واکنش وزارت خارجه به برخی ادعا‌ها درباره ۷۵۲
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) به اظهارات خانم «اگنس کالامار» در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد

وزارت خارجه به اظهارات خانم «اگنس کالامار» در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد

خطیب‌زاده با توضیح اینکه طبق ماموریت گزارشگر ویژه قتل‌های فراقضایی و خودسرانه که در قطعنامه ۵/۴۴ شورای حقوق بشر به آن اشاره شده است، موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی اصولا در حیطه صلاحیت و ماموریت ایشان نیست، اظهار داشت: در حقوق بین‌الملل برای پرداختن به این موضوع چارچوب‌های مشخص و دقیق حقوقی و فنی وجود دارد و حوزه عمل گزارشگر ارتباطی به این‌ چارچوب‌ها و مقررات ندارد و بلکه ورود ناپخته و بی دلیل گزارشگر ممکن است بر فرآیندهای قانونی تاثیر غیرسازنده نیز داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موارد و مباحث متعددی از سوی ایشان مطرح شده که نشان می‌دهد اطلاعاتی که در اختیار وی قرار گرفته و مبنای تهیه این متن بوده، اطلاعاتی مخدوش، آمیخته به اشتباهات متعدد، جهت دار و نامرتبط بوده است و بر این اساس، بدون ارائه هرگونه ادله و شواهد معتبر اتهاماتی به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده و به خصوص به نظر می‌رسد ایشان با شتابزدگی نسبت به ورود به این موضوع اقدام کرده‌اند که نتیجه این شتابزدگی، یک متن غیرحرفه‌ای و فاقد اعتبار و استناد شده که موجب ایجاد سؤالات و ابهاماتی در خصوص انگیزه این اقدام می‌شود.

خطیب‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه حتی اگر خانم کالامار ورود به این موضوع را در حیطه صلاحیت خود می‌دانست، می‌توانست مدت محدودی صبر کند تا گزارش فنی سانحه و نیز کیفرخواست متهمان صادر شود، افزود: گزارش فنی سانحه منطبق با استانداردهای بین‌المللی در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ تهیه و به کشورهای مرتبط ارسال شده است و تاکنون ۳ کشور هم نظرات فنی خود نسبت به این گزارش را به مقام مربوطه ارسال کرده‌اند که عمدتا موید گزارش فنی بوده است. همچنین طبق اظهارات مقام مسؤول مربوطه، گزارش نهایی تا قبل از پایان سال ۱۳۹۹ به صورت عمومی منتشر می‌شود. این گزارش چند صد صفحه‌ای به صورت دقیق، حرفه‌ای و جامع به عوامل موثر در رخداد سانحه و کلیه مسائل پرداخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اعلام اینکه کیفرخواست متهمان پرونده نیز در مراجع قضایی کشورمان در آستانه صدور است و به زودی با تکمیل پرونده در دادسرای نظامی، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان را آغاز می‌کند، افزود: شاید یک علت این عجله بیجا، استعفای ایشان از سمت گزارشگری ویژه است و ایشان خواسته، با انتشار متنی نارس و شتابزده، جانشین خود را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و یا در برابر اقدام ایشان به انتشار این متن سیاست زده، وعده‌هایی در خصوص موقعیت شغلی جدید در برخی سازمان های غیردولتی دریافت کرده است.

خطیب‌زاده در پایان بار دیگر تاکید کرد: با توجه به اقدام خارج از وظایف گزارشگر و نادیده گرفتن مکانیسم فنی و حقوقی بین‌المللی برای رسیدگی بر سوانح هوایی هیچگونه اثری بر این متن مترتب نیست، اما فارغ از انگیزه‌های ایشان و جدا از مسئله اصلی یعنی عدم صلاحیت وی برای ورود به این حوزه، جمهوری اسلامی ایران براساس اصل حسن نیت، پاسخ‌های تفصیلی به سؤالات و ابهامات مطرح شده را تهیه کرده است که به زودی از طریق مقتضی ارائه خواهد شد.

گزارشگر سازمان ملل مدعی عدم پاسخ‌گویی ایران در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شد. اگنس کالامار در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: توضیح ایران در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی با ارزیابی انجام شده بوسیله کارشناسان در تناقض است. ایران توضیح درستی در مورد دلیل این خطا ارائه نداده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com