارچوب ماده ۳۶ است


مجید تخت روانچی در مصاحبه ای با بخش فارسی شبکه یورونیوز که هنوز مشروح آن منتشر نشده است، گفت: چطور از ایران که در برجام هست، انتظار می رود گام اول را بردارد.

وی با یادآوری اینکه کاهش تعهدات ایران در قبال برجام در چارچوب ماده ۳۶ این توافق است، افزود: براساس ماده ۳۶ ، وقتی یکی از اعضای برجام مرتکب نقض آشکار و شدید می شود، این اختیار به ایران داده می شود که یا به طور کلی و یا برخی از تعهداتش را انجام ندهد و ما گزینه دوم را انتخاب کردیم.

شب گذشته کاظم غریب آباد سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در گفت و گو با خبرنگاران، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، امروز عصر(دوشنبه) تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی افزود: ‌این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته است.

وی افزود: از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir